Zaštita informacionih sistema
Objavio kacab 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pravo
Objavio cinkovapasta 18. januar 2013. Prijavi dokument
Uvod
Novi Ustav Republike Srbije od 8. novembra 2006. godine (u daljem tekstu: novi Ustav), u odnosu na rešenja Ustava Republike Srbije iz 1990. godine, doneo je značajne promene u pogledu uloge i položaja Ustavnog suda. Savremeni ustavotvorac tako izričito utvrđuje da je Ustavni sud “samostalan i nezavisan državni organ koji štiti ustavnost i zakonitost i ljudska i manjinska prava i slobode”, čije su odluke “konačne, izvršne i opšteobavezne”. U tom cilju, ustavotvorac je izvršio i suštinske promene u pogledu organizacije i nadležnosti Ustavnog suda, stvarajući time osnovna jemstva koja treba da vode ka tome da Ustavni sud u društvenoj stvarnosti bude ne samo “čuvar Ustava” vršeći normativnu kontrolu ustavnosti i zakonitosti svih opštih pravnih akata u pravnom poretku zemlje, već i da postane neprikosnovena institucija zaštite ljudskih sloboda i prava i drugih temeljnih vrednosti na kojima se zasniva ustavno ustrojstvo Republike Srbije. Dakle, funkcija Ustavnog suda Srbije danas nije samo u tome, da vrši kontrolu zakonodavne vlasti i drugih nosilaca normativne delatnosti (obezbeđujući tako ustavnost i zakonitost normativnih akata u formalnom i materijalnom smislu), već i da “spreči svaku zloupotrebu i prekoračenje ovlašćenja nosilaca javne vlasti”.
-Ulogu čuvara ustavnosti i zakonitosti i zaštitnika ljudskih prava i sloboda, Ustavni sud će u realnosti moći ostvariti samo ako dêla kao nezavisan i nepristrasan organ u odnosu na zakonodavnu, izvršnu i sudsku vlast, i bez bilo kakvih (neposrednih ili posrednih) uticaja i pritisaka sa bilo koje strane. Otuda se organizaciona, funkcionalna i finansijska nezavisnost Ustavnog suda danas sama po sebi razume, odnosno pretpostavlja. U suprotnom, Ustavni sud u stvarnosti neće opravdavati razloge svog postojanja.
ORGANIZACIJA USTAVNOG SUDA
U organizaciju i sastav organa zakonodavne i izvršne vlasti Republike Srbije, novi Ustav u biti nije uneo krupnije promene, dok ustavna rešenja koja se odnose na sudove i javno tužilaštvo pružaju mogućnost da zakonodavac izvrši određene promene u organizaciji sudske vlasti, na čijem čelu je Vrhovni kasacioni sud, kao najviši sud u Republici. Međutim, ustavne odredbe o organizaciji i sastavu Ustavnog suda Srbije pretrpele su suštinske promene.
Sastav Ustavnog suda
Ustavni sudovi, kao kolegijalni organi, u savremenim evropskim zemljama imaju različit broj članova. Ustavni sud Srbije, po novom Ustavu, čini 15 sudija, umesto ranijih devet, pa tako naš Ustavni sud ulazi u red sudova sa brojnijim sastavom. Povećanje broja sudija Ustavnog suda Srbije uslovljeno je, pre svega, činjenicom da su se u nadležnosti ovog suda našli brojni novi poslovi. Kada su u pitanju zemlje u tranziciji, a u toj grupi je i naša zemlja, uloga ustavnog sudstva je nezamenljiva u uspostavljanju istinske vladavine prava, pa adekvatan broj sudija tog suda i prisustvo različitih profesionalnih karijera pravnika, odnosno različitih specijalnosti prava u sastavu ustavnog suda svakako može doprineti ostvarivanju njegove uloge, a time i autoritetu ove institucije.
Način određivanja (izbora i imenovanja) sudija Ustavnog suda
Specifična funkcija ustavnog suda, svakako zahteva i poseban demokratski legitimitet, ali i autoritet sudija koji tu funkciju vrše, što se “obezbeđuje ne samo posebnim postupkom (načinom) izbora tih sudija, već i drugačijim sastavom, različitim od redovnog sudstva” (T. Ohlinger
Pitanje načina izbora, odnosno imenovanja sudija Ustavnog suda Srbije zbog svog značaja, u našem ustavnom sistemu bilo je i ostalo predmet ustavnog uređivanja (materia constitutionis). Ugledajući se na rešenja u uporednoj ustavnoj praksi, novi Ustav uveo je jedan mešovit sistem određivanja sudija Ustavnog suda, pa se tako na mesto sudije Ustavnog suda Srbije dolazi svojevrsnom kombinacijom sistema izbora i imenovanja, uz odgovarajuće učešće i uticaj sve tri grane vlasti – zakonodavne, izvršne i sudske. Tako Narodna skupština bira pet sudija Ustavnog suda između 10 kandidata koje predloži predsednik Republike; predsednik Republike imenuje pet sudija Ustavnog suda između 10 kandidata koje predloži Narodna skupština, a opšta sednica Vrhovnog kasacionog suda imenuje pet sudija između 10 kandidata koje na zajedničkoj sednici predlože Visoki savet sudstva i Državno veće tužilaca. Kako bi se obezbedila zastupljenost autonomnih pokrajina u Ustavnom sudu Srbije, Ustavom je utvrđeno da sa svake od predloženih lista kandidata jedan od izabranih kandidata mora biti sa teritorije autonomnih pokrajina. Sve sudije Ustavnog suda imaju isti položaj u Sudu, nezavisno od toga da li su izabrani ili imenovani.
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.