Prekidačke algebre UVOD
Objavio vukmladenovic 19. februar 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Elektrotehnika
Objavio Sasha1995 30. decembar 2014. Prijavi dokument
1. UVOD
Asinhrone mašine su najrasprostranjenije električne mašine.
Uglavnom se koriste kao električni motori a ređe kao generatori. Udeo asinhronih motora u ukupnoj proizvodnji električnih motora je oko 80%. Oni predstavljaju osnovne pretvarače električne energije u mehaničku i danas troše više od 40% ukupno prizvedene električne energije u svetu.
Proizvode se u širokom opsegu snaga, od delova vata do nekoliko desetina megavata. Brzina obrtanja asinhronih motora opšte namene je od 3000 o/min do 5000 o/min a specijalnih do nekoliko desetina hiljada obrtaja u minuti.
Asinhrone mašine se retko koriste kao generatori za proizvodnju električne energije, pošto tada zahteva postojanje posebnog izvora reaktivne energije.
2. SKLOP I VRSTE ASINHRONIH MOTORA
Osnovni delovi asinhrone mašine su stator (nepokretni deo) i rotor (obrtni deo).
Stator je u vidu šupljeg valjka složenog od limova. Duž valjka, na njegovom unutrašnjem omotaču, po celom obimu nalaze se žlebovi, a u njima izolovani provodnici, povezani tako da obrazuju višefazni obično trofazni namotaj.
U unutrašnjosti statora asinhrone mašine nalazi se rotor koji se sastoji od naslage limova napresovane na vratilo, na čijem se spoljašnjem omotaču nalaze žlebovi u kojima su provodnici povezani tako da obrazuju namotaj rotora. Radi smanjenja gubitaka usled vihornih struja limovi statora i rotora su uzajamno izolovani.
Između naslaga limova statora i limova rotora nalazi se međugvožđe, čija se veličina kod motora snage do 100kW nalazi u granicama od 0,25mm do 1mm, pri čemu su veće vrednosti pri većim snagama i brzinama obratnja.
Vratilo rotora se oslanja na dva nepokretna ležišta.
Rotori se u zavisnosti od tipa namotaja dele na kratkospojene i fazne. Fazni rotor se često naziva i rotor sa prstenovima ili namotani rotor. Namotaji faznih rotora se ne razlikuju bitno od namotaja statora. Krajevi faznih navoja rotora, koji su obično spregnuti u zvezdu, izvedeni su do tri prstena koji se nalaze pored samog rotora na njegovom vratilu, i koji su izolovani uzajamno i od vratila.
Kod kratkospojenih rotora provodnici rotora obrazuju takozvani veveričiji kavez. Provodnici smešteni u žlebove spajaju se zavarivanjem ili zakivanjem i lemljenjem sa dva metalna obruča, postavljena na suprotnim stranama rotora.
Objavio vukmladenovic 19. februar 2024.
Objavio Ivan86 12. februar 2024.
Objavio SvetlanaT 12. januar 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.