Liderstvo
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Menadžment
Objavio rankodrljaca 02. mart 2016. Prijavi dokument
UVOD
Organizaciona struktura determiniše odnose unutar preduzeća, autoritet odlučivanja i sistem koordinacije aktivnosti preko komuniciranja. Ako ne postoji adekvatna organizaciona struktura i koordinacija između organizacijskih jedinica mogu se javiti konfliktne situacije. Uzroci konflikata su najčešće zbog različitog položaja organizacionih jedinica u strukturi, različitim ciljevima kako ih oni vide, kao i neusaglašenosti u korišćenju izvora.
Sposobnost organizacije dа opstaje i raste se zasnivа na prednosti koja se oslanja na suštinu kompetentnosti kоја је rezultat kontinuelnog učenja. U „organizaciji kоја uči” ljudi stiču znanje i stručnost tokom obavljanja svojih svakodnevnih poslova. Tо su organizacije koncentrisanе na promjene inovativnog karaktera. Organizacija koja uči omogućava sticanje znanja i stručnosti svim zaposlenim i kontinuelno se transformiše. Osnovna odgovornost menadžmenta u savremenoј privredi sve više postaje stvaranje organizacije koja uči. Tо pretpostavlja postojanjе adekvatne strategije i organizacione strukture preduzeća.
U savremenim preduzećima koja imaju razuđenu organizacionu strukturu, veliki broj zaposlenih, na različitim hijerahijskim nivoima, susreću se sa problemima strategijske analize, strategijskog planiranja i strategijskog odlučivanja. Za uspješno poslovanje preduzeća kao i za njegovu sposobnost i brzinu prilagođavanja nije dovoljno sprovesti strategijsku analizu i odrediti ciljeve poslovanja, nego je neophodno utvrditi i način akcije za ostvarivanje ciljeva, tj. strategiju.
Organizacionom strukturom se formalizuju odnosi medju pojedincima, grupama i organizacionim jedinicama u preduzeću. Ona predstavlja organizacioni okvir u kome se zaposleni u organizacionoj jedinici stavljaju u međusobne odnose da bi efikasnije obavljali svoju poslovnu aktivnost. Organizaciona struktura može evoluirati planskim, periodičnim reorganizovanjem, a može se sa jedne na drugu organizacionu strukturu prelaziti radikalnim zahvatima.
U ovom seminarskom radu je analiziran pojam i vrste organizacione strukture. Rad se pored uvoda i zaključka sastoji iz dva dijela.
U prvom dijelu rada je objašnjen sam pojam organizacione strukture kao i njeni parametric. Zatim u ovom dijelu rada su objašnjeni i faktori i dimenzije organizacione strukture.
Drugi dio rada je posvećen vrstama i podjeli organizacione strukture gdje su sve vrste detaljno objašnjene.
1. ORGANIZACIONA STRUKTURA
Organizaciona struktura predstavlja formalnu podjelu poslova i funkcija unutar preduzeća. Prvi korak u procesu organizovanja je proces stvaranja organizacionog dizajna. Rezultat toga je specifična šema odnosa u organizaciji odnosno stvaranje organizacione strukture.
Organizaciona struktura preduzeća može se definisati kao sistem veza i odnosa između elemenata u organizaciji preduzeća koji se projektuju za relativno duže vrijeme i koji se formalno sakcionišu aktima preduzeća .
Organizaciona struktura predstavlja okvir koji menadžeri izrađuju za podjelu i koordinaciju aktivnosti članova organizacije. Interesovanje menadžera za organizacionu strukturu je uslovljeno značajem koji ona ima za uspješno funkcionisanje organizacije. I ona predstavlja najviše istraživano područje u teorijama organizacije.
Organizaciona struktura predstavlja moćno sredstvo pomoću koga rukovodstvo preduzeća utiče na postavljene ciljeve . Efektivna organizaciona struktura omogućuje menadžerima da izvrše alokaciju resursa u skladu sa ciljevima definisanim u procesu planiranja. Organizacionu strukturu formiraju njeni elementi, a to su: zadaci, nosioci zadataka i njihovi međusobni odnosi i kao eksplicitan pojavni oblik organizaciona struktura je prepoznatljiva u svakom preduzeću i ona se iskazuje organizacionom šemom.
1.1. Parametri organizacione strukture
Osnovni parametri organizacione strukture su:
podjela rada,
departmentalizacija,
lanac komandovanja i
raspon kontrole.
Podjela rada- Pod podjelom rada podrazumijevamo rasčlanjavanje jednog posla na veći broj manjih poslova. U cilju povećanja produktivnosti posao se dijeli na manje dijelove što dovodi do specijalizacije rada. Nekada se taj posao i previše specijalizuje-uprošćuje te dolazi do stvaranja negativnih efekata kod zaposlenih članova organizacije. Danas menadžeri specijalizaciju rada smatraju kao bitan mehanizam organizovanja, ali ne i kao uzrok stalno rastuće produktivnosti.
Departmentalizacija- Poslije podjele rada poslovi se grupišu po vještinama, znanjima, proizvodima, geografskim područjima, klijentima kako bi se ostvarili planirani organizacioni ciljevi, a samim tim i svrha organizacije. Pravilno raspoređdjivanje aktivnosti i funkcija koje menadžeri obavljaju naziva se departmentalizacija. Departmentalizacija je ujedno i teorija o podjeli preduzeća na šire i uže organizacione jedinice poput divizija, sekcija i odeljenja.
Postoji više različitih kriterijuma za grupisanje poslova:
Prema radnim procesima i funkcijama;
Prema znanjima i vještinama;
Prema proizvodima ili uslugama;
Prema području ili geografskom principu;
Prema klijentima;
Prema vremenu;
Prema projektima;
Objavio anitatorbica 15. april 2024.
Objavio dejana1995 15. april 2024.
Objavio dejana1995 10. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Studenteu 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.