Uloga slike i crteža u nastavi prirode i društva
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pedagogija
Objavio studenti.rs 01. april 2016. Prijavi dokument
1.1 Teorijski aspekti igre
U literaturi često nailazimo na konstataciju da igra predstavlja specifičan način učenja predškolskog deteta. U ovakvim stavovima autori idu toliko daleko da igru porede sa naučnim istraživanjem, za koje smatraju da predstavlja njen produžetak u zrelom dobu (Fagen, 1976; Lorayone, 2004; Pickering, 1971). Ovakvu tvrdnju potkrepljuju činjenicama da deca u igri eksperimentišu, postavljaju i rešavaju probleme na specifičan, svrsishodan i sebi svojstven način. Time se dečija latentna iskustva sistematizuju i prerastaju u sređeno znanje.
Ističe se da je kroz igru moguće transformisati različite obrasce dečijeg ponašanja i podsticati nove modele, što doprinosi daljem razvoju potencijala. Svojim izuzetnim formativnim mogućnostima igra podstiče razvoj dečijih sposobnosti i stvara preduslove za njihovo usložnjavanje na starijim uzrastima. Dok se igra, dete istražuje svet oko sebe i sopstvene mogućnosti, pronalazi i izmišlja nove mogućnosti delovanja u različitim situacijama. Na takav način, kao što ističe Šato, ono se „priprema za znatno kasniju praktičnu aktivnost, vežbajući nove funkcije koje se sukcesivno pojavljuju u toku razvoja“ (prema: Kamenov, 1989: 67).
Igra određenim materijalima detetu pomaže da se kasnije bolje snalazi u rešavanju sličnih problema. Razvijajući posebne veštine i načine ponašanja, dete u igri stiče iskustva, otkriva, uči i stvara. Ukazujući na značaj igre za razvoj dečijih sposobnosti, Valon (Wallon, 1959) naglašava da je svaka razvojna faza kod deteta obeležena »eksplozijom aktivnosti«, u kojima dete isprobava sve mogućnosti određene funkcije i na takav način usložnjava svoje sposobnosti.
Igrom se vežbaju sposobnosti opažanja, uviđanja, klasifikovanja, pamćenja i druge. Veliki broj činjenica koje saznaje, dete povezuje i integriše u sopstvene misaone celine. Uči se da deluje u određenoj misaonoj situaciji, što u izvesnom smislu određuje i često uslovljava promenu u njegovom ponašanju. Tako dolazi do simboličke transformacije stečenog iskustva, što bitno uslovljava razvoj deteta.
Učenje kroz igru podrazumeva izmišljanje, pronalaženje i istraživanje, pri čemu ono slobodno stvara situaciju koja je pod njegovom kontrolom, koju ono u potpunosti razume i u njoj se oseća sigurno. Ovako određen eksplorativni karakter dečije igre pomaže detetu da uobličeno iskustvo kojim raspolaže pretvori u saznanje. Asimilacija dečijeg iskustva u ličnu sliku sveta predstavlja pripremu deteta za njegovu kasniju akomodaciju na taj svet (Pijaže i Inhelder, 1978).
Piter Grej, razvojni psiholog sa Bostonskog koledža, smatra da je igra ključna za prevazilaženje urođenih nagona ka agresiji i dominaciji. Kao i da su, zahvaljujući igri koja dovodi do uzajamne saradnje, prvobitna društva uspela da opstanu. On objašnjava: „Igra i humor nisu bili samo način da život bude zabavniji, već sredstva za održavanje društva i promovisanje međusobne jednakosti, deljenja i miroljubivosti. To su poznate odlike društava lovaca sakupljača, od kojih je zavisio njihov opstanak“.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Studenteu 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.