Obaveze i nadležnosti rukovodioca u javnom sektoru na primeru Direkcije za naknadu štete
Objavio Makimikihaos 25. mart 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
Objavio taroni 27. februar 2014. Prijavi dokument
UVOD
Bonitet preduzeća (lat. reč bonus, engl. creditworthiness, nem. Bonität) je ocena verovatnoće nastupanja insolventnosti preduzeća u budućnosti, a prema nešto širem shvatanju to je ocena likvidnosti i kreditne sposobnosti, i u najširem smislu je sveobuhvatna ocena utemeljena na analizi završnog računa i situacije u preduzeća.
Ocena boniteta često se poistovećuje s ocenom kreditne sposobnosti i likvidnosti. Elementi na temelju kojih se utvrđuje kreditna sposobnost preduzeća jesu analiza stanja i kretanja prihoda, te vertikalna i horizontalna struktura imovine i kapitala. Dok se ocena boniteta temeljena na oceni solventnosti sastoji od isključivo kvantitativnih informacija, kod ove proširene ocene boniteta uzimaju se pored kvantitativnih i kvalitativne informacije.
POJAM I ZNAČAJ BONITETA PREDUZEĆA
Bonitet potiče od latinske reči „bonus“, koja znači dobar i predstavlja skup osobina jednog subjekta koje ga čine dobrim i sigurnim dužnikom. Pod pojmom boniteta podrazumeva se formalno i materijalno svojstvo subjekata koje ga čine sigurnim dužnikom, bilo da je reč o preduzeću kome se daje kredit ili koje se priprema za emitovanje HOV. U ”Ekonomskoj enciklopediji” se bonitetu posvjećuje veća pažnja i pravi detaljnija razlika između boniteta preduzeća i boniteta banke.
BONITET U UŽEM I U ŠIREM SMISLU
U užem smislu bonitet izražava kreditnu sposobnost i likvidnost firme, a u širem smislu njegovu ukupnu poziciju – organizacionu, kadrovsku i materijalno – finansijsku konstituciju, poziciju na tržištu, poslovnu reputaciju, razvojne programe i poslovnu perspektivu, a otuda i kreditnu sposobnost i likvidnost.
Bonitet preduzeća ne može se izjednačiti sa njegovom likvidnošću. Neko preduzeće može biti nelikvidno u odredjenom vremenskom periodu, a da se pri tom izvedu pozitivne ocene o njegovom bonitetu. S toga ne čudi činjenica da se u privrednoj praksi prave česte greške, koje se ogledaju u svođenju ocene boniteta na analizu mogućnosti zaduženja preduzeća i analizu stepena pokrića zaduženja nepokretnom imovinom, potraživanjima, pokretnim stvarima ili nekim oblikom jemstva. Bonitet preduzeća uvek obuhvata mogućnost realizacije preduzeća, stepen naplativosti njegovih potraživanja, sigurnost plasmana u to preduzeće, njegovu kreditnu sposobnost, ali i dosta širu dimenziju kojoj treba dati značajniju pažnju.
Na bonitet preduzeća značajan uticaj imaju i kvalitet i realnost razvojnih programa, stepen iskorišćenosti kapaciteta, nivo produktivnosti rada, kvalitet investicionih programa, razvijenost poslovnih funkcija i slično.
Imajući sve ovo na umu, može se zaključiti da je širi koncept boniteta preduzeća adekvatniji u odnosu na uži koncept, koji se svodi na ocjenu kreditne sposobnosti i ocjenu likvidnosti preduzeća. Ali, iz praktičnih razloga ovde će biti prikazan samo uži koncept ocjene boniteta preduzeća.
Objavio Makimikihaos 25. mart 2024.
Objavio nemanja20 25. mart 2024.
Objavio pupovic95 13. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.