E-učenje proširenje kompetencija nastavnika
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pedagogija
Objavio SofiaLoren 06. januar 2013. Prijavi dokument
ISTORIJSKI RAZVOJ VASPITANJA KAO DRUŠTVENE DJELATNOSTI
Istorijski razvoj vaspitanja
Najpre, iz biološke-nagonske potrebe briga o mladima, a zatim dobija društvena obeležja(vaspitanja-prenošenja iskustva starijih na mlađe generacije). Vaspitanje je od elementa, povremene i neorganizovane postajalo sve više isplanirana, organizovana, celishodna i instituciolizovana ljudska delatnost.
U početku, vaspitanjem su se bavili svi odrasli članovi zajednice: muškarci su podučavali dečake, a žene devojčice. Kasnije tu ulogu preuzimaju najiskusniji i najstariji članovi zajednice. Vaspitanje mladih je trajalo do određenog uzrasta, a na svečanostima i ritualima, često vrlo surovim, mladi su trebali da dokazu starijima da su sazreli kao punopravni članovi zajednice.
Raslojavanjem rodovskog društva raslojava se i vaspitanje.
Nova ljudska saznanja i pojava pisma uslovljavaju vaspitanje, te se tako pojavljuju i prve institucije (više milenijuma pre nove ere, u doba Vavilonskog carstva, Asiriji, Kini, u Srednjem egipatskom carstvu, a vaspitači su bili posebno odabrani sveštenici).
Malo je zapisa iz tog doba, a najviše ih je iz antičke Grčke, iz doba procvata filozofije (sofisti, Sokrat, Platon, Aristotel …). Bavili su se opisom postojećeg vaspitanja, ali i o tome kako vaspitanje treba da bude (cilj, zadaci, sadržaji, organizacija, mogućnosti i potrebe harmonijskog razvoja ličnosti…). Kasnije u carskom Rimu, u prvom veku nove ere, javlja se prvo posebno delo posvećeno vaspitanju – Vaspitanje govornika od Marka Flavija Kvintilijana.
Dakle, od rodovskih zajednica do antičkog sveta, razmišljanja o vaspitanju idu od uopštavanja vaspitnih praktičnih iskustava, a završavaju se celovitim filozofskim teorijskim raspravama o vaspitanju. Od tada se sve više i ubrzanije piše o vaspitanju te se postavljaju temelji nastajanja i izgradjivanja pedagogije. Napokon, u 19.veku, na osnovu bogatih prethodnih pedagoških tekovina, konstituisana je pedagogija kao samostalna društvena nauka.
Poreklo i značenje termina pedagog i pedagogija
Reč pedagogija je grčkog porekla i njena upotreba potiče iz antičkog doba. Sastavljena je od 2 reči: pais, paidos – dete, dečak i ago, agein – voditi. Dakle, osnovno značenje jeste – voditi dete. Rob je vodio dete od kuće gde su se ona skupljala i na kojem je sa ostalima dobijalo određeno vaspitanje i obrazovanje. Ovo je važilo za dečake, pošto su devojčice kod kuće vaspitavale majke. Dakle, upravo taj rob je dobio prvi naziv pedagog: paid-agogos, tj.onaj koji vodi dete.
Već u antičkom Rimu značenje i smisao tog “vođenja” se menja. To je tada bio učeni rob, obično Grk, koji podučava i brine o vaspitanju dece svoga gospodara, a koji je zbog svoje učenosti postao porodični učitelj.
Tako kasnije pedagog postaje onaj koji vodi, usmerava, potpomaže i omogućava celokupan(fizički i duhovni) razvoj ličnosti deteta, dakle onaj koji vaspitava dete. Današnje značenje termina pedagog je višestruko: tj. svaki čovek koji se bavi vaspitanjem (rodtelji i drugi), oni koji se profesionalno bave vaspitanjem, a u užem smislu nastavnici, i jos uže gledano profesori pedagogije, i najuže, oni koji naučno proučavaju probleme vaspitanja i vaspitnu praksu.
Neophodnost za uopstavanjem iskustva i saznanja o vaspitanju neminovno je vodilo ka konstituisanju posebne nauke o vaspitanju, pedagogiji (pedagogika – nem.) Pedagogija je nauka o zakonitostiva vaspitanja I obrazovanja. Svaka nauka, pa tako i pedagogija, da bi bila validna i samostalna, mora da zadovolji određene kriterijume:
1. Predmet (objekat proučavanja)
2. Metodologiju sa svojom aparaturom, pomoću koje proučava i bavi se putevima vaspitanja. Instrumentima treba doći do i preispitivati činjenice i postojeće istine (principi, zakoni i sl.). Pedagogija ima disciplinu metodologija pedagoških istraživanja. Metodika se bavi zakonitostima proučavanja i učenja u nastavi konkretnog predmeta.
3. Sistematizovano znanje i iskustvo, tj.mora da poseduje naučna saznanja.
4. Svoju terminologiju, leksiku i jezik i da se po tome razlikuje od drugih nauka
Definisanje vaspitanja
Vaspitanje je predmet proučavanja pedagogije. Najčešće i opšte prihvaćene definicije vaspitanja su:
PEDAGOGIJA – NAUKA O VASPITANJU
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.