Odlomak

Uvod :

Aranžiranje biljnog materijala predstavlja vrstu umetnosti kroz koju čovek može izraziti svoje umetničke sposobnosti. Dekoracija javnih i privatnih prostora je imala svoju ulogu još u periodu starih civilizacija. Bila je neizbežan deo raznih ceremonija, venčanja, javnih priredbi i mnogih proslava. Osim na javnim događajima, cvetni aranžmani su imali veliku primenu u privatnim kućama i dvorištima.
Kult aranžiranja biljaka zavisio je od područja i različitosti kultura koje su se razvijale na tim mestima. Sofisticirane kulture od davnina su pridavale značaj ovakvom načinu ulepšavanja ambijenta i na taj način se izražavale. Na taj način formirale su se umetničke discipline. Cvetno aranžiranje u prošlosti se koristilo i u neformalnom obliku, bez bitnog uticaja na kulturološki razvoj. Aranžiranje biljaka pripada umetničkoj kategorijii predstavlja veštinu da se pravilnom selekcijom i organizovanjem biljnog materijala napravi zanimljiva dekoracija. Aranžer može, ukoliko se rukovodi osnovnim principima i elementima dizajna, postići kreaciju koja izražava njegovu individualnost, a sa druge strane, ostavlja snažan utisak na posmatrača.
Takozvani jezik cveća je predstavlja dobru organizaciju vrsta i boja biljaka, koji se slažu uz određene obrasce ponavljanja i alternacija. Na taj način, cvetnim aranžmanima može da se pošalje neograničeni broj poruka, sa isto toliko značenja, koje se razlikuju po kulturi i epohi kojoj pripadaju.
Za izradu biljnih dekoracija, dostupan je veliki broj biljaka, ali i njihovi različiti delovi. Osim cvetova i listova, aranžer može da koristi grančice, bobice, seme biljaka, šišarice, ali i voće i povrće.
Cvetni aranžmani su našli, osim u enterijeru, primenu i u eksterijeru. Ukrašavanje dvorišta i vrtova je takođe imala svoj uticaj kroz istoriju. Kroz vekove, uređenje dvorišta se menjalo. Od starih civilizacija, preko srednjeg veka, baroka i renesanse, pa sve do današnjih dana, dekoracija vrtova i privatnih dvorišta je postala nezaobilazni segment svake epohe.

1.    Česme kroz istoriju Srbije

Turci Osmanlije su se kleli da za čoveka nema većeg sevapa nego da podigne česmu, a posle toga ćupriju.  Kult javnih česmi i vode nisu Srbi nasledili od Turaka. Napojiti žednog putnika je veliki blagoslov za sve kulture i narode od istoka do zapada.  Tradicija podizanja česama u našem narodu oduvek postoji, a o značaju koji im je pridavan najčešće govori mesto koje se biralo za nju. Podizane su, ili u centru naselja, čime je naglašena jevnost njene upotrebe, ili u blizini raskršća što je oslikavalo gostoljubivost zajednice. Treće značajno mesto na kojem su česme podizane su crkvene porte, čime su one postale deo sakralnog prostora (sl. 1).

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Maturski Radovi

Više u Ostalo

Više u Skripte

Komentari