Osnovni finansijski izvještaji
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
Objavio dalila03 04. jun 2015. Prijavi dokument
1. PROMOCIJA
1.1. Pojam i ciljevi
Promocija je proces masovnog komuniciranja preduzeća sa potrošačima (okruženjem) putem oblika promocije (ekonomska propaganda, odnosi sa javnošću, unapređenje prodaje, lična prodaja) u cilju povećanja prodaje proizvoda/usluga. Promocija je jedan od četiri elementa marketing miksa, pored proizvoda, cene i distribucije. Ona je kao instrument marketing miksa deo procesa integrisanog marketing komuniciranja i njena osnovna svrha je stvaranje pozitivnog stava o proizvodima ili uslugama koji vodi ka njihovom favorizovanju u procesu kupovine na tržištu, odnosno željenom tržišnom pozicioniranju, kako proizvoda, tako i firme.
Promocija je elastičan instrument marketing miksa kojim preduzeće nastoji da ubedi svoje kupce da favorizuju njihove proizvode i usluge. Veoma je važna kako za profitne, tako i za neprofitne organizacije.
Ciljevi korišćenja promocije:
1. informiše, podučava, usmerava i/ili stimuliše odgovarajuće i vremenski podešeno reagovanje pojedinih tržišta ili tržišnih segmenata;
2. pomaže u stvaranju imidža preduzeća i/ili njegovim proizvodima i uslugama;
3. ukazuje na karakterisitke postojećih proizvoda;
4. pomaže u održavanju popularnosti postojećih proizvoda, naročito u fazi opadanja životnog ciklusa proizvoda, kao i zadržavanja tržišnog učešća preduzeća odnosno kreiranju sekundarne tražnje;
5. upoznaje tržište sa novim proizvodima odnosno kreira primarnu tražnju
6. podstiče aktivnosti kanala distribucije;
7. doprinosi bržem zaključenju kupoprodajnih transakcija i davanju posleprodajnih usluga kupcima;
8. stavlja proizvode u povoljniju poziciju od proizvoda konkurencije;
9. direktno se odražava na rast prodaje i profita preduzeća;
10. pomaže stvaranju lojalnosti kod potrošača i ostvarenju direktnog kontakta sa ciljnim auditorijumom bitnim za uspeh celokupnog marketing programa.
Cilj promocije nije da kupca fizički ubedi da kupi proizvod, nego da ga svojim metodama i sredstvima privuče i stvori u kupcu pozitivan stav prema proizvodu. Isticanje korisnosti proizvoda – putem promocije može se uticati na potrošača, da je baš određeni proizvod ono što može da zadovolji njegove potrebe i reši njegove probleme.
Pojedine promocije su orijentisane na pojačavanje i isticanje vrednosti proizvoda, kao na primer davanje garancija na proizvod i uslugu i osnivanje servis službi.
Promocija je uspešnija ukoliko veći broj kupaca preferira proizvod.
1.2 Budžet promocije
Postoji više poznatih metoda određivanja budžeta promocije počev od procenta od prodaje, praćenja konkurencije, uvećanja u odnosu na prethodni period, ocene menadžmenta, itd. Na bazi više anketa sprovedenih među menadžerima koji se bave promotivnim aktivnostima u firmama sa robom široke potrošnje, čini se da je u praksi najzastupljeniji tzv. metod «cilja i zadatka». Svakako da se firme oslanjaju na različite metode, a najčešće ih i kombinuju.
Generalno, budžet određuje dejstvo dve grupe faktora:
1. internih i
2. eksternih uslova
Faktori koji proističu iz internih uslova su:
1. orijentacija menadžmenta,
2.ciljevi koje treba ostvariti promotivnim aktivnositma i
3. raspoloživa finansijska sredstva firme.
Faktori koji proističu iz eksternih uslova su:
1.državna regulativa,
2.strategija konkurencije,
3.atraktivnost konkretnog tržišta,
4. raspoloživost odn. ograničenja u pogledu medija, itd.
2. OSNOVNI OBLICI PROMOCIJE
Osnovni oblici promocije su:
lična prodaja – neposredna interakcija sa jednim ili više potencijalnih kupaca radi prezentiranja, odgovaranja na pitanja i uzimanja narudžbine,
unapređenje prodaje – je aktivnost kratkoročnog trajanja sračunata na podsticanje kupovine proizvoda ili usluge,
privredna/ekonomska propaganda – je oblik plaćene nepersonalizovane prezentacije i promocije ideja, proizvoda i usluga kod koje je poznat naručilac,
odnosi sa javnošću i publicitet – su različiti programi oblikovani radi unapređenja ili zaštite imidža organizacije ili njihovih pojedinih proizvoda,
direktni marketing – koristi poštu, telefon, faks, e-mail, ili internet radi direktnog komuniciranja ili dobijanja direktnog odgovora (reakcije) određenih kupaca.
2.1 Lična prodaja
Lična prodaja je oblik komuniciranja preduzeća sa potrošačima u neposrednom (direktnom) kontaktu. U tom neposrednom kontaktu prodavci nastoje da konverzacijom ubede kupce u koristi koje mogu imati od kupovine proizvoda i usluga baš tog preduzeća.
Specifičnosti ovog načina promocije su:
dvosmerna komunikacija,
angažovanje posebno obučenih i pripremljenih operativaca,
praktikuje se za specifične robe i usluge (uglavnom industrijske proizvode),
koristi definisane programe rada sa jasnim ciljevima među kojima su prioritetni otkrivanje potencijalnih kupaca, ali i zadržavanje stalne veze sa postojećim kupcima
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Objavio dejana1995 25. septembar 2023.
Komentari
You must be logged in to post a comment.