Odlomak

UVOD

Informacija, kao glavni cilj ekonomske špijunaže predstavlja odlučujući adut u borbi protiv konkurencije i moćno je oružje u ekonomskom ratovanju.
Poslovna tajna se određuje opštim aktima i određenim propisima preduzeća, i sa sobom nosi krivičnu odgovornost u slučaju odavanja. U praksi, najčešće se kao poslovne tajne sreću originalni proizvodni postupci, nove tehnologije, sastojci specifičnih proizvoda, poslovni ugovori sa klijentima i njihov sadržaj.
Ekonomska špijunaža ima dve dimenzije makroekonomsku i mikroekonomsku. Na makroekonomskom području veću ulogu ima država, tj. njene obaveštajne službe, na mikroekonomskom području veću ulogu imaju posebni ekonomski i bezbednosni subjekti.
Poslovna špijunaža je sistem koji poslovnom subjektu omogućava svesno, plansko, koordinisano i kontrolisano učenje o sebi i okruženju u kojem aktivno deluje. Poslovna špijunaža je ciklična aktivnost koja se realizuje po određenim pravilima. Osnovne faze poslovno-obaveštajnog ciklusa su prikupljanje, obrada i analiza podataka.
U okviru poslovne špijunaže prikupljanje podataka se obavlja po unapred utvrđenom planu, koji ne dozvoljava improvizacije, što znači da su uzroci i posledice povezani do krajnjih pojedinosti.
Od samog početka korišćenja je kao sredstvo za vreme rata ili neposredne ratne opasnosti za prikupljanje podataka o vojnoj moći, oružanim snagama, sistemu odbrane, strateškim vojnim planovima i namerama, količini i vrsti oružja kao i drugim podacima koji su značajni za vojnu snagu suprotne strane.

 

 

 

1.    EKONOMSKA OBAVEŠTAJNA AKTIVNOST – POJAM I ZNAČAJ
Pod špijunažom podrazumevamo svaku nedozvoljenu radnju ili akciju poduzetu u cilju pribavljanja informacija čije posedovanje dovodi u prednost osobu ili oraganizaciju koja je poseduje, u odnosu na protivnu stranu. Ekonomska špijunaža je posebna vrsta špijunaže, koja se bavi pribavljanjem informacija u korist kako državnih, tako i privatnih organizacija, po čemu se razlikuje od klasičnih oblika špijunaže. Pri tome moramo praviti razliku između ekonomske špijunaže i ekonomske obaveštajnosti, jer postoji tendencija da se ova dva izraza izjednačavaju. Ekonomska obaveštajnost označava pribavljanje ekonomskih podataka legalnim putem, sakupljanjem informacija iz zvaničnih izvora, godišnjih izveštaja, publikacija i sl. Ekonomska špijunaža predstavlja ilegalno dolaženje do informacija, koje je po pravilu u suprotnosti sa zakonom. Ovo nije pronalazak, modernog doba. Od početka proizvodnje koja nije primarno namenjena za sopstvenu upotrebu već za razmenu ili prodaju, pokušava se doći do informacija o konkurentskom proizvodu ili tehnologiji proizvodnje zarad ostvarivanja konkurentske prednosti. Koreni špijunaže sežu daleko u prošlost. Naravno da su prvi špijunski zadaci bili pretežno vojne ili ratne prirode, koji su postavljali osnove za kasnije širenje delatnosti.
Kolevka moderne ekonomske obaveštajnosti, Francuska, još u srednjem veku je imala razvijenu obaveštajnu mrežu koja se nije bavila samo vojnim već i ekonomskim obaveštajnim podacima. Najveći broj obaveštajnih operacija bio je vezan za državne poslove, mada su i pojedine privatne kompanije unajmljivale špijune za svoje potrebe, i to prvenstveno banke. Bitna karakteristika ekonomskih obaveštajnih podataka, je da su to „tačne informacije u tačno vreme“. Svoj veliki procvat ekonomska obaveštajnost doživljava u vreme industrijalizacije u 19. veku, da bi se do danas njen udeo u ukupnoj obaveštajnosti samo povećavao. Pretpostavlja se da se danas preko 60% obaveštajnih podataka odnosi na ekonomske podatke ili povezane sa ekonomijom i industrijom. Pošto snagu jedne države, pored vojske, čini i njena industrija ili ekonomija, u ekonomsku špijunažu u korist privatnih ekonomskih subjekata ili preduzeća se sve više uvlače državne obaveštajne strukture, da bi svojim domaćim ekonomskim subjektima obezbedili pravovremene tačne informacije o planovima i namerama konkurencije ili omogućili pristup novim tehnologijama ili tržištima. Vojno ratovanje je skoro u potpunosti zamenilo ekonomsko ratovanje, mada se tamo gde nije moguće postići prednost ekonomskim ili obaveštajnim putem još uvek pribegava vojnoj prisili ili čak i klasičnom ratu u ime „viših ciljeva“ ili zaštite sopstvenih bezbednosnih interesa. Evidentna je takođe još jedna stvar, a to je da su zemlje, koje su vojni saveznici, u ekonomskom ratu, najljući protivnici. Najbolji primer za to su SAD i Francuska, koje vode bezpoštedan rat u ekonomsko-obaveštajnoj sferi, u kojem nema granica ni milosti. Sve države ohrabruju svoje kompanije da dele pribavljene obaveštajne podatke između sebe, radi njihove bolje iskorišćenosti. Takođe je veoma bitno i da sve obaveštajne strikture jedne države deluju sinergistički, što znači da treba da apsolutno sarađuju i da jedna drugoj pomažu dostavljanjem informacija i međusobnim konsultacijama, jer se tako postiže nekoliko puta veći efekat nego kada bi svaka služba radila zasebno, ili još gore da budu konkurencija jedna drugoj.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pravo

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari