Orijentacija ka snadbevanju ugostiteljskih objekata ”N.B.-TRADE DOO” – Kruševac
Objavio naomimiona 05. jun 2023.
Seminarski radovi, Skripte, Menadžment
Objavio bobica91 24. novembar 2012. Prijavi dokument
Osnove organizacionog ponašanja
Organizaciono ponašanje bavi se izučavanjem ponašanja ljudi u organizaciji,osnovnim faktorima koji utiču na organizaciju i ponašanje,i metodama koje se mogu koristiti kako bi se uticalo na ponašanje u organizacijama.
Cilj organizacionog ponašanja jeste razumevanje,predviđanje,oblikovanje i uticanje na ponašanje ljudi u organizacijama,radi podizanja nivoa organizacionih parametara i zadovoljstva samih članiva organizacije.
Uvod
Savremeni svet je zahvaćen ubrzanim promenama,industrijska tehnologija ustupa mesto informacionim tehnologijama,a tradicionalni način organizovanja uveliko se transformiše i prilagođava zahtevima 21.veka. Svaku organizaciju čine ljudi pa je funkcionisanje organizacija određeno njihovim ponašanjem.Ljudi,njihov razvoj,njihove mogućnosti,njihova motivacija i načinna koj se upravlja ,postaju odlučujući činilac konkurentske sposobnosti i organizacione spešnosti. Sve to je promenilo koncept,strukturu i izgled tradicionalne organizacije i prirodu posla kojim se ljudi bave.
Posledice tih stalnih promena su i promene u ponašanju zaposlenih. Odnos prema ljudima se polako,u procesu rada menja. Pri dolasku u novu radnu sredinu zaposleni s njom uspostavlja specifične odnose akcije i reakcije. On delimično menja svoje ponašanje kako bi se prilagodio zahtevima i pravilima funkcionisanja. Za rukovodioce je posebno značajno da poznaju uzroke i posledice ljudskog ponašanja,ali se ne smeju samo oslanjati na sopstvenu intuiciju i iskustvo. Organizaciono ponašanje treba naučno istraživati. Budući da je organizaciono ponašanje najmlađa disciplina u sistemu organizacionih nauka,logično je da su mnoga pitanja u vezi sa ljudskim ponašanjem u organizaciji još uvek nedovoljno istažena i izučena.
Pojam organizacionog ponašanja
Organizaciono ponašanje (Organizational Behavior) najmlađa je disciplina u sistemu organizacionih nauka u nov pojam u teoriji i praksi organizacije i upravljanja. Pod organizacionim ponašanjem u teorijskom smislu podrazumeva se zasebna naučna disciplina koja se bavi izučavanjem ponašanja ljudi u procesu rada. U praktičnom smislu ,pod organizacionim ponašanjem podrazumevajuse upravljačke aktivnosti kojima se oblikuje ponašanje ljudi u procesu rada,odnosno u organizaciji.
Organizaciono ponašanje je nov pristup ljudskim resursima u organizaciji,odnosno ponašanju zaposlenih i rukovodilaca i upravljanju tim ponašanjem. Organizaciono ponašanje može da se definiše kao naučna disciplina koja se bavi istraživanjem ponašanja ljudi u organizacijama da bi se,njegovim razumevanjem,predviđanjem i usmeravanjem poboljšali organizacioni parametri i povećalo zadovoljstvo članova iste. Kao i svaka druga naučna disciplina,i ona ima svoje teme istraživanja,predmet,cij i metodologiju istraživanja.
Oblikovanje,usmeravanje i kontrolisanje ponašanja ljudi u procesu rada upravljačka je aktivnost kojom se bave rukovodioci. Tu se podrazumevaju upravljačke mere i aktivnosti kojima se utiče na promene i razvoj ličnih a delimično i kolektivnih karakteristika,kao i na promene i razvoj situacije gde se rad odvija. Na osnovu promene ponašanja zaposlenih i prilagođavanja situacijama ponašanje se može unaprediti i učiniti korisnijim za ostvarivanje cijeva organizacije.
Naučni i drugi rezultati do kojih dolaze teoretičari organizacionog ponašanja koriste i rukovodiocima i zaposlenima. Zahaljujući njima ruovodioci bolje razumeju ponašanje ljudisa kojima rade i upravljaju. Pored toga,oni im pomažuda u procesu upravljanja ljudskim resursima u celini povlače mudre,racionalne,pravovremene i adekvatne poteze. Drugi vid pomoći priža se zaposlenima radi razumevanja kako tuđeg tako i sopstvenog ponašanja a i aktivnosti rukkovodilaca kako bi se potpunije integrisali u organizaciju i njene strateške ciljeve.
Uspesi organizacionog ponašanja i njegovi neuspesi,se odražavaju na produktivnost i ekonomičnost organizacije. Zato je neophodno da se koriste rezultati i drugih naučnih disciplina da bi bilo u skladu sa zahtevima vremena i svakodnevnim izazovima i dilemama.
Mesto organizacionog ponašanja u menadžmentu
Menadžment kao proces čine četiri faze:
1. planiranje,
2. organizovanje,
3. vođenje i
4. kontrola.
Na osnovu ovih faza može da se zaključi-rukovodioci ne obavljaju poslove i zadatke u organizaciji,već planiraju,organizuju,vode i kontrolišu kako ih obavljaju članovi organizacije.
1. Na osnovu planiranja određuju se ciljevi,načini i aktivnosti za njihovo obavljanje.
2. Organizovanje obuhvata grupisanje jedinica za obavljanje aktivnosti,podelu zadataka koje treba obaviti i njihovu koordinaciju.
3. Vođenje treba da pokreće energiju članova organizacije,održava je i usmerava ka obavljanju aktivnosti kojima se ostvaruju ciljevi organizacije.
4. Na osnovu kontrole utvrđuje se da li su planirani ciljevi ostvarenina način i u vremenskom roku koji je prethodno utvrđen,i , po potrebi,preduzimaju mere za određene korekcije.
Sposobnosti i veštine oblikovanja ljudskog ponašaja imaju suštinski značaj za rukovodioce i menadžment uopšte,tako da organizaciono ponašanje predstavlja jednu od važnijih oblasti menadžmenta kao nauke o upravljanju. Organizaciono ponašanje,zajedno sa drugim disciplinama iz oblasti organizacije,pokriva dve faze procesa menadžmenta (organizovanje i vođenje) i zato je i nezaobilazna komponenta menadžmenta-nauke i prakse. Iz tih razloga,organizaciono ponašanje (Organizational Behaviour) jeste obavezna nastavna disciplina u obrazovanju budućih rukovodilaca na svim poslovnim fakultetima u svetu.
Predmet organizacionog ponašanja i njegovo istraživanje
Organizaciono ponašanje je posebna naučna disciplina u sistemu organizacionih nauka,koja se bavi izučavanjem ljudskog ponašanja u organizaciji,odnosno kolektivu.
Ono ima svoj predmet istraživanja-ponašanje ljudi u organizacijama. Istražuje uzroke,oblike i efekte ponašanja članova organizacije a preko njih i organizacione parametre.
Kao nova i zasebna naučna disciplina ,organizaciono ponašanje se ne oslanja samo na rezultate empirijskog istraživanja ,tj.na praksu,nego i na naučna saznanja i dosegnute rezultale psihologije,sociologije rada ,industrijske sociologije,antropologije i drugih biherviorističkih i fundamentalnih nauka o čoveku.
Istraživanje ponašanja ljudi sprovodi se radi potpunijeg sagledavanja ponašanja zaposlenih kako bi se ono s više uspeha moglo predviđati,oblikovati i kontrolisati. Zaposlenima se pomaže da svoje ponašanje prilagode potrebama i ciljevima organizacije. Pored toga,rukovodiocima se pomaže da uspešnije,efikasnije i adekvatnie upravljaju organizacijom i ljudskim resursima. Kao primenjena naučna disciplina,organizaciono ponašanje se može posmatrati kao dobar spoj teorije i prakse.
Objavio naomimiona 05. jun 2023.
Objavio dejana1995 30. maj 2023.
Objavio Marjana 30. maj 2023.
Objavio nikola.tripko 05. jun 2023.
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Objavio nikola.tripko 05. jun 2023.
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Komentari
You must be logged in to post a comment.