Razvojna psihologija, uvod u razvojnu psihologiju

1
RAZVOJNA PSIHOLOGIJA
I UVOD U RAZVOJNU PSIHOLOGIJU
1. PREDMET, CILJ, DEFINICIJA I ZADACI RAZVOJNE PSIHOLOGIJE
Razvojna psihologija je jedna od najvažnijih psiholoških disciplina. Proučava
razvitak psihičkog
života
jedinke (čoveka i životinjskih vrsta) od začeća do smrti. Istražuje i definiše brojne psihičke
pojave i promene koje se dešavaju tokom razvoja. Izučava
pojedinačne psihičke procese i pojave
(razvoj opažanja, pamćenja, mišljenja, socijalnog i moralnog ponašanja, govora, emocija,
inteligencije, itd.) i
psihički razvoj ličnosti
u celini.
Ima za cilj da
opiše
ponašanja na pojedinim uzrastima i objasni razvoj, da
predvidi
ponašanja i
razvoj, i da
kontroliše
i
usmerava
razvoj i ponašanja i na taj način utiče na njih. Ponašanje
odraslog čoveka se može bolje razumeti i objasniti ako se posmatra u kontekstu celokupnog
razvoja, ali i ako se isto ponašanje proučava na nižim stupnjevima. Otud, jedan od ciljeva razvojne
psihologije je i da
ispita tendencije
u razvoju koje se mogu otkriti poređenjem ponašanja dve ili
više životinjskih vrsta, a u cilju razumevanja ljudskog ponašanja pomoću ponašanja nižih
životinjskih vrsta.
Među teoretičarima je dugo vladalo uverenje da se psihički razvoj čoveka uglavnom ostvaruje u
detinjstvu, a da se u mladosti, zrelosti i starosti psihički život znatnije ne menja. Otud je i
preovaldavalo mišljenje da dečja psihologija objašnjava psihički razvoj ne samo deteta, već i
čoveka uopšte. Prerastanjem psihologije od spekulativne discipline u naučnu, ustanovljeno je da se
psihički razvoj čoveka ne završava detinjstvom, već da se nastavlja i u sledećim životnim
razdobljima, pre svega, mladosti. Tako je naziv proširen u psihologija detinjstva i mladosti. Ubrzo,
međutim, pojavila se dilema da li se sa mladošću završava psihički razvoj. Istraživanja su pokazala
da se čovek razvija i u svojoj zrelosti, pa i u starosti. Zato je stvoren novi naziv – razvojna
psihologija,
kojim se sugeriše da se proučava razvitak psihičkog života jedinke od začeća pa do
smrti.
U literaturi postoje različita određenja razvojne psihologije. Neki autori razvojnu psihologiju
definišu kao naučnu disciplinu koja istražuje psihički razvoj dece i mladih, i psihičke promene u
periodu zrelosti i starosti. Ovo je uže određenje predmeta razvojne psihologije, jer se ograničava
na izučavanje psihičkog razvoja kod ljudi. Drugi autori ističu da razvojna psihologija, pored
ontogenetskog razvitka
– razvitka psihičkog života ljudi, izučava i
filogenetski razvitak
–
razvitak
psihičkog života kod drugih živih bića. Oni razvojnu psihologiju definišu kao naučnu
disciplinu koja proučava razvitak psihičkog života kod živih bića u toku njihove evolucije i razvitak
psihičkog života kod čoveka od njegovog rođenja do starosti.
U zavisnosti od toga koji period u toku ontogenetskog razvitka psihičkog života proučava, razvojna
psihologija se deli na: psihologiju detinjstva, psihologiju mladalačkog doba, psihologiju zrelog
doba i psihologiju staračkog doba.
Kao i svaka naučna disciplina, razvojna psihologija ima svoje teorijske i praktične zadatke.
TEORIJSKI ZADATAK
razvojne psihologije se sastoji u upoznavanju karakteristika i zakonitosti
psihičkog života od začeća do smrti jedinke. Ona nastoji da što potpunije opiše i prikaže razvoj

2
svih psihičkih pojava i procesa i ličnosti u celini, da pokaže kako nastaju i razvijaju se psihički
procesi i ponašanja i kako se formiraju psihičke osobine jedinke i da otkrije uzroke i zakonitosti
razvoja pojedinih psihičkih pojava i objasni postupke i delovanja pojedinca.
PRAKTIČNI ZADATAK
razvojne psihologije se sastoji u primeni rezultata psiholoških istraživanja
u svrhu što uspešnijeg psihičkog razvoja pojedinca, njegove socijalizacije, obrazovno-vaspitnog
rada i otklanjanja različitih uzroka njegovog usporavanja i zastoja ukupnog psihičkog razvoja.
Razvojna psihologija je usko povezana sa pedagoškom, opštom, socijalnom, kliničkom,
industrijskom psihologijom i drugim psihološkim disciplinama. Takođe, povezana je i sa srodnim
naukama: pedagogijom, fiziologijom, embriologijom, logikom, sociologijom i filozofijom.
2. PODRUČJA RAZVOJA
Razvoj se često deli na tri široka područja: 1. telesno, 2. kognitivno i 3. emocionalno i socijalno.
TELESNI RAZVOJ
obuhvata
promene u veličini tela, proporcijama, izgledu, funkcionisanju telesnih
organa, perceptivne i motoričke sposobnosti, telesno zdravlje.
KOGNITIVNI RAZVOJ
obuhvata promene u intelektualnim sposobnostima, pažnji, pamćenju,
učenju, mišljenju, mašti, kreativnosti i jeziku.
EMOCIONALNI I SOCIJALNI RAZVOJ
obuhvataju promene u emocionalnoj komunikaciji,
razumevanju sebe, znanje o drugim ljudima, interpersonalne veštine, prijateljstva, intimne odnose,
moralno ponašanje i zaključivanje.
Ova tri područja razvoja nisu nezavisna. Ona se preklapaju i u interakciji su. Svako područje utiče
na drugo i pod uticajem je drugih područja. Na primer, motoričke aktivnosti, kao što su posezanje,
sedenje, puzanje i hodanje (telesno područje) u velikoj meri doprinose dečjem razumevanju okoline
(kognitivno područje). Kad bebe razmišljaju i adekvatno reaguju, odrasli ih više stimulišu igrom,
govorom i izrazima ushićenosti zbog novih postignuća (emocionalno i socijalno područje). Ova
obogaćena iskustva dalje podstiču sva područja razvoja.
3. POJMOVI VEZANI ZA RAZVOJ
PROMENA.
Promena je osnovna kategorija razvoja. Razvoj uvek označava promenu ili promene
vezane za protok vremena. Ipak, svaka promena nije razvojna. Razvojne promene označavaju rast
ili preobražaj, odlikuje ih relativna trajnost, a po smeru mogu biti pozitivne ili negativne.
U psihološkoj literaturi postoje različite podele promena. Najčešće se razlikuju kvantitativne i
kvalitativne promene.
Kvantitativne promene
označavaju rast. One su, uglavnom, manifestne
(očigledne). Na primer, povećanje fonda reči, motornih veština, znanja kod deteta.
Kvalitativne
promene
označavaju preobražaj ili nastanak nekih novih psihičkih struktura ili oblika ponašanja.
One su često i latentne (skrivene). Na primer, pojava konkretnih ili formalnih operacija u mišljenju
kod dece. Predškolsko dete se u rešavanju problema oslanja na svoje opažanje i o broju elemenata
u nizu, na primer, zaključuje na osnovu dužine niza. Za razliku od njega, školsko dete razume da
se broj žetona u nizu ne menja ako promenimo izgled niza, ako žetone približimo ili ih razvučemo.
I kvalitativne i kvantitativne razvojne promene su pokazatelji pomaka u psihičkom razvoju jedinke.


4
4. Zrelost označava i
pripremljenost (gotovost) organizma za određenu aktivnost
. Pored
biološke, pripremljenost obuhvata i druge vrste zrelosti, poput: intelektualne, emocionalne,
socijalne, moralne, psihoseksualne.
5. Zrelost se koristi da označi
status odraslog
. Ova težnja (želja) da se bude odrasla osoba naročito
je izražena kod dece u pubertetu i adolescenciji.
SPREMNOST (GOTOVOST).
Često se govori o spremnosti individue za usvajanje nekog sadržaja
(npr. nastavnog). Razvojna spremnost ili funkcionalna sposobnost se povećava sa uzrastom i
iskustvom.
OPTIMALNO VREME ZA OBUČAVANJE.
Kod svakog deteta postoji optimalno vreme za učenje
neke veštine (učenje stranih jezika, sviranje klavira, igranje baleta...). To je vreme kada je ono zrelo
– kada poseduje izvesna iskustva koja čine osnovu za sticanje određene veštine i kada je motivisano
za to. Ako se detetu uskrati prilika da vežba ili uči u pravo vreme, postignuća će biti ispod onih
koja bi se normalno ostvarila. Psiholozi ovaj period nazivaju
kritičkim vremenom za
učenje
. Ako
se ovo vreme propusti, onda je dete trajno oštećeno jer neće naučiti veštinu onako kako bi je naučilo
u optimalnom vremenu (npr. kod učenja stranog jezika kod odraslih javlja se problem artikulacije).
UBRZANI RAZVOJ.
Ovaj pojam se vezuje za pitanje: da li i do kog stupnja možemo ubrzati
kognitivni razvoj putem specifičnih vežbanja? Postoji podeljeno mišljenje teoretičara. Bez obzira
da li se ističe uloga ranog iskustva i obuke, ili nasleđa, najveći efekti u razvoju se mogu dostići ako
dođe do interakcije ovih faktora. Takođe, potrebno je uzeti u obzir i individualne sposobnosti,
motive, interesovanja i druge osobine ličnosti deteta.
4. OSNOVNA TEORIJSKA PITANJA
Tri osnovna pitanja u razvojnoj psihologiji su:
1.
Da li je razvoj kontinuiran ili diskontinuiran?
2.
Da li postoji jedan ili više različitih puteva razvoja?
3.
Šta je važnije za razvoj: nasleđe ili sredina?
Različite teorije razvoja imaju različite stavove po ovim pitanjima.
4.1. KONTINUIRAN ILI DISKONTINUIRAN RAZVOJ?
Da li deca reaguju na svet na isti način kao i odrasli?
Neki teoretičari veruju da je razvoj ujednačen,
kontinuiran proces
. Deca postupno usvajaju veću
količinu već postojećih veština. Ona reaguju na svet uglavnom na isti način kao i odrasli. Razlika
između nezrele i zrele jedinke je samo u
količini
ili
složenosti.
Prema ovom stanovištu, mišljenje deteta bi moglo biti podednako logično i dobro organizovano
kao i naše. Dete bi moglo da razvrsta predmete u jednostavne kategorije, prepozna da li ima više
jedne ili druge vrste i da se seti gde je prošle nedelje ostavilo omiljenu igračku u vrtiću. Jedino
ograničenje bi moglo da bude u tome da ono ove veštine ne može da izvodi s toliko informacija i
s tolikom preciznošću kao što to može odrasla osoba. Ukoliko je to tako, onda je njegov razvoj
kontinuiran
proces, koji odlikuje postupno usvajanje veće količine istih veština koje su postojale
i na početku.

5
Drugi teoretičari smatraju da se razvoj odvija kroz
diskontinuirane stadijume
. Deca se brzo
menjaju dok prelaze u novi stadijum razvoja, a onda se, neko vreme, menjaju veoma malo. Sa
svakim sedećim korakom, dete tumači i reaguje na svet na kvalitativno različit način.
Prema ovom stanovištu, dečje misli, emocije i ponašanje se značajno razlikuju od misli, emocija i
ponašanja odrasle osobe. Dečji razvoj je
diskontinuiran
proces u kome se u specifičnim trenucima
pojavljuju novi načini razumevanja i reagovanja na svet. Dete nije sposobno da organizuje
predmete, niti da se seti, niti da protumači iskustva na način kao što to može odrasla osoba.
Naprotiv, ono mora da prođe kroz seriju razvojnih koraka, koje odlikuju specifična obeležja, pre
nego što postigne najviši nivo funkcionisanja.
Teorije koje prihvataju diskontinuitet gledaju na razvoj kao nešto što se odvija u stadijumima. One
smatraju da specifična razvojna razdoblja karakterišu kvalitativne promene u mišljenju, osećanjima
i ponašanju. U teorijama stadijuma razvoj liči na penjanje uz stepenice, pri čemu svaka stepenica
odgovara zrelijem reorganizovanijem načinu funkcionisanja. Koncept stadijuma pretpostavlja da
deca prolaze kroz razdoblja brzih promena, kad prelaze iz jednog stadijuma u drugi. U tom smislu,
promena je relativno iznenadna, a ne postupna i neprekidna.
Postavlja se pitanje: Da li se razvoj odvija u određenom pravilnom redosledu stadijuma?
4.2 JEDAN ILI VIŠE PUTEVA RAZVOJA?
Teoretičari stadijuma pretpostavljaju da svi ljudi prolaze kroz isti redosled razvoja. Na primer, deca
u ranom detinjstvu predstavljaju svoj svet kroz jezik i igru pretvaranja, u srednjem detinjstvu misle
više logički, dok u adolescenciji apstraktnije.
Savremeni teoretičari dečjeg razvoja postaju sve svesniji da deca odrastaju u
različitim
kontekstima
– jedinstvenim ličnim i sredinskim okolnostima koje mogu dovesti do različitih
puteva promene. Na primer, stidljivo dete koje se boji socijalnih kontakata razvija se u različitim
kontekstima od deteta koje je društveno i koje se rado druži s drugim ljudima. Deca iz nerazvijenih
ruralnih društava (npr. pojedinih afričkih zemalja), u svojim porodicamaima i zajednicama stiču
iskustva koja se drastično razlikuju od iskustava dece u velikim gradovima zapadne Evrope ili
SAD. Istraživanja pokazuju da te različite okolnosti podstiču različite kognitivne kapacitete,
socijalne veštine i osećanja o sebi i drugima.
Savremeni teoretičari vide kontekste, koji oblikuju razvoj, kao slojevite i složene. Kad se radi o
pojedincu, to su nasleđe i biološka struktura, kad je u pitanju sredina, to su neposredno okruženje,
kuća, vrtić, škola, komšiluk, i okolnosti koje su udaljene od svakodnevnog života: resursi zajednice,
društvene vrednosti i prioriteti, istorijsko nasleđe. Srećom, istraživači su danas svesniji kulturalne
raznolikosti u razvoju, nego pre.
4.3. ŠTA JE VAŽNIJE ZA RAZVOJ: NASLEĐE ILI SREDINA?
Kada se govori o tome šta je važnije za razvoj: nasledni ili sredinski faktori, uočava se da svaka
teorija ima svoj stav o uzrocima razvoja. Pitanje nasleđa i sredine je stara dilema priroda-vaspitanje,
kojom su se bavili brojni filosofi, teoretičari i naučnici još od davnina. Iako sve teorije daju barem
neku ulogu i nasleđu i vaspitanju, one se razlikuju po tome koji faktor naglašavaju, odnosno čemu
daju primat.


7
Ipak, sve do 19. veka, oblikovanje dečjeg ponašanja prema određenom cilju vaspitanja ostaje
glavno obeležje interesovanja za dete. Osim toga, sve do kraja 18. veka, svi zaključci i tvrdnje
učenih ljudi, koji su se ticali dece, bile su rezultat spekulacija, a ne izučavanja samog deteta. Tek
početkom 19. veka,
dete prvi put postaje predmet naučnog izučavanja
.
Nakon antičkog perioda, u srednjem veku se malo poklanjalo pažnje detetu. Brojni srednjevekovni
istorijski dokumenti i zapisi ukazuju da se detinjstvo posmatralo kao posebno razdoblje u životu.
Srednjevekovni slikari su često prikazivali decu odevenu u udobnu, komotnu odeću kako se igraju
i ugledaju na odrasle. Zapisi sadrže termine koji razlikuju decu mlađu od 7-8 godina od ostalih
uzrasnih grupa i prepoznaju mlade kao manje zrele pojedince. Pored zapisa, postojali su i priručnici
sa savetima kako voditi brigu o deci, uključujući zdravlje, ishranu, odevanje i igru. Religijski
zapisi, međutim, sadrže kontradiktorne opise dečje prirode. Oni decu opisuju kao bića „opsednuta
đavolom“, koja se rađaju sa praroditeljskim grehom, i koje „treba pročistiti“, ređe kao „nevina i
bliska anđelima“. Hrišćanska religija je dete tretirala kao čovek u malom, što je značajno uticalo
da se uguši svako interesovanje za proučavanje deteta.
Humanije interesovanje za dete se javlja u doba renesanse. Mnogi počinju da se zalažu za ideju da
detetu treba prilaziti s obzirom na njegov stupanj razvoja. Dete ponovo dobija svoja prava.
Zastupajući ove ideje, češki pedagog Jan Komenski je svoju prvu knjigu za decu ilustrovao
slikama. On se rukovodio time da dete prvo shvata konkretne pojmove, a tek kasnije apstraktne.
Takođe, javljaju se i druga učenja, suprotna ranohrišćanskim idejama, koja su umnogome doprinela
da se trasira put za empirijska istraživanja dečjeg razvoja.
Učenje britanskog filozofa
Džona Loka
je važno pomenuti jer se smatra pretečom bihejviorizam.
On je dete shvatao kao “praznu ploču”
(
lat.
tabula rasa).
Smatrao je da deca nemaju urođenih
znanja i da njihove karaktere u potpunosti oblikuje iskustvo. Roditelji, kao racionalni tutori, mogu
bilo kako oblikovati dete korišćenjem pažljivih uputstava, efikasnih primera i nagrada za dobro
ponašanje. Lok je bio naprednih ideja, preporučivao je vaspitne postupke koje savremena
istraživanja podržavaju i preporučuju (npr. korišćenje pohvala umesto novca i slatkiša,
suzdržavanje od telesnog kažnjavanja...). Njegova filozofija je dovela do promene od strogosti do
blagosti i saosećanja prema deci.
Razvoj je posmatrao kao kontinuirani proces. Isticao je moć sredine da oblikuje dete. Njegova vera
u vaspitanje, upućuje na mogućnost mnogih tokova razvoja i na promenu u kasnijem dobu usled
novih iskustava. I pored svih doprinosa, razvijao je viziju pasivnog deteta. Smatrao je da deca malo
utiču na svoju sudbinu, na ono što će drugi zapisati na njihove “prazne ploče”. Ova ideja je kasnije
odbačena i zamenjena vizijom deteta kao aktivno usmerenog bića koje pokušava da razume svet i
da značajno doprinese vlastitom razvoju, a koju danas zastupaju savremeni teoretičari.
Suprotno ranohrišćanskim idejama je i učenje francuskog mislioca
Žan Žak Rusoa.
On je uneo
novi pogled na detinjstvo, proklamujući ideju da dete na svet dolazi neiskvareno i čisto, ali se kvari
kroz kontakt sa odraslima. Sasvim suprotno Loku, tvrdio je da deca nisu prazne ploče, koje treba
odrasli da ispišu, već da su „plemeniti divljaci“, prirodno obdareni smislom za dobro i zlo i
urođenim planom za određen zdrav rast. Vaspitavajući ih, odrasli mogu da poremete urođeni
smisao za moral i jedinstveni načini mišljenja i osjećanja. Rusoova filozofija je bila orijentisana na
dete. On je ukazivao da odrasli moraju da budu osetljivi na dečje potrebe tokom svih stadijuma
Više u Psihologija
Shizofrenija
- Psihijatrija
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju · Beograd
- 16 stranica
Psihologija rada
- Psihologija Rada 1
- Fakultet za poslovni menadžment u Baru · Bar
- 33 stranica
Geštalt psihoterapija i rad na sebi
- Psihologija
- Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača i trenera u Subotici · Subotica
- 17 stranica