Odlomak

Uvod

Stotinama godina spoljnitrgovinski poslovi odvijali su se isto kao i domaća trgovina. Prvenstveno su to bili klasični vidovi kupoprodaje. Viškovi robe sa jednog tržišta kretali su se u pravcu tržišta na kojima je ta roba nedostajala, a novac dobijen te robe kretao se u suprotnom pravcu. Brz razvoj industrijske proizvodnje, pojava velikih viškova pojedinih roba i potreba za njihovim plasmanom uslovila su pojavu novih vidova spoljnotrgovinskih poslova i saradnje u savremenoj spoljnoj trgovini. Partneri u spoljnojtrgovinskoj razmeni uspostavljaju nove aktivne odnose u kreiranju budućih tržišnih odnosa, dolazi do zajednickih nastupa i ulagana na osvajanju tržišta, ulaganja u zajedničku proizvodnju i promet novih proizvoda, razvojem kvadrijalnih delatnosti povećava se promet nerobne trgovine, trgovine pravima i licencama itd.
Isto tako dolazi i do lošeg funkcionisanja savremenog tržišta i medjunarodnog obračuna spoljnotrgovinskog prometa. Sve ovo dovodi do pojave specijalnih spoljnotrgovinskih poslova, kao i viših oblika spoljnotrgovinske saradnje.

Vezani poslovi su počeli da se razvijaju u toku Velike svetske privredne krize tridesetih godina dvadesetog veka. Svoju ekspanziju imaju u toku 70-tih i 80-tih godina. Primenjivali su se uglavnom u trgovini između zemalja istočne i zapadne Evrope, dok se danas primenjuju u punom svom značaju u trgovini između razvijenih i nerazvijenih zemalja i zemalja u razvoju.
Vezani poslovi su takvi spoljnotrgovinski poslovi pri kojima se kupoprodaja u jednom pravcu vezuje za obavezu izvršenja kupoprodaje robe ili usluga u suprotnom pravcu. Poslovi u jednom i drugom pravcu se mogu obavljati vremenski i finansijski potpuno nezavisno, bar što se tiče učesnika u vezanom poslu iz različitih zemalja.
Razlozi za odvijanje vezanih poslova u spoljnoj trgovini su sledeći:
• nedostatak deviznih sredstava za uvoz robe
• otežan plasman robe na inostrana tržišta
• nepostojanje redovnih međudržavnih odnosa
• nepovoljni uslovi transfera i konvertovanja pojedinih valuta u prometu robom
• postojanje robe koja se teško prodaje na ino-tržištu
• osvajanje novih tržišta
• veća uposlenost proizvodnih kapaciteta

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 12 stranica
  • Medjunarodno trgovinsko poslovanje -
  • Školska godina: -
  • Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
  • Srbija,  Beograd,  UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet Političkih nauka  

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari