Procena vrednosti preduzeća
Objavio Vladimir Murganic 30. jun 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Menadžment
Objavio roko.orlovic 19. novembar 2015. Prijavi dokument
Uvod
Javna preduzeća predstavljaju značajan fenomen, kako po mestu i ulozi koju imaju u savremenim privredama, tako i po pažnji koja im se posvećuje u ekonomskoj literaturi. Veliki broj različitih oblika u kojima se sreću javna preduzeća zahteva da se najpre pojmovno odrede javna preduzeća i razmotre njihove najvažnije zajedničke karakteristike. U nastavku biće dat pregled osnovnih područja delatnosti javnih preduzeća, istaknut značaj i neophodnost njihovog osnivanja.
Ciljevima regulisanja javnih preduzeća i osnovnim instrumentima koji se pri tom koriste.
1. Pojam i vrste javnih preduzeća
Teškoće na koje nailaze pokušaji da se precizno definiše pojam “javno preduzeće” posledica su brojnih razlika koje postoje između ovih preduzeća u različitim zemljama, različitim delatnostima I granama u okviru pojedinačnih zemalja, kao i različitim karakteristikama javnih preduzeća u različitim periodima vremena.
Ove razlike ispoljavaju se u institucionalnim oblicima javnih preduzeća, njihovoj delatnosti, položaju koji imaju u privrednom sistemu , instrumentima kojima se reguliše njihovo funkcionisanje , ekonomskoj efikasnosti i sl. Imajući u vidu ove razlike, javna preduzeća se na najopštiji način mogu definisati kao preduzeća čije se osnivanje i funkcionisanje može dovesti u vezu sa javnim (opštim) interesom i u kome javna vlast (država) u potpunosti ili delimično obavlja ulogu preduzetnika.
U nastojanju da se bliže odredi pojam javnih preduzeća, obično se ističu preovlađujuće, bitne karakteristike javnih preduzeća, zajedničke većini ovih preduzeća, karakteristike po kojima se javna preduzeća upravo i razlikuju od ostalih preduzeća.
Bitno je istaći da je svakako najvažnija karakteristika javnih preduzeća, iz koje proističu i ostale osobenosti ovih preduzeća, proizvodnja i distribucija “esencijalnih dobara” kao i funkcionisanje u “javnom interesu”.Nedovoljna odredjenost ovih pojmova jedan je od osnovnih razloga što se broj i zastupljenost javnih preduzeća u različitim privrednim granama menjaju u zavisnosti od preovlađujućeg javnog mišljenja i ciljeva aktuelne vlasti.
Odsustvo direktne konkurencije u oblastima u kojima deluju javna preduzeća, kao njihova sledeća bitna karakteristika, uslovljeno je, pre svega, nedostacima tržišnog mehanizma u regulisanju nekih delatnosti. Među tim delatnostima svakako najvažniji su prirodni monopoli. Osnovna karakteristika prirodnih monopola jeste da je konkurencija u delatnostima u kojima deluju prirodni monopoli ekonomski neracionalna, a nekim slučajevima i tehnički neizvodljiva. Monopolski položaj javnih preduzeća, s jedne strane, I njihov značaj za život i funkcionisanje određene društvene zajednice, s druge strane, nužno zahtevaju određeni oblik javnog regulisanja ovih preduzeća, što predstavlja njihovu sledeću bitnu karakteristiku.
Pored ovih, mogu se navesti i mnoge druge manje značajne karakteristike javnih preduzeća. Među njima naročito često isticana karakteristika je da javna preduzeća, posebno onaj deo ovih preduzeća koja spadaju u tzv. Javne službe, imaju velike inicijalne investicije u opremu.
Javna preduzeća sreću se u različitim pravnim oblicima. Preduzeća koja obavljaju delatnost od javnog interesa obično su u formi privrednih društava. Međutim, u obavljanju svoje delatnosti imaju ograničenu samostalnost jer javna vlast (država ili jedinica lokalne samouprave) ima posebna upravljačka prava u ovim preuzećima, čak i kada nisu u javnoj svojini. Kontrolu nad njihovim poslovanjem država ostvaruje posedovanjem njihovih akcija, svih ili jednog dela i često, preko svojih predstavnika u organima upravljanja. Pored ovog oblika javna preduzeća se sreću u formi javne korporacije, koja je institucija javnog prava sa posebnim pravnim subjektivitetom. Po pravilu osniva se posebnim zakonom ili odlukom nadležnog državnog organa u privrednim granama za koje je država posebno zainteresovana. Javne korporacije prvenstveno se finansiraju sredstvima koje dobijaju od države, kao što su npr. Dotacije u Francuskoj ili dividende od javnog kapitala u V. Britaniji, a kao dopunski izvor sredstava može se koristiti i kredit. Ne mogu se osnivati u obliku akcionarskog društva, te stoga ne mogu pribavljati kapital emitovanjem akcija. Javne korporacije najviše su zastupljene u V.Britaniji, SAD, Francuskoj, Italiji, Austriji dok se u Nemačkoj retko sreću.
Pored javnih preduzeća u nekim zemljama u zadovoljavanju vitalnih potreba učestvuju i različite vladine agencije, odnosno agencije nadležnih ministarstava. Iako su po neim karakteristikama, pre svega po odgovornosti koju imaju u zadovoljavanju vitalnih potreba društvene zajednice, slične javnim preduzećima, ove agencije se ne mogu smatrati javnim preduzećima. Ovo pre svega, zato što nemaju pravni subjektivitet, ali i po tome što je njihov račun prihoda sastavni deo državnog budzeta.
Objavio Vladimir Murganic 30. jun 2024.
Objavio dmitardjukic 30. jun 2024.
Objavio baskijar 30. jun 2024.
Objavio Makimikihaos 03. septembar 2024.
Objavio maricamacapavlovic 30. avgust 2024.
Objavio maricamacapavlovic 30. avgust 2024.
Objavio Makimikihaos 03. septembar 2024.
Objavio nvvaske99 03. septembar 2024.
Objavio nvvaske99 03. septembar 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.