Elektronsko bankarstvo
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
Objavio MonikaAida 03. januar 2013. Prijavi dokument
VOĐENJE (RUKOVOĐENJE)
Najstarija vidljiva manifestacija manadžmenta je zabeležena u pojavi vođe, više ili manje spontano nastalih grupa ljudi u borbi za opstanak. Sve do danas vođstvo je imanentno svim oblicima organizovanja ljudi. Dinamički razvoj industrijske proizvodnje stvorio je specifični ambijent u kome je vo|stvu namenjeno izazovno mesto. Sve sofisticiraju tehnološko-tehničku osnovu I organizacionu strukturu prožimaju psiho-sociološki aspekti, mentalitet, tradicije I kultura ljudi, kao dominantnih nosilaca aktivnosti. U takvim uslovima fenomen vođstva dobija na složenosti, a zbog rastućih izazova, I na značaju.
Proučavanje fenomena vođstva može se grubo podeliti na:
U suštini, ne radi se o potpuno podvojenim pristupima, već o produbljivanju I oboga}ivanju poimanja vođstva u skladu sa novim saznanjima.
Klasični pristup težišno je posvećen karakteristikama, svojstvima, ličnosti vođe. Iz aspekta menadžmenta tome je pridodat hijerarhijski odnos u konteksu organicazione strukture.
Pojava “bihejviorizma” (ponašanje), 1949. godine, omogu}ava svestranije osvetljavanje ponašanja vođa, I ne samo njih, već I podređenih. Odnos nadređenosti ostaje trajno na snazi, jer u industrijskim prilikama složenost materije implicira veća ovlašćenja pretpostavljenog zbog njegove pozicije u odnosu na njemu podre|ene u pogledu:
Protivurečeno sa nekim suštinskim opredeljenjima “bihejviorista”, ipak ostaje notorna činjenica stvarnih odnosa. Eufemizmi kao sledbenik umesto podređeni u industrijskim uslovima ne menja suštinu odnosa. Jer, samo vođstvo pretpostavlja da postoje vođeni. Kako će biti vođeni I kakav je njihov uticaj I kako se njihovo pona{anje odra`ava na proces vođenja I njegove efekte, tu su svakako prisutni doprinosi, “bihejviorista”.
Otvorenost industrijskih zbivanja na dejstvo brojnih faktora kako unutra{njih, tako spoljašnjih, sa njihovom naglašenom interakcijom, ima za posledicu stvaranje veoma raznovrsnih situacija. U nastojanju da se izna|u neke zajedničke karakteristike (kao tehnologija, veličina, starost, okruženje) kreiran je kontigentni pristup u organizaciji, što se odrazilo I na izučavanje fenomena vo|stva.
Takav međusoban odnos je zasnovan na suštini organizacije I menadžmenta, gde ovaj potonji predstavlja dinamički aspekt u smislu oživotvorenja organizacije.
Vođstvo je, po definiciji, sposobnost I veština pridobijanja ljudi da obavljaju poverene im uloge. Dok je vo|enje proces inspirisanja ljudi da se posvete izvršavanju dodeljenih im zadataka. Čime se vođenje u konteksu menadžmenta javlja u ulozi subjektivnog nosioca povezivanja I kontrolisanja, uz oslon na motivisanje I naročito komuniciranje u okviru procesa menadžmenta.
POJAM RUKOVOĐENJA
Rukovođenje, u opštem obliku možemo definisati kao proces usmeravanja kadrovskih potencijala preduzeća, ili, kao sposobnost jedne ili više osoba – rukovodilaca da kroz međusobnu saradnju, komuniciranje I raspoređivanje, utiče na radon angažovanje I motivaciju drugih radnika – podređenih, da efikasnije izražavaju postavljene zadatke I doprinose ostvarenju organizacionih ciljeva. Funkcija rukuvodjenja obuhvata skup različitih zadataka koordinacije I motivacije, usmerenih na efikasnije korišćenje kadrovskih resursa organizacije. Rukovođenjem se koordiniraju prava, ovlašćenja I obaveze radnika I rukovodilaca – nadređenih I podređenih.
Mnoge definicije rukovo|enja zasnivaju se na formalnim relacijama nadređeni – podređeni, koje postoje u okviru organizacione hijerarhije. Rukovo|enje, međutim uključuje I neformalne odnose. Problem neformalnih odnosa je posebno značajan za istraživanje efikasnosti prve linije rukovođenja – linije nadzora.
Izvršioci rukovodeće funkcije su pojedinci ili grupe s posebnim organizacionim statusom na pojedinim organizacionim nivoima. Rukovodioci imaju različite pozicije I autoritet u organizacionoj hijerarhiji. Njihovu efikasnost uslovljava skup različitih I međuzavisnih varijabli. Rukovođenjem se deluje na: produktivnost rada, obim I kvalitet proizvoda I usluga, motivaciju radnika, blagovremenost izvr{avanja radnih zadataka, uzroke nezadovoljstva kod radnika, povećanje osećaja pripadnosti radnika organizaciji I sl. Ovom funkcijom usmeravaju se radnici da efikasnije koriste ostale organizacione resurse: materijal, opremu, energiju I novac. “Radni kapital” organizacije se bolje oplođuje kroz efikasne akcije rukovodilaca.
Istraživanje I razvoj rukovodeđe funkcije predstavlja primarni zadatak moderne organizacije. Samo efikasna rukovodeća funkcija I sposobni rukovodioci mogu da, u borbi s konkurencijom, obezbede rast, razvoj I dugoročnu stabilnost organizacije.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio roska1 24. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.