Platonova Gozba: Razumevanje Erosa
Objavio nina479724239 15. septembar 2023.
Seminarski radovi, Skripte, Filozofija
Objavio koki995 31. maj 2013. Prijavi dokument
Predmet Metafizike
Aristotelovo delo koje se bavi „prvom filozofijom“ nosi naziv Metafizika. Predmet metafizike je biće kao biće, ili ono što se nalazi iza sveta pojedinačnih stvari. Biće (kao bivstvo) je ono u čemu se pojedinačno biće (kao bivstvujuće) pojavno temelji. Ono nije kao kod Platona nepristupačan svet ideja, već je unutrašnji razlog bića. Dok se „fizika“ bavi čulno-saznajnim vidom bića, metafizika se bavi onim što je teže za saznanje, jer se nalazi iza pojavnog bića (iza „fizike“). Metafizika se bavi razlozima (uzrocima), a „fizika“ posledicama bića. Razlog razloga, uzrok uzroka, tj. glavni osnov svih bića je po Aristotelu bog, pa se „prva filozofija“ naziva i teologika.
Ipak prave znanosti o najopštijem jednom nema, jer je ono prazno i neshvatljivo. „Opšte shvatanje Aristotelove filozofije ne izgleda kao neka celina koja se sistematizuje i koja bi po svome rasporedu i povezanosti isto tako pripadala pojmu, već su njeni delovi empirički pokupljeni i stavljeni jedni pored drugih, tako da je svaki deo za sebe upoznat kao određeni pojam, ali nije primljen u povezano kretanje nauke. Njegov sistem ne izgleda kao sistem čiji su delovi izvedeni iz samog pojma, već ti njegovi delovi stoje prosto jedni pored drugih. Kod Aristotela ne možemo tražiti neki sistem filozofije. U posebnim delovima celine Aristotel ne postupa deduktivno, već počinje empirički, rezonuje i govori o iskustvima.“
Jedno se takođe može shvatiti i kao „subjekt“ (hypokeimenon), ali samo ako se gleda u kontestu sa nečim što je „pridolazeće“, odnosno ako se nešto izriče o nečemu. Svako pojedinačno biće uvek postoji kao jedno („subjekt“, podmet) i kao ono što mu se pridodaje (određuje ga, kategorija). Ono što pokreće „subjekt“ jeste jedinstven oblik (eidos), i samo tako ono jedno pridolazi biću, zajedno sa pojedinačno-bivstvujućim čineći jednost bića. Dakle, iako se biće sastoji od jednog i onog što ga kategorizuje, ono je samo jedinstveno, nedeljivo i kao takvo ono je ono što jest – suština. Biće je dakle jedinstvo mnoštva.
Biće nije ideja, ni najviše duhovno biće, već konkretna pojedinačna stvar, ili prva supstancija. (Drugu supstanciju po Aristotelu čine vrste i rodovi u koje spada supstancija u prvom smislu. Druga supstancija i sve ostale kategorije jesu „predikat“ prvoj, ili se nalaze u njoj.) Aristotel zaključuje da nema pojedinačnog bića (kao onog bivstvujućeg, grčki to on) bez bića (kao samog bivstva, grčki einai), ali nema ni bivstva bez pojedninačno-bivstvujućeg.
Teorija kauzaliteta
Postoje četiri počela, razloga ili uzroka bića: 1. oblik (formalni uzrok), 2. tvar (materijalni uzrok), 3. početak kretanja (eficijentni, delatni, kinetički ili tvorački uzrok) i 4. dobro (svrha kretanja, finalni uzrok).
Objavio nina479724239 15. septembar 2023.
Objavio nina479724239 15. septembar 2023.
Objavio nina479724239 29. avgust 2023.
Objavio Anastasija Andjelkovic 23. septembar 2023.
Objavio Moyashi 19. septembar 2023.
Objavio anitatorbica 15. septembar 2023.
Objavio Anastasija Andjelkovic 23. septembar 2023.
Objavio lovetry 19. septembar 2023.
Objavio Moyashi 19. septembar 2023.
Komentari
You must be logged in to post a comment.