Odlomak

UVOD

U definisanju događaja može se konstatovati da događaj predstavlja specifično osmišljenu ponudu ograničenog trajanja, u čijoj osnovi se nalazi odovarajuća ideja, koja se zajedničkim angažovanjem izvršilaca i materijalnih sredstava, odnosno primenom menažderskog know – how-a na tržištu ispoljava kao originalna idejna ponuda.

Događaj kao svesna i ekonomski usmerena ljudska aktivnost pojavljuje se veoma davno, gotovo sa počecima drevnih civilizacija. Budući da događaji u savremenom smislu obuhvataju široku idejnu osnovu, nastanak različitih događaja ne vezuje se za isto vremensko razdoblje, kao što je i njihov razvoj išao u korak sa eknomskim i opštim društvenim razvojem.

Sasvim je izvesno da ekonomska pojava događaja datira iz početka u društvu organizovanogljudskog življenja, ali je ekonomsko izučavanje događaja, a naročito njegovih menadžment aspekatanovijeg datuma.
Događaji su verovatno nastali i pre pojave novca, ali je njihov razvoj nesumljivo usledio nakon ustanovljenja i prihvatanja opšteg ekvivalenta budući da nematerijalni karakter i idejna osnova događaja nisu naročito povoljni za naturalnu razmenu. Pojava kapitalizma, novih proizvodnih i društvenih odnosa, kao i novog načina života otvorili su put svestranijem razvoju sve većeg broja različitih događaja.

Ekonomska afirmacija i razvoj događaja u XX veku označila je promenu na strani agregatne ponude tržišnih ekonomija, koja je istovremeno odgovarala promenama na strani agregatne tražnje.

Pojava diskrecionog prihoda, porast kupovne moći i standarda potrošača, pomeranje linije sa osnovnih u korist dopunskih potreba i rađanje potpuno novih potreba potrošača generisali su tražnju za specifičnom ekonomskom ponudom događaja, koja je potom stimulisala dalji razvoj različitih savremenih događaja.

Razvoj događaja u ekonomskom smislu potpomogao je i rešavanje problema zapošljavanja savremene radne snage, a odrazio se i na privredni rast pre svega razvijenih tržišnih ekonomija.

TRŽIŠTE DOGAĐAJA

Najveći broj aktivnosti menadžmenta događaja realizuje se na tržištu i to pod uticajem agregatnih snaga, odnosno tržišnog mehanizma. Tržište događaja označava odnos između ponude i tražnje za događajima. Ono je najčešće i mesto na kojem se susreću ponuda i tražnja za događajima.
Tržište događaja omogućuje uspostavljanje i održavanje kontakta između organizatora posetilaca događaja, sa ciljem razmene ponude, odnosno programa događaja.
Posetioci događaja na njihovom tržištu vrše izbor programa događaja koji zadovoljavaju njihove potrebe, zahteve i očekivanja.

Delovanje tržišnog mehanizma odvija se pod uticajem vidljivih i nevidljivih faktora, koji se ispoljavaju u toku procesa razmene ponude, odnosno programa određenog događaja, uz postojanje subjekata na strani ponude (organizatori događaja) i subjekata na strani tražnje (posetioci događaja).

Analiza tržišta događaja uključuje veći broj aktivnosti, a prevashodno se odnosi na sledeće:

•    Sagledavanje opštih karakteristika tržišta događaja i njegove veličine

•    Podela tržišta događaja na odgovarajuće delove, odnosno tržišne segmente

•    Identifikacija strukturnih potreba na tržištu događaja

•    Utvrđivanje karakteristika i trendova na tržištima pojedinih vrsta i tipova događaja

•    Analiza konkurencije

•    Procena potencijala pojedinih posrednika u postavljanju i izvršenju događaja

•    Analiza strukture ulaznica (cena) pojedinih događaja

•    Analiza tržišne pozicije organizatora događaja

Analiza tržišta događaja sprovodi se da bi se identifikovali i procenili osnovni faktori koji utiču na prihvatanje programa određenog događaja na tržištu.
Najčešće se u postavljanju i izvršenju događaja analizira veličina i struktura tržišta, njegova lokacija, platežna sposobnost posetilaca, kao i aktivnosti konkurencije u ponudi istovrsnih ili sličnih tipova događaja.

U analizi tržišta događaja jedna od osnovnih tipologija tržišta urađena je prema prostornom određenju tržišta događaja i to na lokalno, regionalno, nacionalno i međunarodno tržište događaja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari