Odlomak

Karakteristike parkiranja

Uvod

Parkiranjenije novi problem.U Rimu su postojali vanulični parkinzi kako bi se kola smestila van ulica.Zna se da je Julije Cezar, zbog zagušenja saobraćaja, zabranjivao ulazak vozila u poslovna područja velikih gradova u Rimskoj Imperiji u određene sate tokom dana.
Vraćajući se u skorije vreme, susrećemo se s razvojem gradova koji se izgrađuju da zadovolje trenutne potrebe, i koji se često razvijaju na bazi seoskih naselja, sa putevima koji su pratili mrežu starih seoskih ulica.
Saobraćaj na putevima je bio kolski ili pešački.Bogati su imali kočije, a roba je prevožena iz fabrika do železničkih stanica konjskim zapregama.Prevoz radnika je obavljan sredstvima javnog prevoza, kao što su kočije, vagoneti, tramvaji na konjsku vuču, a kasnije parni tramvaji, ili su radnici putovali pešice.Malo ljudi je putovalo daleko od svojih kuća.
Krajem XIX I početkom XX veka, pojavom najpre železnica a kasnije i automobila i sa sve većom koncentracijom ljudi u gradovima nastaje nagli razvoj gradova u kojima se koncentriše proizvodnja i dolazi do neslućenog razvoja saobraćaja.Koncentracija proizvodnje, raspodele i potrošnje u gradovima dovodi do potrebe  prodiranja teretnog saobraćaja u centralne delove grada radi snabdevanja trgovinske mreže.Porast životnog standarda stanovništva, težnja za što većom pokretljivošću, i samostalnošću, pri tome, udobnošću i sl. izazvalo je sve veću potrebu za individualnim vozilima.Svim tim vozilima potrebne su površine za kretanje i stajanje, a takvih površina, u većini slučajeva, nema dovoljno.
Sredstvima javnog saobraćaja, realno posmatrajući, nisu potrebne površine za parkiranje, jer ta vozila, kreću se između dve tačke, bez dužeg zadržavanjana stanicama, a u vreme kada ne rade smeštena sun a pogodnim mestima van saobraćajnica.Teretna vozila koja dolaze u gradsku zonu, dolaze prvenstveno radi utovara ili istovara robe.Ta zadržavanja su kratka, no i pored toga otežavaju problem parkiranja.
Kad je reče o parkiranju individualnih vozila, prilike su sasvim drugačije.Individualna vozila imaju malo iskorišćenje u toku dana.Ta vozila se uglavnom koriste za prevoz od stana do radnog mesta, zatim za odlazak u kupovinu ili radi rekreacije.

Pri tome se putnički automobili nalazi u pokretu veoma malo.Istraživanja su pokazala da se jedan automobil samo 1,5 – 2,5 sata nalazi u pokretu, a preostalo vreme u toku dana je u stanju mirovanja, na nekoj od površina u gradu.Sa druge strane, koristeći automobile za svoje kretanje, čovek zauzima površinu oko 5,3 m2/ čoveku.Pri kretanju autobusom ta površina iznosi oko 0,4 m2/čoveku, a pri kretanju peške ta površina iznosi 0,5 m2/čoveku.Grad koji nastaje iz naseobina koje su znale samo za konjsku zapregu, rasporedom površina i stanjem svoje saobraćajne mreže, ne može da odgovori porastu motorizacije i sve većem korišćenju automobila za kretanje.
U takvoj situaciji, vozač bi hteo da ostavi svoje vozilo što bliže svom odredištu i zato parkira vozilo pre svega na ulici, i to, po mogućstvu, besplatno.Posledice velikog broja vozila na ulicama su: smanjenje propusne moći saobraćajnica, smanjenje brzine kretanja i bezbednosti saobraćaja, povećanje troškova eksploatacije i pojava zakrčenosti na saobraćajnicama.
Problem parkiranja, nastao je zbog porasta gradova, povećanja broja motornih vozila, nepripremljenosti gradova za prihvat vozila i porasta standard stanovništva.U takvoj situaciji neophodno je organizovano, planski i stručno prići rešavanju ovog problema.Zainteresovani za njegovo rešavanje su sami vozači, trgovina, poslovne delatnosti i druge aktivnosti u gradu, kao uzročnici privlačenja vozila i, na kraju, sam grad koji je zainteresovan za efikasno odvijanje celokupnog saobraćaja, pa i parkiranja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari