Osnovni finansijski izvještaji
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Diplomski/master radovi, Skripte, Ekonomija, Osiguranje
Objavio serifbesirovic 25. oktobar 2015. Prijavi dokument
Sadržaj
Uvod
Elektronsko poslovanje može biti prilagođeno zahtevima bilo koje privredne grane, pa se tako može koristi i u oblasti osiguranja. Iako osiguravajuća društva karakteriše skeptičnost u pogledu promena, savremeni turbulentni uslovi poslovanja doveli su do promena u pogledu njihovog poslovnog ponašanja.
Razvoj interneta značajno je unapredio delatnost osiguranja. Sve veći broj osiguranika i potencijalnih osiguranika poseduje računar i, što je veoma značajno, povezanost tih računara na internet, čime se obezbeđuje interaktivnost i reakcija u realnom vremenu, te se poverenje u ovakav način komuniciranja i prodaje usluga osiguranja značajno povećava.
Iako se na tržištu najčešće susreće klasičan tip osiguravajućeg društva, koje se odlikuje složenom organizacijom, velikim brojem zaposlenih i velikim brojem geografski rasprostranjenih organizacionih jedinica, uočava se porast broja osiguravajućih organizacija kod kojih internet postaje dominantan kanal prodaje usluga osiguranja. Postoje i osiguravajuće organizacije koje u potpunosti svoje poslovanje obavljaju preko interneta, ali je njihova ponuda veoma uska.
1. Pojam osiguranja
Delatnost osiguranja podrazumeva prikupljanje finansijskih sredstava te se na taj način svrstava u grupu finansijskih institucija, a ujedno daje joj i mogućnost da učestvuje na finansijskom tržištu kao značajan investitor. Specifičnosti ove delatnosti ogledaju se u pružanju usluga, odnosno prodaje usluga/ proizvoda osiguranja, a naročito u načinu organizacije i sprovođenja marketinga osiguranja.
Osnovna uloga osiguranja je da u slučaju nastanka određenih štetnih događaja u potpunosti ili delimično nadoknadi posledice tih štetnih događaja i na taj način omogući da se nastavi proces poslovanja. Na osnovu zaključenog ugovora o osiguranju osiguranik ostvaruje pravo na naknadu štete ili isplatu osiguranog iznosa. Osnovna obaveza osiguranika je da plati premiju osiguranja, a osiguravača da u slučaju nastanka osiguranog slučaja naknadi štetu ili isplati osigurani iznos.
Ugovor o osiguranju stvara obaveze za obe ugovorne strane – osiguranik se obavezuje da plaća premiju osiguranja, a osiguravač da snosi posledice ostvarenja rizika.
Premija osiuranja je novčana suma koju je osiguranik dužan da plati kao naknadu za obezbeđenje osiguravajuće zaštite. U uslovima osiguranja naših osiguravajućih organizacija premija se označava kao iznos koji ugovarač treba da plati za osiguranje, ona je u stvari cena rizika.
2. Tržište osiguranja u Srbiji
Sektor osiguranja Srbije je nedovoljno razvijen i znatno ispod proseka zemalja članica Evropske unije. U prilog tome govori indikator tržišta osiguranja – odnos ukupne premije i BDP i ukupne premije po glavi stanovnika. Naime, Srbija je rangirana na 68-om mestu u svetu na osnovu premije u BDP a odnos je 1,8% , dok je isti pokazatelj za 27 zemalja članica EU 7,8%. Međutim, u odnosu na prosek za grupu zemalja u razvoju od čiji je prosek 2,7%, a za zemlje centralne i istočne Evrope 2,6%, pozicija Srbije se može smatrati zadovoljavajućom, posebno imajući u vidu činjenicu da su zemlje poput Rumunije i Turske iza Srbije
Prema premiji po stanovniku u 2011. godini, koja iznosi 98 dolara ili 75 evra, Srbija je 67-ma u svetu, dok je isti pokazatelj za 27 zemalja članica EU 2.739USD. Razvoj srpskog tržišta osiguranja mereno rastom premije pokazuje blag pozitivan trend.
U ukupnom finansijskom sektoru (banke, lizing, osiguranje i dobrovoljni penzijski fondovi), osiguranje je rangirano na 2.mestu po ukupnoj bilansnoj sumi i kapitalu. Od ukupnog bilansa finansijskog sektora od 3.108 milijardi dinara u 2012, banke su činile 92,6% a osiguravajuće kompanije 4,5%.
Broj osiguravajućih kompanija u Srbiji u 2012-toj godini iznosi 28. Dvadeset četiri kompanije koje se bavi poslovima osiguranja i samo četiri koje se bave reosiguranjem. Od osiguravajućih kompanija, sedam su prodavci životnog osiguranja, njih jedanaest se bavi prodajom neživotnog osiguranja, dok samo njih šest obezbeđuje i životno i neživotno osiguranje. Posmatrano prema vlasničkoj strukturi kapitala 21 osiguravajuća društva su u većinskom stranom, a sedam u većinskom domaćem vlasništvu.
U strukturi ukupnog portfelja u Srbiji postoji samo pet vrsta ne-životnih osiguranja i to: osiguranje od posledica nezgode, osiguranje motornih vozila, osiguranje imovine od požara i drugih opasnosti, ostala osiguranja imovine i osiguranje od odgovornosti zbog upotrebe motornih vozila, a njihovo učešće u ukupnom portfelju osiguranja u Srbiji iznosi oko 80%.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Objavio pavlaka20 14. jul 2023.
Objavio KineZZZ 04. januar 2023.
Objavio studenti.rs 30. jun 2021.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
You must be logged in to post a comment.
Jedan komentar na “Perspektive razvoja elektronskog poslovanja”
Top rad odlican.