Termini „proučavanje“ i „istraživanje“ često se koriste kao sinonimi.
proučavanjem – racionalno (teorijsko) razmatranje nekog problema, razmišljanje o problemu na osnovu raspoložive literature i akumuliranih saznanja i iskustava, pri čemu ne postoji strogo usvojen i planiran proces proučavanja.
istraživanje – strogo planiran, organizovan, u najvećem broju slučajeva proces empirijskih istraživanja.
Zadatak istraživanja – na temelju naučno utvrđenih činjenica otkriva i dublje saznaje suštinske, tj. Zakonite veze i odnose, međuzavisnost i uslovljenost delovanja različitih činilaca u području koje čine predmet jedne nauke.
u pedagogiji – područje vaspitanja, odnosno obrazovanja i vaspitanja.
Pedagoška istraživanja – istraživanja u sferi pedagogije.
Pedagoška istraživanja se vrše:
da bi se bolje i dublje upoznala neka pedagoška pojava,
da bi se stvarala pedagoška teorija, odnosno razvijala pedagogija kao nauka
osnova za čovekovu praktičnu delatnost
za organizovanije i uspešnije izvođenje vaspitnog i obrazovnog rada
za unapređivanje vaspitno – obrazovnog rada.
Da bi istraživanje bilo naučno i pedagoško, ono mora da se odvija u skladu sa zahtevima metodologije pedagogije.
Svojstva iatraživača na području pedagogije
Uspešnost istraživačkog rada umnogome je determinisan određenim svojstvima onih koji se time bave.
Entuzijazam – predanost poslu, uživanje u njemu
Persistencija – istrajnost i upornost
Marljivost – maksimalna angažovanost na radnim zadacima
Poštenje – bez tendencionalnog favorizovanja nečeg zarad opšteg očekivanog
Hrabrost – da prizna da je pogrešio i da koriguje svoj istraživački projekat i da se suprotstavi tradiciji
Široka i uže stručna pedagoška obrazovanost, metodološka osposobljenost, smisao za naučno – istraživački rad, komunikativnost.
Značaj istraživanja
Istraživanje pomaže, posredno ili neposredno, u efikasnijem rešavanju praktičnih i životnih pitanja socijalne prakse.
Dvadeseti vek, posebno njegova druga polovina, i početak ovog veka odlikuje inteziviranje istraživanja u svim oblastima prirodnih, društvenih i humanističkih nauka.
Kvantitativno i kvalitativno istraživanje
Kvanitativni pristup u istraživanju odlikuje se specifičnom prezentacijom podataka, koji se se stoji u iznošenju činjenica predstavljenih brojevima.
Kvalitativno istraživanje predstavlja činjenice opisane rečima.
Istaživačke metode i postupci:
Kvantitativno istraživanje – primenjuje se skup odgovarajućih metoda i postupaka koji, u istraživačkom postupku, usmeravaju istraživači.
S oblikovanjem plana istraživanja, istraživač se opredeljuje za istraživačke metode.
Kvalitativni pristup – za istraživačke metode opredeljuje se tokom samog procesa istraživanja.
Najčešće je najpoželjnije da se proučavanoj pedagoškoj pojavi pristupi s oba navedena stanovišta, ali obično je celishodno ustanoviti koje od njih će imati prevagu.
Međutim, i onda kad se, s razlogom, proceni da treba jednom dati prednost – ne bi se trebalo sasvim odreći onog drugog aspekta.
Uloga istraživača
Kvantitativno istraživanje – istraživač nastoji da ostane po strani kako bi izbegao pristrasnost u istraživanju.
Kvalitativno istraživanje –istraživač nastoji da se potpuno uključi u situaciju fenomena koje proučava.
Pedagoška, vaspitno – obrazovna, delatnost je veoma složena i raznovrsna.
Različiti problemi i pitanja vaspitanja i obrazovanja proučavaju se na različite načine.
Različite vrste pedagoških istraživanja, temeljene na različitim kriterijumima klasifikovanja.
Klasifikacija prema:
vremenskoj dimenziji:
Istorijska – pedagoška istraživanja koja proučavaju pedagoške ideje, koncepcije, shvatanja, uslove za njihovu pojavu i razvoj u prošlosti, uslove nastanka i razvoja pojedinih obrazovnih institucija, pojave, ideje i uticaje pedagoških klasika i slično
Razvojna – proučavaju stanja neke pedagoške pojave u sadašnjosti i mogućnost njenog planskog razvijanja u narednom periodu, proučavanje i menjanje u narednom
periodu.
Futurološka – sva ona istraživanja koja su okrenuta budućnosti, bilo da nastoje sagledati razvoj i buduće stanje/perspektive neke posebne pojave, institucije, odnosno pedagoških shvatanja i koncepcije.
Po naučnom karakteru:
Fundamentalna – bazična, osnovna, kategorijalna, teorijska: bave se osnovnim, bitnim pitanjima pedagoške nauke, otkrivanjem opštih pedagoških zakona i zakonitosti.
Primenjena – istražuju mogućnosti primene i korišćenja fundamentalnih saznanja u praktičnoj vaspitnoj i obrazovnoj delatnosti, direktno su okrenuti praksi, nazivaju se i operativna.
Po izvoru činjenica i logičkim saznajnim operacijama:
Teorijska – do zakona, zakonitosti, postulata, načela… Dolazi se racionalnim, razumskim putem, teorijski, slaganjem teorijskih postavki u sistem.
Empirijska – su ona kojima je osnovni izvor pedagoška činjenica i istraživačko polazište: vaspitno – obrazovna praksa, empirija, stvarnost.
Pedagoške pojave se mogu proučavati praćenjem njihovog razvoja u određenom
vremenskom periodu – tada je reč o longitudinalnim istraživanjima.
Ako se prave preseci, tj. Proučavaju pojave u jednom vremenskom momentu, u istim ili različitim uslovima, ali na većem broju jedinica, onda govorimo o transverzalnim istraživanjima.
S obzirom na broj naučnih disciplina i područja zastupljenih u jednom istraživanju, ona mogu biti:
Monodisciplinarna – istraživanja koja se sprovode samo u okviru jedne discipline (samo didaktička, metodička i sl.)
Interdisciplinarna – problem se istražuje iz aspekta više naučnih disciplina iste nauke (didaktičko – metodička,)
Multidisciplinarna – istraživanja u koja se uključuje više disciplina iz različitih naučnih područja: didaktičko – psihološko – logička, pedagoško – filozofsko – sociološka…
S obzirom na dominirajuću istraživačku, odnosno logičku metodu pedagoška istraživanja mogu biti:
Sistemno – strukturalna – proučavaju sisteme, njihove strukture, odnose unutar sistema, funkcionisanje (pa se nazivaju i funkcionalna).
Komparativna – kada se upoređivanjem nastoje utvrditi odnosi, uslovi, zakonitosti…
Analogna – kada se saznanja stečena proučavanjem jedne pojave pokušaju preneti kao važeća i validna na druge istorodne ili slične pojave.
Eksperimentalna – kada se ekperimentalnim putem nastoje utvrditi kauzalne zakonitosti, uzročno – posledične veze i odnosi koji deluju u pedagoškim pojavama i procesima.
Akciona istraživanja – koja su usmerena na istovremeno proučavanje i menjanje proučavane pojave.
S obzirom na uzorak i obim pedagoškog ostraživanja: Reprezentativno i malo (mikroistraživanja).
No votes yet.
Please wait…
Preuzimanje skripti je dozvoljeno samo prijavljenim korisnicima.
Registracija je potpuno besplatna!
Komentari
You must be logged in to post a comment.