Odlomak

UVOD
Uzevši u obzir vreme u kojem živimo ljudi su naviknuti na sve pogodnosti koje elektrosko doba nosi sa sobom. Jedna od najvažnijih je sposobnost pristupa velikoj količini informacija, koje su dostupne u trenutku, na bilo kom mestu. Upravo zbog toga ne treba zanemariti društvene, ekonomske i konkurentne prednosti koje su na taj način omogućene. Zbog važnosti toga, moja tema diplomskog je M-trgovina.

 

 
POGLAVLJE I

Početak  korišćenja

U pionirskoj fazi mobilne telefonije (1921-1945), dominirale su vojna i policijska primena. U to vreme mobilni telefon bio je znatno većih dimenzija i trošio je mnogo energije, pa se jedino mogao smestiti u automobil, dok je džepni mobilni telefon (danas se praktično samo takvi i koriste) bio nezamisliv. Edvin Armstrong je 1935. Godine pronašao FM i izazvao revoluciju u radio-industriji, posle toga je FM ubrzo uveden i u mobilne komunikacije. Veličina, cena i pouzdanost osetno su popravljeni i od 1946.godine otvorili su vrata komercijalnoj fazi mobilne telefonije.

Šezdesete godine predstavljaju početak nove epohe, kako u razvoju telekomunikacije tako i u razvoju računara. Razvoj nove epohe omogućio je međusobno povezivanje računarskih komponenti u telekomunikacione mreže. Veliki svetski proizvođači računara najviše su zaslužni za postojanje računarskih mreža današnjice. Njihova zasluga proizilazi iz ideje o povezivanju više centralnih računara u mreže za razmenu podataka. Ovu ideju su tokom šezdesetih godina veliki svetski proizvođači računara uveli u svoje proizvodne programe.

Kasnih sedamdesetih godina farmaceutska firma Baxter Healtcare započela je primitivnu formu B2B e-trgovine korišćenjem telefonskog modema pomoću kojeg su bolnice koje su se redovno snabdevale od Bextera mogle da obnavljaju porudžbine. U tom periodu razvijaju se i standardi EDI-ja (electronic data enterchange), koji su omogućili firmama da razmenjuju komercijalna dokumenta i ostvaruju digitalne transakcije preko privatnih mreža.

Polovinom osamdesetih godina počinje primena računara u trgovini u još kvalitetnijem pravcu – pravcu razvoja interaktivne elektronske trgovine. Kroz velike eksperimente dolazi do spoja elektronike i komunikacija sa tradicionalnom trgovinskom delatnošću. Fenomen nazvan elektronska trgovina unosi nove konkurentske podsticaje u prometnu delatnost i adekvatno podržava aktuelne napore da se uz cenovne razviju i necenovni oblici konkurencije.

Sredinom devedesetih  godina dvadesetog veka pojam elektronske trgovine počinje da se vezuje
isključivo za kupoprodajne transakcije koje se odvijaju na Internetu. Od momenta premeštanja transakcija iz  ”realnog” u ”cyber” (Internet) prostor, razvoj elektronske trgovine napreduje neverovatnom brzinom.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Komentari