Odlomak

UVOD

Rizik u poslovanju znači stalno prisutnu neizvjesnost na putu ostvarenja poslovnog i neto dobitka. Treba razlikovati poslovni i finansijski rizik, u zavisnosti od toga da li se posmatra prinos na ukupna, ili na sopstvena poslovna sredstva. Poslovni rizik, kao prinos na ukupna poslovna sredstva, usko je povezan sa fiksnim troškovima poslovanja. Analogno finansijski rizik, kao prinos na sopstvena poslovna sredstva, povezan je sa fiksnim troškovima finansiranja. Pri tome je bitno, da ni prvi ni drugi fiksni troškovi, ne reaguju na kratkoročne promjene u obimu poslovne aktivnosti. Konačno, ukupni ili kombinovani rizik je proizvod zajedničkog djelovanja poslovnog i finansijskog rizika. Zbog trajnog prisustva rizika u poslovanju, trebalo je utvrditi odgovarajući postupak za njegovo mjerenje. Jedan od tih postupaka je nazvan ‘leveridžom’.
U finansijama, LEVERIDŽ predstavlja termin koji se odnosi na sve tehnike kojima se umnožavaju dobici i gubici. Uobičajeni načini postizanja leveridža su:

  • posuđivanje novca,
  • kupovina osnovnih sredstava,
  • korišćenje derivata itd.

Prema drugoj definiciji, leveridž predstavlja upotrebu različitih finansijskih instrumenata ili pozajmljenog kapitala, da se pojača povraćaj investicije. Iznos zaduženih sredstava se koristi za finansiranje imovine firme. Firma sa znatno većim iznosom duga od kapitala se smatra visoko zaduženom, tj ima visok leveridž. Leveridž se najčešće koristi u transakcijama nekretnina kroz upotrebu hipoteke za kupovinu kuće.

 

 

 

 

 

Poslovni (operativni) leveridž

Svako preduzeće ima fiksne troškove koji su nezavisni od veličine preduzeća ili obima poslovanja. Posmatrano na duži period fiksni troškovi variraju. Kada se govori o poslovnom leveridžu i kada se vrši njegova analiza u obzir se uzima kraći period.
U poslovnom smislu posmatrano, poslovni leveridž se shvata kao korišćenje fiksnih operativnih troškova radi povećavanja profitabilnosti preduzeća. Poslovni leveridž je još jedna od analitičkih tehnika koja se zasniva na ispitivanju troškova preduzeća i predstavlja odnos između fiksnih troškova i ukupnih troškova preduzeća. Poslovni leveridž je u uskoj vezi sa poslovnim rizikom, tj. rizikom uslovljenim postojanjem fiksnih troškova (koji su konstantni sa porastom ili padom obima prodaje). Navedeni faktor pokazuje uticaj procentualne promjene obima prodaje na procentualnu promjenu poslovne dobiti.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari