Odlomak

 
Uvod

Da li se, i kako, dečje viđenje sveta oko sebe razlikuje od viđenja odrasle osobe?
Prema tradicionalnom shvatanju, ono što opažamo kao specifičnosti detetovog mišljenja proizvod je činjenice da dete naprosto ima manje znanja o svetu nego odrasla osoba. Način na koji dete misli se sistematski i kvalitativno razlikuje od mišljenja odrasle osobe, pa se samim tim i njegovo viđenje sveta i shvatanje uzročnih veza u svetu razlikuje od viđenja odrasle osobe.
U ovom radu pisaću o specifičnostima dečjeg shvatanja sveta i njihovom shvatanju kauzalnih odnosa, o različitim tumačenjima dečjeg mišljenja i karakteristikama njihovog opažanja, kao i o mašti i njenom značaju za razvoj deteta.

1

1. Specifičnosti dečjeg shvatanja sveta
Specifičnost shvatanja sveta malog deteta ogleda se u tome što ono ne razlikuje subjektivno od objektivnog. Malo dete još ne shvata sebe kao nešto što se razlikuje od sveta. Tek u trećoj godini života zapažamo da ono svoje ja razlikuje od objektivnog sveta. Katkada i kasnije dolazi do takvog mešanja, naročito između pojava fizičkog sveta i psihičkih doživljaja. Ako dete ne razlikuje subjektivno od objektivnog dolazi do subjektivisanja objektivnog, i suprotno tome, do objektivisanja subjektivnog.
Ako je u pitanju tendencija da pojave, koje su po svojoj prirodi subjektivne, dete obrađuje kao objektivne, reč je o realizmu. U početku ono smatra da njegove misli, a takođe i snovi, postoje negde napolju, dakle, izvan njegove glave. Tek kasnije shvata da se to događa u glavi. Naročito dugo misli da su snovi negde izvan njega i da ih je moguće gledati očima. Zato je dete ubeđeno da ih ne vidi samo ono nego i odrasli.
Tako je i sa imenima stvari. Dete ih smatra kao osobine predmeta. U početku, kad manipuliše predmetima, upućujemo ga da ih i imenuje. Dete ponavlja imenovanje odraslih. Zato misli da su imena stvari nerazdvojiva od samih stvari. Tek kasnije uviđa da je moguće i različito imenovati predmete, da se ime ne nalazi u samom predmetu.
Subjektivne pojave dete najpre shvata tako kao da postoje izvan nosioca. Njihovu subjektivnost otkriva tek kasnije, kad stekne odgovarajuća iskustva i počne da donosi zaključke.
Isto tako, malo dete u mnoge stvari unosi sebe, svoje misli, svoje radnje. Zato je za njega mnogo puta živo ono što u stvari nije živo. Takvo tumačenje, koje nazivamo animizam, naročito se javlja pri objašnjavanju pojava koje su za dete daleke, dok pojave, koje su mu bliske i zna ih iz svojih iskustava, tumači sasvim prirodno. Malo dete ima neznatna iskustva, pa zato često pribegava takvom tumačenju. Ipak, animizam ne smemo zameniti dečje maštanje u igri. U dečjoj igri igračke oživljavaju, ono s njima razgovara, kažnjava ih, pojedine životinje govore i slično. To mu omogućava njegova mašta koja nešto uzima iz jedne, a nešto iz druge aktivnosti. Ako ga upitamo da li lutke govore, odgovoriće da ne govore, nego da se ono samo tako igra.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Psihologija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari