Odlomak

1. O principima

Principi ili pravila su temelj svake nauke i profesije, pa shodno tome i organizacije kao nauke.Koristeći naučna saznanja iz niza drugih nauka, organizacija je prilikom proučavanja fenomena organizovanja došla do sopstvenih principa.

Prve principe organizacije definisali su tvorci naučnog pristupa organizaciji i menadžmentu F. Tejlor i H. Fajol, zatim i njihovi sledbenici Harington Emerson, Ernest E. Dale i dr. Kod većine autora osnova učenja principa organizacije zasniva se na poznatih 14 Fajolovih principa :
1. Podela rada
2. Autoritet rukovodioca
3. Disciplina
4. Jedinstvo komandovanja
5. Jedinstvo upravljanja
6. Opšti interesi iznad pojedinačnih
7. Pravilno naređivanje
8. Centralizacija
9. Hijerajhija
10.Red
11.Pravičnost
12.Stalnost osoblja
13.Inicijativa i
14.Jedinstvo osoblja

Od domaćih autora o principima najviše su pisali Živko Kostić i Petar Damnjanović. Dok Kostić razrađuje 19 principa organizacije izvršne funkcije svrstanih u pet grupa : Principi kolektivnog rada, Principi motivacije, Principi koordinacije, Ekonomski principi i Principi fleksibilnosti , Damnjanović govori o 4. Principa organizacije radnog sistema:
1. Princip jedinstva suprotnih interesa
2. Princip ravnopravnosti
3. Princip poslovnosti
4. Princip stalnosti

2. Principi organizacije izvršne funkcije u preduzeću

Izvršna funkcija zasniva se na neposrednom izvršavanju zadataka preduzeća , čiji nosilac je kolektiv ili timski rad moderno rečeno.Organizacija timskog rada se zasniva na brojnim principima koji je regulišu i kršenje tih principa kao posledicu ima dezorganizaciju i raspad organizacije.
Od pet grupa principa Ž.Kostića izdvojićemo tri:
2.1. Principi timskog rada
2.2. Principi koordinacije
2.3. Ekonomski principi

2.1. Principi timskog rada
U okviru ovog principa izvaja se pet ključnih principa na kojima se temelji dobar timski rad.Postavljeni su generalno jer je neophodno da svaki tim za sebe postavi one principe koje želi da postoje.
Princip jasne podele uloga i odgovornosti:
Podela rada je uslov izgrađivanja izvršne funkcije savremenog mezoekonomskog sistema.Svako zna šta tim očekuje od njega i zna kako sam može voditi/doprineti uspehu tima. Postoji jasna i nedvosmislena podela uloga i odgovornosti između članova tima. Nejasna podela uloga obično dovodi do frustracija i stresova. Nije lako izvršavati zadatke kada članovi grupe ne znaju ko je za šta odgovoran. Važno je baviti se svakim pojedincem i njegovim razumevanjem zadataka i obima odgovornosti. Takođe od svake pojedinačne osobe i njenih ličnih karakteristika, zavisi u kojoj od timskih uloga se najbolje oseća i gde može najviše doprineti. Mora postojati jasna formalna podela uloga i odgovornosti.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari