Odlomak

UVOD

Bonitet preduzeća (lat. reč bonus, engl. creditworthiness, nem. Bonität) je ocena verovatnoće nastupanja insolventnosti preduzeća u budućnosti, a prema nešto širem shvatanju to je ocena likvidnosti i kreditne sposobnosti, i u najširem smislu je sveobuhvatna ocena utemeljena na analizi završnog računa i situacije u preduzeća.

Ocena boniteta često se poistovećuje s ocenom kreditne sposobnosti i likvidnosti. Elementi na temelju kojih se utvrđuje kreditna sposobnost preduzeća jesu analiza stanja i kretanja prihoda, te vertikalna i horizontalna struktura imovine i kapitala. Dok se ocena boniteta temeljena na oceni solventnosti sastoji od isključivo kvantitativnih informacija, kod ove proširene ocene boniteta uzimaju se pored kvantitativnih i kvalitativne informacije.

 

 

 

POJAM I ZNAČAJ BONITETA PREDUZEĆA

Bonitet potiče od latinske reči „bonus“, koja znači dobar i predstavlja skup osobina jednog subjekta koje ga čine dobrim i sigurnim dužnikom. Pod pojmom boniteta podrazumeva se formalno i materijalno svojstvo subjekata koje ga čine sigurnim dužnikom, bilo da je reč o preduzeću kome se daje kredit ili koje se priprema za emitovanje HOV. U ”Ekonomskoj enciklopediji” se bonitetu posvjećuje veća pažnja i pravi detaljnija razlika između boniteta preduzeća i boniteta banke.

 

 

 

 BONITET U UŽEM I U ŠIREM SMISLU

U užem smislu bonitet izražava kreditnu sposobnost i likvidnost firme, a u širem smislu njegovu ukupnu poziciju – organizacionu, kadrovsku i materijalno – finansijsku konstituciju, poziciju na tržištu, poslovnu reputaciju, razvojne programe i poslovnu perspektivu, a otuda i kreditnu sposobnost i likvidnost.

Bonitet preduzeća ne može se izjednačiti sa njegovom likvidnošću. Neko preduzeće može biti nelikvidno u odredjenom vremenskom periodu, a da se pri tom izvedu pozitivne ocene o njegovom bonitetu. S toga ne čudi činjenica da se u privrednoj praksi prave česte greške, koje se ogledaju u svođenju ocene boniteta na analizu mogućnosti zaduženja preduzeća i analizu stepena pokrića zaduženja nepokretnom imovinom, potraživanjima, pokretnim stvarima ili nekim oblikom jemstva. Bonitet preduzeća uvek obuhvata mogućnost realizacije preduzeća, stepen naplativosti njegovih potraživanja, sigurnost plasmana u to preduzeće, njegovu kreditnu sposobnost, ali i dosta širu dimenziju kojoj treba dati značajniju pažnju.

Na bonitet preduzeća značajan uticaj imaju i kvalitet i realnost razvojnih programa, stepen iskorišćenosti kapaciteta, nivo produktivnosti rada, kvalitet investicionih programa, razvijenost poslovnih funkcija i slično.

Imajući sve ovo na umu, može se zaključiti da je širi koncept boniteta preduzeća adekvatniji u odnosu na uži koncept, koji se svodi na ocjenu kreditne sposobnosti i ocjenu likvidnosti preduzeća. Ali, iz praktičnih razloga ovde će biti prikazan samo uži koncept ocjene boniteta preduzeća.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari