Ispitivanje karakteristika tkanina za specijalne namjene
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Diplomski/master radovi, Skripte, Sociologija
Objavio arfido 22. mart 2013. Prijavi dokument
UVOD
U ovom antiutopijskom romanu, napisanom još pre šezdeset godina, Orvel je predvideo mnogo toga što se nama već uveliko događa, pa i pomamu za igrama na sreću i prisustvo reality show programa. Njegovim “prolima”, koji predstavljaju jedan društveni sloj, kao i delu našeg stanovništva, lutrija je bila “užitak, njihova ludost, njihov melem, njihova intelektualna stimulacija”.
Sve niži tip masovne zabave već dugo je ideal kreatora savremenih globalnih trendova. Ležernost, opuštenost i prijatnost propagiraju se kao opšti motivi, razne banalnosti nude se kao “duhovna hrana”, a nedostatak društvenog delovanja i odustajanje od mišljenja zagovaraju se kao poželjno stanje. ‘Veliki Brat’ ne posmatra samo stanare kuće Big Brothera, on već odavno motri na sve nas, ali ne više s ideološki obojene totalitarističke posmatračnice, nego s njenog sofisticiranijeg konzumentskog ekvivalenta. On pobuđuje, usmerava i kontroliše naše misli. Sovjetski ideološko-politički totalitarizam zamenjen je svetskim totalitarnim liberalizmom, dok su “proli” postali lutrijski igrači, potrošači i izborni birači.
Deo naše populacije nije u kontakt s Orvelom došao samo u sve punijim kladionicama, nego, uglavnom i ne znajući, i gledanjem ‘Velikog Brata’, programa koji svakodnevnim i svakonoćnim emitovanjem promoviše grupicu anonimaca koji posredovanjem TV ekrana pokušavaju da postanu poznati. Dok je Orvelu Veliki Brat bio simbol (staljinističkog) totalitarizma, danas ga je globalna industrija zabave pretvorila u neku vrstu benignog kućepazitelja dobrovoljnog azila tuceta devojaka i mladića željnih publiciteta.
Savremena kultura u kojoj živimo je vizuelna i auditivna, u njoj ono što vidimo i čujemo, određuje naše akcije, mišljenja i ‘stil’ ili način života jer svakodnevni život u 21. veku se ne može zamisliti bez masovnih medija. Stoga se postavlja pitanje: Da li su mediji u današnje vreme postali neka vrsta supstituta svakodnevnog života? Da li bi oni trebalo da snose odgovornost za nastajanje novih formi ponašanja ( egzibicionističkog) vidljivih u rijaliti šou programima?
Da bih bolje odgovorila na ova pitanja u analitičkom okviru rada ću najpre razmotriti ulogu televizije kao masovnog medija, tj. različite teorije o uticaju medija na ljude, zatim društveni kontekst u Srbiji u poslednjih 20-ak godina, stavljajući akcenat na period od 2000. godine kada je rijaliti šou ‘Veliki Brat’ i pokrenut ( izlaganje o društvenom kontekstu je neophodno upravo iz razloga što je taj društveni kontekst bitno promenjen tokom 90-ih, pod uticajem medija, indukovao novi sistem vrednosti i nove stilove života koji pogoduju razvoju rijaliti šou formi i podstiču ga). Potom problem globalnog fenomena prismotre u savremenoj kulturi kao i problem transformacije odnosa privatnog i javnog,i zatim koncepciju i strukturu ”Velikog Brata”.
Predmet mog istraživanja jeste koncepcija Velikog Brata kao nove medijske forme i njene sociološke implikacije na svakodnevni život ljudi u Srbiji.
U situaciji tranzicionog haosa i osiromašenja sisitema vrednosti, TV šoovi poput ‘Velikog Brata’ dobijaju svoje značajno mesto, pored već čuvenih ‘sapunskih opera’-španskih serija. Postoje razne spekulacije na ovu temu, a mišljenja su različita: da je reč o prostom zadovoljstvu, pohoti, voajerizmu ili pak malicioznosti. Rijaliti šou koji se poput epidemije širi planetom, iako zabavnog karaktera, ipak afirmiše drugačiju kulturu i život pred kamerama. Javnost je podeljenog mišljenja. Za neke je uzbudljiva emisija koja uživa veliku popularnost, a za druge je metafora za globalni voajerizam koja otvara nekoliko značajnih segmenata pitanja kao što su granica između privatnog i javnog, pravljenje i trošenje idola, simulacija života i slobode, pritisak na nadzor, novac kao motiv,…
Ovo su samo neka od pitanja na koje ću pokušati da dam neke elemente odgovora.
Cilj mog istraživanja jeste da na osnovu socioekonomske situacije u Srbiji, s jedne strane, i sociokulturnog fenomena Velikog Brata, s druge, pokušam da objasnim šta stoji u osnovi same ideje o “svevidećem oku Velikog Brata”.
Da bismo mogli da se bavimo ovom temom, treba najpre nešto reći o rijaliti šou; njegovom nastanku i razvoju.
Idejni tvorac rijaliti programa Veliki Brat je Holanđanin Džon de Mol, koji je inspiraciju dobio najpre iz romana 1984 Džordža Orvela, u kojem se pojavljuje Veliki Brat, po kojem je emisija dobila ime. Orvelov Veliki Brat je svemoguća i svevideća sila koja stoji iza vladajuće partije. Partija sve podanike stavlja pod konstantan nadzor kamera, a svuda su izlepljeni plakati na kojima piše “Veliki Brat te posmatra”. On je 1999. godine lansirao ”Velikog Brata” (Big Brother), rijaliti šou koji postao pravi globalni fenomen. VB ( skraćenica za Velikog Brata koju ću nadalje koristiti) je osmislio inspirisan projektom Biosfera 2. To je projekat koji je 1990-ih pokrenula NASA, u kome je desetak ljudi zatvoreno u neku vrstu staklenika u kome su gajili voće i povrće. Cilj čitavog projekta je bio simulacija života na Marsu. Oduševljen ovim projektom a dodatno inspirisan Orvelovim romanom ”1984”, De Mol je došao na ideju da pokrene televizijski šou program koji bi podsećao na ovaj projekat. U početku osporavan i dočekan na nož, vrlo brzo VB je postao sastavni deo života mnogih Evropljana, a kasnije i ostalih stanovnika Zemljine kugle. Da bi u našu zemlju došao 2006. godine.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Andri0805 13. mart 2024.
Objavio Studentsoc04 12. januar 2024.
Objavio natasastefan32 12. januar 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.