Revizija potraživanja od kupaca
Objavio sacir.h 21. mart 2023.
Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
Objavio dusanmdd 14. april 2014. Prijavi dokument
PRE UVODA
Nizak kvalitet usluga, ujedno i visoki troškovi su ono što karakteriše javni sektor u Srbiji, relativno dugi niz godina.. Takođe, tokom poslednje tri godine, u javom sektoru zabeležen je relativno visok fiskalni deficit. Treba napomenuti da se taj deficit, nakon okončanja privatizacije, finansira zaduživanjem, što nas dovodi do relativno brzog rasta javnog duga u odnosu na GDP. Osim toga, strukturu javnih rashoda odlikuju visoki tekući rashodi i niske javne investicije. Stoga se reforma javnog sektora i njegova fiskalna konsolidacija nameću kao nužno i jedino rešenje za sprečavanje dužnicke krize.
1. Uvod
Reforma javnog sektora u Srbiji je nužna, a zašto je to tako, govore nam dva nesumnjiva razloga. Prvi razlog jeste niska efikasnost javnog sektora, odnosno visok nivo troškova u odnosu na kvalitet i obim usluga koje taj sektor pruža. Stoga je i prioritetan
cilj smanjenje troškova javnog sektora, ujedno unapređenje kvaliteta javnih usluga ili bar očuvanje sadašnjeg nivoa istih. Drugi, ali ne i manje bitan, razlog, tesno povezan sa prvim, jeste da se obezbedi dugoročna održivost javnih finansija.
Kada bi bio zadržan postojeći poreski sistem i postojeći nivo javne potrošnje, za posledicu bismo imali visok nivo fiskalnog deficita i ubrzani rast javnog duga. Upravo sve ovo nas dovodi do neophodnosti fiskalne (finansijske) konsolidacije javnog sektora.
2. Fiskalni kapacitet
Javni prihodi Srbije, tokom 2005–2006. godine, iznosili su oko 43,5% GDP-a. Pitanje je bilo – da li se i u narednim godinama može očekivati sličan nivo javnih prihoda? Sada znamo da je odgovor negativan, a do njega nas je dovela činjenica da su u proteklom periodu smanjene neke važne poreske stope, dok se na smanjenje carinskih stopa prema EU mnogo radilo tokom 2008-2009. godine. Dodatno, smanjenje potrošnje u odnosu na GDP, imaće za posledicu trajan pad prihoda od PDV. U nastavku teksta daje se pregled najvažnijih promena u poreskoj politici, kao i promene u privredi Srbije, koje su uticale na smanjenje fiskalnog kapaciteta :
> smanjenjem stope poreza na zarade, i uvođenjem neoporezivog dela zarada, pocetkom 2007. godine, trajno su smanjeni javni prihodi u iznosu od oko 1% BDP-a;
> smanjenjem ostalih poreza (smanjenje poreza na prenos apsolutnih prava sa 5% na 2,5%, prebacivanje nekih proizvoda sa više na nižu stopu PDV, oslobadanja od PDV pri kupovini prvog stana i dr.) sredinom 2007. godine –
trajni gubici su povećani za dodatnih 0,7% BDP-a;
> smanjenjem carina na uvoz iz EU – prihodi od carina su u 2009. godini opali
za oko 0,4% GDP-a, a potpuno ukidanje carina na uvoz proizvoda iz EU imaće za posledicu kumulativno smanjenje carinskih prihoda za najmanje
1,5% GDP-a. Zbog ukidanja carina na proizvode iz EU – prihodi od PDV će
dodatno opasti za oko 0,3% GDP-a;
> smanjenje domaće tražnje u odnosu na GDP, neposredno će uticati na
smanjenje prihoda od PDV za oko 1% GDP-a. Ocenjuje se da ce domaća
tražnja u narednim godinama biti veća od GDP-a za 10 do 15%, umesto za 20
do 25%;
> postoji rizik da se, zbog smanjenja zaposlenosti, prihodi od poreza na zarade i doprinosa za socijalno osiguranje u nekoliko narednih godina smanje za oko 0,5% GDP-a;
> povećanje akciza na cigarete moglo bi da donese dodatne prihode od oko 0,5% GDP-a.
Objavio sacir.h 21. mart 2023.
Objavio viktor133 15. mart 2023.
Objavio dusangaga13 15. mart 2023.
Objavio error12 21. mart 2023.
Objavio error12 21. mart 2023.
Objavio sacir.h 21. mart 2023.
Objavio error12 21. mart 2023.
Objavio error12 21. mart 2023.
Objavio nellica 21. mart 2023.
Komentari
You must be logged in to post a comment.