Odlomak

Uvod:
Veliki broj elemenata koji kreiraju koncept organizacione kulture preuzet je iz sociologije, tako da je kultura kao sistem socijalno konstruisanih značenja do kojih su ljudi došli kroz
zajedničko iskustvo, bila predmet proučavanja ovih naučnih disciplina. Imajući u vidu činjenicu da se preduzeća i drugi oblici organizacija mogu smatrati kao oblik socijalne zajednice, postalo je evidentno da je njihov način funkcionisanja u velikoj meri uslovljen elementima koji se podvode pod fenomen organizacione kulture.Pitanje motivacije zaposlenih zaposlenih je jedno od pitanja vezanih za upravljanje poslovanjem koje se u poslednjih nekoliko godina sve češće postavlja i sve više dobija na značaju.
Kako bi uspešno poslovalo svako preduzeće mora da pronadje optimalnu kombinaciju materijalnih i nematerijalnih podsticaja za svoje zaposlenje, koja će zavisiti od brojnih faktora: sektora u kome posluju konkurencije na tržištu radne snage, prirode posla, strukture zaposlenih, itd. Neophodno je ponudit i odgovarajuću zaradu, ali je to samo jedan od potrebnih uslova, ne i dovoljan sam po sebi.
Zadatak dobrog menadzera svake organizacije jeste da na pravi način doprinese maksimalnom iskorišćavanju resursa u ciju ostvarivanja interesa i ciljeva organizije.Najvažniji resurs je čovek.Upravljanje ljudskim resursima je faza operativnog menadzmenta putem koje menadzment firme stvara ukupne pretpostavke za visok stepen zadovoljstva angažovanih resursa.

 

 

 

Vidovi upravljanja ljudskim resursima
Ljudski resurs je najvažniji organizacijski resurs. Njegov kvalitet je osnovni faktor kvaliteta cele organizacije. Ljudske resurse definišemo na dva načina:
1. Menadžeri: Su osobe koje preuzmu zadatak i funkcije na bilo kojoj vrsti organizacijskog poduhvata.
2. Ljudi:Upravljanje ljudskim resursima, u teoriji i u praksi naziva se kadrovski menadžment.Aktivnosti upravljanja ljudskim resursima predstavljaju kadrovsku politiku, čiji su nosioci top menadzeri, kao i menadžeri poslovnih jedinica i funcija uz pomoć kadrovske službe na čijem čelu je odgovarajući menadžment. Strategijsko upravljanje ljudskim resursima zasniva se na generalnoj strategiji preduzeća i na strategiji njegovih poslovnih jedinica i funkcija.U ovom procesu bitnu ulogu ima kadrovska funkcija preduzeća, čiji je nosilac kadrovska služba. Aktivnosti kadrovske službe ispoljavaju se u sagledavanju kadrovskih potreba i mogućnosti preduzeća, kao i tendencija u razvoju obrazovanja, te u proučavanju ponašanja ljudi u procesu rada. Na osnovu ovako stečenih saznanja, kadrovska služba pomaže menadžmentu preduzeća u procesu koncipiranja i sprovođenja strategije:

  • Pronalaženje izbora, Raspoređivanja,Nagrađivanja i Unapređivanje kadrova

Operativno upravljanje ljudskim resursima obuhvata razradu strategijskih planova kadrova.
U tom smislu, operativni menadžeri:

  • Izvode obuku na radnom mestu,Odlučuju o platama i drugim nagradama radnika,Ocenjuju i rangiraju radnike radi odmeravanja međusobnog odnosa u visini plata,Odgovaraju za primenu mera zaštite na radu i zdrastvene zaštite radnika,Odgovaraju za sprovođenje ugovora sa sindikatima,Preduzimajumere za dopunu upražnjenih radnih mesta i Vrše konačni izbor novih radnika

Menadžment preduzeća svoje aktivnosti sprovodi angažovanjem odgovarajućeg broja i odgovarajuće strukture radnika na izvršnim poslovima, a u skladu sa podelom rada. To zahteva posebnu brigu o pronalaženju i izboru ljudi koji mogu da zadovolje kriterijume  kadrovske politike preduzeća, a u cilju obezbeđenja efikasnosti poslovanja i privređivanja. Osposobljenost ljudskih resursa obezbeđuje se različitim vrstama znanja i veština, koje se stiču obrazovanjem, te vrednostima, stavovima i navikama. Najvažnija je ona osposobljenost koja je ključna za obavljanje određene intelektualne i socijalne veštine i ono faktografsko znanje koje je bitno za razumevanje celine sadržaja osposobljavanja za zaposlenje.Menadžment ljudskih resursa odnosi se na prakse i politike koje su potrebne da bi se izvršili menadžerski zadaci u vezi sa personalnim pitanjima,a naročito sa zapošljavanjem,obukom,procenom i nagrađivanjem zaposlenih u kompaniji, te obezbeđivanjem bezbednog, etički prihvatljivog i pravednog okruženja za njih.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari