Istorija granične policije u Srbiji
Objavio underdog011 29. novembar 2024.
Diplomski/master radovi, Skripte, Sociologija
Objavio studenti.rs 01. jul 2021. Prijavi dokument
„Kako to da su mala deca tako inteligentna a odrasli ljudi tako glupi? Mora da je obrazovanje u pitanju.“
Aleksandar Dima
Društvo u kome danas živimo se neprestano menja, dok je ključno obeležje našeg vremena upravo konstantno inoviranje u oblasti tehnologije i informatike. Tako da je ono što danas znamo, možda već sutra ne bude dovoljno.
Vaspitanje i obrazovanje je prvenstveno društvena funkcija koja se razmatra u antropološkom značenju i to prevashodno u tome da je vaspitanje i obrazovanje u svojoj ideji primarno ljudska funkcija razvoja i očovečenja čoveka, a time postaje i društvena funkcija.
U savremenom svetu, poznato je da su vaspitanje i obrazovanje uz nauku najvažnije infrastrukturne delatnosti. Obrazovanje odraslih često proizilazi iz potrebe materijalne prirode, odnosno zbog obezbeđenja bolje materijalne egzistencije, a time i boljeg života.
Svakako da je značaj obrazovanja i učenja odraslih u svim oblastima dobio veliki značaj, a najviše zbog toga što je koncepcija obrazovanja odraslih kao ideja i proces veoma značajna determinanta svih oblasti života čoveka i društva. Obrazoavanje odraslih postaje bitan segment koji pomaže izgradnju boljeg i srećnijeg društva i ujedno postaje najvažnija civilizacijska tekovina, ali je i jedno od najbitnijih obeležja ljudskog roda.
Učenje i obrazovanje, omogućava da se ne samo stiču znanja, već i da se razvijaju nove veštine, sposobnosti koji omogućavaju punu participaciju u društvu u kome se živi. Davno su još koncpet doživotnog učenja definisali, a razvoj svesti o potrebi obrazovanja odraslih doveo je i do pojave ideje da učenje treba da traje čitav život. Tako je proizašlo mišljenje da treba da postoji obrazovni sistem, koji će u svakom trenutku, svakom pojedincu, pružati mogućnost da ovlada novim, raznovrsnim i korisnim znanjima.
Cilj ovog rada biće da prikaže značaj i položaj građanskog obrazovanja odraslih. Prvo poglavlje obuhvatiće definisanje građanskog obrazovanja i karakteristike, dok će u drugom biti navedeni neki od ciljeva građanskog obrazovanja, kako odraslih, tako i mladih. treće poglavlje će ukazati na ulogu škole u građanskom vaspitanju, dok će u četvrtom biti prikazano građansko obrazovanje u Srbiji. Peto poglavlje će imati za cilj da bliže objasni građansko obrazovanje odraslih, uz poseban osvrt na obrazovanje za demokratsko građanstvo, socijalne i građanske kompetencije, metode i strategije građanskog obrazovanja odraslih. Na kraju, u zaključku će biti dat kratak rezime svega napisanog.
1. Definisanje građanskog obrazovanja
Ideja građanskog vaspitanja je tekovina posleratne Evrope, uništene strašnim razaranjima i pogođene brojnim ratnim zločinima koji su se u ime jednog naroda činili nad drugima. Cilj je bio stvaranje odgovornih i informisanih građana i razvijanje svesti o važnosti njihovog aktivnog učešća u procesima donošenja odluka i njihove odgovornosti za budućnost demokratskog društva. S obzirom da je naša zemlja multikulturalna država u tranziciji u kojoj trećinu stanovništva čine manjine, demokratija se ne može uspostaviti ako bi se oglušilo o izvesna očekivanja tog dela stanovništva, a koja se tiču prava na očuvanje njihovog identiteta i učešća u društvenom i političkom životu. Zadovoljenje interesa manjina ne treba da se tumači kao politička korektnost već treba da bude opredeljenje za njihovu zaštitu, ali takva zaštita nikako ne bi sme- la da ugrožava prava individue na slobodan izbor načina življenja.
Građansko obrazovanje je vladajuća sintagma u savremenim američkim i evropskim vaspitno-obrazovnim diskusijama. Najpre treba odgovoriti na pitanja da li ovaj model obrazovanja obuhvata:
1. „obrazovanje za demokratiju“
2. „obrazovanje za građansko društvo“
3. „obrazovanje za politiku“.
Kada su u pitanju prva dva navedena shvatanja, možemo izdvojiti definiciju da je obrazovanje za demokratiju i građansko društvo skup vaspitnih i obrazovnih mera i aktivnosti čiji je cilj da se i mladi i odrasli bolje osposobe da aktivno učestvuju u demokratskom životu tako što će ostvariti prava i prihvatiti svoje odgovornosti. Kada bismo upotrebili druge reči, onda bi obrazovanje za demokratiju i građansko društvo učenje o tome kako postati građanin i kako živeti u demokratskom društvu.
Ono podrazumeva:
– iskustvo učenja kroz ceo život;
– pripremu kako pojedinca, tako i društva u celini za učešće u građanskom i političkom životu;
– poštovanje prava i prihvatanje odgovornosti;
– uvažavanje kulturne i društvene različitosti.
Objavio underdog011 29. novembar 2024.
Objavio MimaBJ24 29. novembar 2024.
Objavio aventurin 25. novembar 2024.
Objavio Suzana Božić 23. septembar 2024.
Objavio Seminarski0002 30. avgust 2024.
Objavio BranislavaMemedovic 30. jun 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.