background image

RAZVOJNA PSIHOLOGIJA  

I UVOD U RAZVOJNU PSIHOLOGIJU 

1. PREDMET, CILJ, DEFINICIJA I ZADACI RAZVOJNE PSIHOLOGIJE 

Razvojna psihologija je jedna od najvažnijih psiholoških disciplina. Proučava 

razvitak psihičkog 

života

 jedinke (čoveka i životinjskih vrsta) od začeća do smrti. Istražuje i definiše brojne psihičke 

pojave i promene koje se dešavaju tokom razvoja. Izučava 

pojedinačne psihičke procese i pojave

 

(razvoj  opažanja,  pamćenja,  mišljenja,  socijalnog  i  moralnog  ponašanja,  govora,  emocija, 
inteligencije, itd.) i 

psihički razvoj ličnosti

 u celini.  

Ima za cilj da 

opiše

 ponašanja na pojedinim uzrastima i objasni razvoj, da 

predvidi

 ponašanja i 

razvoj,  i  da 

kontroliše 

usmerava 

razvoj  i  ponašanja  i  na  taj  način  utiče  na  njih.  Ponašanje 

odraslog  čoveka  se  može  bolje  razumeti  i  objasniti  ako  se  posmatra  u  kontekstu  celokupnog 
razvoja, ali i ako se isto ponašanje proučava na nižim stupnjevima. Otud, jedan od ciljeva razvojne 
psihologije je i da 

ispita tendencije

 u razvoju koje se mogu otkriti poređenjem ponašanja dve ili 

više  životinjskih  vrsta,  a  u  cilju  razumevanja  ljudskog  ponašanja  pomoću  ponašanja  nižih 
životinjskih vrsta.  

Među teoretičarima je dugo vladalo uverenje da se psihički razvoj čoveka uglavnom ostvaruje u 
detinjstvu,  a  da  se  u  mladosti,  zrelosti  i  starosti  psihički  život  znatnije  ne  menja.  Otud  je  i 
preovaldavalo  mišljenje  da  dečja  psihologija  objašnjava  psihički  razvoj  ne  samo  deteta,  već  i 
čoveka uopšte. Prerastanjem psihologije od spekulativne discipline u naučnu, ustanovljeno je da se 
psihički  razvoj  čoveka  ne  završava  detinjstvom,  već  da  se  nastavlja  i  u  sledećim  životnim 
razdobljima, pre svega, mladosti. Tako je naziv proširen u psihologija detinjstva i mladosti. Ubrzo, 
međutim, pojavila se dilema da li se sa mladošću završava psihički razvoj. Istraživanja su pokazala 
da  se  čovek  razvija  i  u  svojoj  zrelosti,  pa  i  u  starosti.  Zato  je  stvoren  novi  naziv  –  razvojna 
psihologija,

 

kojim se sugeriše da se proučava razvitak psihičkog života jedinke od začeća  pa do 

smrti.  

U  literaturi  postoje  različita  određenja  razvojne  psihologije.  Neki  autori  razvojnu  psihologiju 
definišu kao naučnu disciplinu koja istražuje psihički razvoj dece i mladih, i psihičke promene u 
periodu zrelosti i starosti. Ovo je uže određenje predmeta razvojne psihologije, jer se ograničava 
na  izučavanje  psihičkog  razvoja  kod  ljudi.  Drugi  autori  ističu  da  razvojna  psihologija,  pored 

ontogenetskog  razvitka

  –  razvitka  psihičkog  života  ljudi,  izučava  i 

filogenetski  razvitak

  – 

razvitak

 

psihičkog  života  kod  drugih  živih  bića.  Oni  razvojnu  psihologiju  definišu  kao  naučnu 

disciplinu koja proučava razvitak psihičkog života kod živih bića u toku njihove evolucije i razvitak 
psihičkog života kod čoveka od njegovog rođenja do starosti.  

U zavisnosti od toga koji period u toku ontogenetskog razvitka psihičkog života proučava, razvojna 
psihologija  se  deli  na:  psihologiju  detinjstva,  psihologiju  mladalačkog  doba,  psihologiju  zrelog 
doba i psihologiju staračkog doba.  

Kao i svaka naučna disciplina, razvojna psihologija ima svoje teorijske i praktične zadatke.  

TEORIJSKI  ZADATAK

 

razvojne  psihologije  se  sastoji  u  upoznavanju  karakteristika  i  zakonitosti 

psihičkog života od začeća do smrti jedinke. Ona nastoji da što potpunije opiše i prikaže razvoj 

background image

svih psihičkih pojava i procesa i ličnosti u celini, da pokaže kako nastaju i razvijaju se psihički 
procesi i ponašanja i kako se formiraju psihičke osobine jedinke i da otkrije uzroke i zakonitosti 
razvoja pojedinih psihičkih pojava i objasni postupke i delovanja pojedinca. 

PRAKTIČNI ZADATAK

 

razvojne psihologije se sastoji u primeni rezultata psiholoških istraživanja 

u svrhu što uspešnijeg psihičkog razvoja pojedinca, njegove socijalizacije, obrazovno-vaspitnog 
rada i otklanjanja različitih uzroka njegovog usporavanja i zastoja ukupnog psihičkog razvoja.  

Razvojna  psihologija  je  usko  povezana  sa  pedagoškom,  opštom,  socijalnom,  kliničkom, 
industrijskom psihologijom i drugim psihološkim disciplinama. Takođe, povezana je i sa srodnim 
naukama: pedagogijom, fiziologijom, embriologijom, logikom, sociologijom i filozofijom.

 

2. PODRUČJA RAZVOJA 

Razvoj se često deli na tri široka područja: 1. telesno, 2. kognitivno i 3. emocionalno i socijalno.  

TELESNI RAZVOJ

 

obuhvata

 

promene u veličini tela, proporcijama, izgledu, funkcionisanju telesnih 

organa, perceptivne i motoričke sposobnosti, telesno zdravlje. 

KOGNITIVNI  RAZVOJ 

obuhvata  promene  u  intelektualnim  sposobnostima,  pažnji,  pamćenju, 

učenju, mišljenju, mašti, kreativnosti i jeziku. 

EMOCIONALNI  I  SOCIJALNI  RAZVOJ

 

obuhvataju  promene  u  emocionalnoj  komunikaciji, 

razumevanju sebe, znanje o drugim ljudima, interpersonalne veštine, prijateljstva, intimne odnose, 
moralno ponašanje i zaključivanje.  

Ova tri područja razvoja nisu nezavisna. Ona se preklapaju i u interakciji su. Svako područje utiče 
na drugo i pod uticajem je drugih područja. Na primer, motoričke aktivnosti, kao što su posezanje, 
sedenje, puzanje i hodanje (telesno područje) u velikoj meri doprinose dečjem razumevanju okoline 
(kognitivno područje). Kad bebe razmišljaju i adekvatno reaguju, odrasli ih više stimulišu igrom, 
govorom i izrazima ushićenosti zbog novih postignuća (emocionalno i socijalno područje). Ova 
obogaćena iskustva dalje podstiču sva područja razvoja.  

3. POJMOVI VEZANI ZA RAZVOJ  

PROMENA.

 

Promena je osnovna kategorija razvoja. Razvoj uvek označava promenu ili promene 

vezane za protok vremena. Ipak, svaka promena nije razvojna. Razvojne promene označavaju rast 
ili preobražaj, odlikuje ih relativna trajnost, a po smeru mogu biti pozitivne ili negativne.  

U  psihološkoj  literaturi  postoje  različite  podele  promena.  Najčešće  se  razlikuju  kvantitativne  i 
kvalitativne  promene. 

Kvantitativne  promene

  označavaju  rast.  One  su,  uglavnom,  manifestne 

(očigledne). Na primer, povećanje fonda reči, motornih veština, znanja kod deteta. 

Kvalitativne 

promene

 označavaju preobražaj ili nastanak nekih novih psihičkih struktura ili oblika ponašanja. 

One su često i latentne (skrivene). Na primer, pojava konkretnih ili formalnih operacija u mišljenju 
kod dece. Predškolsko dete se u rešavanju problema oslanja na svoje opažanje i o broju elemenata 
u nizu, na primer, zaključuje na osnovu dužine niza. Za razliku od njega, školsko dete razume da 
se broj žetona u nizu ne menja ako promenimo izgled niza, ako žetone približimo ili ih razvučemo. 
I kvalitativne i kvantitativne razvojne promene su pokazatelji pomaka u psihičkom razvoju jedinke. 

Page 3 is redacted
background image

4.  Zrelost  označava  i 

pripremljenost  (gotovost)  organizma  za  određenu  aktivnost

.  Pored 

biološke,  pripremljenost  obuhvata  i  druge  vrste  zrelosti,  poput:  intelektualne,  emocionalne, 
socijalne, moralne, psihoseksualne. 

5. Zrelost se koristi da označi 

status odraslog

. Ova težnja (želja) da se bude odrasla osoba naročito 

je izražena kod dece u pubertetu i adolescenciji. 

SPREMNOST  (GOTOVOST).

 

Često se govori o spremnosti individue za usvajanje nekog sadržaja 

(npr.  nastavnog).  Razvojna  spremnost  ili  funkcionalna  sposobnost  se  povećava  sa  uzrastom  i 
iskustvom.  

OPTIMALNO  VREME  ZA  OBUČAVANJE.

 

Kod  svakog  deteta  postoji  optimalno  vreme  za  učenje 

neke veštine (učenje stranih jezika, sviranje klavira, igranje baleta...). To je vreme kada je ono zrelo 
– kada poseduje izvesna iskustva koja čine osnovu za sticanje određene veštine i kada je motivisano 
za to. Ako se detetu uskrati prilika da vežba ili uči u pravo vreme, postignuća će biti ispod onih 
koja bi se normalno ostvarila. Psiholozi ovaj period nazivaju 

kritičkim vremenom za

 

učenje

. Ako 

se ovo vreme propusti, onda je dete trajno oštećeno jer neće naučiti veštinu onako kako bi je naučilo 
u optimalnom vremenu (npr. kod učenja stranog jezika kod odraslih javlja se problem artikulacije).

 

UBRZANI  RAZVOJ. 

Ovaj  pojam  se  vezuje  za  pitanje:  da  li  i  do  kog  stupnja  možemo  ubrzati 

kognitivni razvoj putem specifičnih vežbanja? Postoji podeljeno mišljenje teoretičara. Bez obzira 
da li se ističe uloga ranog iskustva i obuke, ili nasleđa, najveći efekti u razvoju se mogu dostići ako 
dođe  do  interakcije  ovih  faktora.  Takođe,  potrebno  je  uzeti  u  obzir  i  individualne  sposobnosti, 
motive, interesovanja i druge osobine ličnosti deteta. 

 

4. OSNOVNA TEORIJSKA PITANJA 

Tri osnovna pitanja u razvojnoj psihologiji su: 

1.

 

Da li je razvoj kontinuiran ili diskontinuiran?  

2.

 

Da li postoji jedan ili više različitih puteva razvoja?  

3.

 

Šta je važnije za razvoj: nasleđe ili sredina?  

Različite teorije razvoja imaju različite stavove po ovim pitanjima.  

4.1. KONTINUIRAN ILI DISKONTINUIRAN RAZVOJ? 

 

Da li deca reaguju na svet na isti način kao i odrasli?  

Neki teoretičari veruju da je razvoj ujednačen, 

kontinuiran proces

. Deca postupno usvajaju veću 

količinu već postojećih veština. Ona reaguju na svet uglavnom na isti način kao i odrasli. Razlika 
između nezrele i zrele jedinke je samo u 

količini

 

ili 

složenosti.  

Prema ovom stanovištu, mišljenje deteta bi moglo biti podednako logično i dobro organizovano 
kao i naše. Dete bi moglo da razvrsta predmete u jednostavne kategorije, prepozna da li ima više 
jedne ili druge vrste i da se seti gde je prošle nedelje ostavilo omiljenu igračku u vrtiću. Jedino 
ograničenje bi moglo da bude u tome da ono ove veštine ne može da izvodi s toliko informacija i 
s tolikom preciznošću kao što to može odrasla osoba. Ukoliko je to tako, onda je njegov razvoj 

kontinuiran 

proces, koji odlikuje postupno usvajanje veće količine istih veština koje su postojale 

i na početku.  

background image

Drugi  teoretičari  smatraju  da  se  razvoj  odvija  kroz 

diskontinuirane  stadijume

.  Deca  se  brzo 

menjaju  dok  prelaze  u  novi  stadijum  razvoja,  a  onda  se,  neko  vreme,  menjaju  veoma  malo.  Sa 
svakim sedećim korakom, dete tumači i reaguje na svet na kvalitativno različit način.  

Prema ovom stanovištu, dečje misli, emocije i ponašanje se značajno razlikuju od misli, emocija i 
ponašanja odrasle osobe. Dečji razvoj je 

diskontinuiran 

proces u kome se u specifičnim trenucima 

pojavljuju  novi  načini  razumevanja  i  reagovanja  na  svet.  Dete  nije  sposobno  da  organizuje 
predmete,  niti  da  se  seti,  niti  da  protumači  iskustva  na  način  kao  što  to  može  odrasla  osoba. 
Naprotiv, ono mora da prođe kroz seriju razvojnih koraka, koje odlikuju specifična obeležja, pre 
nego što postigne najviši nivo funkcionisanja. 

Teorije koje prihvataju diskontinuitet gledaju na razvoj kao nešto što se odvija u stadijumima. One 
smatraju da specifična razvojna razdoblja karakterišu kvalitativne promene u mišljenju, osećanjima 
i ponašanju. U teorijama stadijuma razvoj liči na penjanje uz stepenice, pri čemu svaka stepenica 
odgovara zrelijem reorganizovanijem načinu funkcionisanja. Koncept stadijuma pretpostavlja da 
deca prolaze kroz razdoblja brzih promena, kad prelaze iz jednog stadijuma u drugi. U tom smislu, 
promena je relativno iznenadna, a ne postupna i neprekidna. 

Postavlja se pitanje: Da li se razvoj odvija u određenom pravilnom redosledu stadijuma?  

4.2 JEDAN ILI VIŠE PUTEVA RAZVOJA? 

Teoretičari stadijuma pretpostavljaju da svi ljudi prolaze kroz isti redosled razvoja. Na primer, deca 
u ranom detinjstvu predstavljaju svoj svet kroz jezik i igru pretvaranja, u srednjem detinjstvu misle 
više logički, dok u adolescenciji apstraktnije.  

Savremeni  teoretičari  dečjeg  razvoja  postaju  sve  svesniji  da  deca  odrastaju  u 

različitim 

kontekstima

  –  jedinstvenim  ličnim  i  sredinskim  okolnostima  koje  mogu  dovesti  do  različitih 

puteva promene. Na primer, stidljivo dete koje se boji socijalnih kontakata razvija se u različitim 
kontekstima od deteta koje je društveno i koje se rado druži s drugim ljudima. Deca iz nerazvijenih 
ruralnih društava (npr. pojedinih afričkih zemalja), u svojim porodicamaima i zajednicama stiču 
iskustva  koja  se  drastično  razlikuju  od  iskustava  dece  u  velikim  gradovima  zapadne  Evrope  ili 
SAD.  Istraživanja  pokazuju  da  te  različite  okolnosti  podstiču  različite  kognitivne  kapacitete, 
socijalne veštine i osećanja o sebi i drugima.  

Savremeni teoretičari vide kontekste, koji oblikuju razvoj, kao slojevite i složene. Kad se radi o 
pojedincu, to su nasleđe i biološka struktura, kad je u pitanju sredina, to su neposredno okruženje, 
kuća, vrtić, škola, komšiluk, i okolnosti koje su udaljene od svakodnevnog života: resursi zajednice, 
društvene vrednosti i prioriteti, istorijsko nasleđe. Srećom, istraživači su danas svesniji kulturalne 
raznolikosti u razvoju, nego pre. 

4.3. ŠTA JE VAŽNIJE ZA RAZVOJ: NASLEĐE ILI SREDINA? 

Kada se govori o tome šta je važnije za razvoj: nasledni ili sredinski faktori, uočava se da svaka 
teorija ima svoj stav o uzrocima razvoja. Pitanje nasleđa i sredine je stara dilema priroda-vaspitanje, 
kojom su se bavili brojni filosofi, teoretičari i naučnici još od davnina. Iako sve teorije daju barem 
neku ulogu i nasleđu i vaspitanju, one se razlikuju po tome koji faktor naglašavaju, odnosno čemu 
daju primat.  

Page 6 is redacted
background image

Ipak,  sve  do  19.  veka,  oblikovanje  dečjeg  ponašanja  prema  određenom  cilju  vaspitanja  ostaje 
glavno obeležje interesovanja za dete. Osim toga, sve do kraja 18. veka, svi zaključci i tvrdnje 
učenih ljudi, koji su se ticali dece, bile su rezultat spekulacija, a ne izučavanja samog deteta. Tek 
početkom 19. veka, 

dete prvi put postaje predmet naučnog izučavanja

.  

Nakon antičkog perioda, u srednjem veku se malo poklanjalo pažnje detetu. Brojni srednjevekovni 
istorijski dokumenti i zapisi ukazuju da se detinjstvo posmatralo kao posebno razdoblje u životu. 
Srednjevekovni slikari su često prikazivali decu odevenu u udobnu, komotnu odeću kako se igraju 
i  ugledaju  na odrasle.  Zapisi sadrže termine koji razlikuju  decu mlađu od 7-8 godina od ostalih 
uzrasnih grupa i prepoznaju mlade kao manje zrele pojedince. Pored zapisa, postojali su i priručnici 
sa  savetima  kako  voditi  brigu  o  deci,  uključujući  zdravlje,  ishranu,  odevanje  i  igru.  Religijski 
zapisi, međutim, sadrže kontradiktorne opise dečje prirode. Oni decu opisuju kao bića „opsednuta 
đavolom“, koja se rađaju sa praroditeljskim grehom, i koje „treba pročistiti“, ređe kao „nevina i 
bliska anđelima“. Hrišćanska religija je dete tretirala kao čovek u malom, što je značajno uticalo 
da se uguši svako interesovanje za proučavanje deteta.  

Humanije interesovanje za dete se javlja u doba renesanse. Mnogi počinju da se zalažu za ideju da 
detetu  treba  prilaziti  s  obzirom  na  njegov  stupanj  razvoja.  Dete  ponovo  dobija  svoja  prava. 
Zastupajući  ove  ideje,  češki  pedagog  Jan  Komenski  je  svoju  prvu  knjigu  za  decu  ilustrovao 
slikama. On se rukovodio time da dete prvo shvata konkretne pojmove, a tek kasnije apstraktne.  

Takođe, javljaju se i druga učenja, suprotna ranohrišćanskim idejama, koja su umnogome doprinela 
da se trasira put za empirijska istraživanja dečjeg razvoja.  

Učenje britanskog filozofa 

Džona Loka

 je važno pomenuti jer se smatra pretečom bihejviorizam. 

On  je  dete  shvatao  kao  “praznu  ploču” 

(

lat.

  tabula  rasa).

  Smatrao  je  da  deca  nemaju  urođenih 

znanja i da njihove karaktere u potpunosti oblikuje iskustvo. Roditelji, kao racionalni tutori, mogu 
bilo kako oblikovati dete korišćenjem pažljivih uputstava, efikasnih primera i nagrada za dobro 
ponašanje.  Lok  je  bio  naprednih  ideja,  preporučivao  je  vaspitne  postupke  koje  savremena 
istraživanja  podržavaju  i  preporučuju  (npr.  korišćenje  pohvala  umesto  novca  i  slatkiša, 
suzdržavanje od telesnog kažnjavanja...). Njegova filozofija je dovela do promene od strogosti do 
blagosti i saosećanja prema deci. 

Razvoj je posmatrao kao kontinuirani proces. Isticao je moć sredine da oblikuje dete. Njegova vera 
u vaspitanje, upućuje na mogućnost mnogih tokova razvoja i na promenu u kasnijem dobu usled 
novih iskustava. I pored svih doprinosa, razvijao je viziju pasivnog deteta. Smatrao je da deca malo 
utiču na svoju sudbinu, na ono što će drugi zapisati na njihove “prazne ploče”. Ova ideja je kasnije 
odbačena i zamenjena vizijom deteta kao aktivno usmerenog bića koje pokušava da razume svet i 
da značajno doprinese vlastitom razvoju, a koju danas zastupaju savremeni teoretičari.  

Suprotno ranohrišćanskim idejama je i učenje francuskog mislioca 

Žan Žak Rusoa.

 On je uneo 

novi pogled na detinjstvo, proklamujući ideju da dete na svet dolazi neiskvareno i čisto, ali se kvari 
kroz kontakt sa odraslima. Sasvim suprotno Loku, tvrdio je da deca nisu prazne ploče, koje treba 
odrasli  da  ispišu,  već  da  su  „plemeniti  divljaci“,  prirodno  obdareni  smislom  za  dobro  i  zlo  i 
urođenim  planom  za  određen  zdrav  rast.  Vaspitavajući  ih,  odrasli  mogu  da  poremete  urođeni 
smisao za moral i jedinstveni načini mišljenja i osjećanja. Rusoova filozofija je bila orijentisana na 
dete. On je ukazivao da odrasli moraju da budu osetljivi na dečje potrebe tokom svih stadijuma