E-učenje proširenje kompetencija nastavnika
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pedagogija
Objavio studenti.rs 26. novembar 2018. Prijavi dokument
Razvoj se u najširem smislu riječi shvata kao promjena u karakteristikama organizma i ponašanja – i vrste (filogeneza) i pojedinca (ontogeneza). Filogenetski razvoj je ljudsku vrstu doveo do specijalizacije organske osnove za prilagodljiv i fleksibilan način ponašanja. Najsavršenije promene su se dogodile u nervnom sistemu, posebno korteksu, koje su dovele do mogućnosti stvaranja i upotrebe simbola, čuvanja i prenošenja iskustva sledećim generacijama – što je otvorilo čoveku “put civilizacije” i razvoj lične psihološke konstitucije i ponašanja.
Kod ljudske vrste ontogenetski razvoj je bitno drugačiji od životinjskog, gde svaka jedinka razvija svoj biološki repertoar i svaka generacija počinje “od početka” i stiče individualno iskustvo putem adaptacije – dok kod ljudi na ontogenetski razvoj utiče ne samo biološki plan i individualno iskustvo već bitnu ulogu ima usvajanje socijalnog iskustva (interiorizacija), koje se fiksira i kumulira u proizvodima materijalne i duhovne kulture (eksteriorizacija).
Otuda razvoj čovjeka čine promjene u karakteristikama organizma i ponašanju koje su uslovljene genetskim planom, i nastaju kroz proces sazrijevanja ili maturacije, i uslovima (ne)prikladne okoline i uz prisustvo i prenošenje ljudskog socijalnog iskustva – kroz proces socijalizacije, tako da svaka generacija zna više od prethodne. Međutim, da bi dijete razvilo simboličke sposobnosti i sve druge potencijale ljudske vrste ono mora od početka i stalno da uči.
1. MORALNI RAZVOJ LIČNOSTI
“U svakom društvu postoje mjerila za pojedine vrste ponašanja. Svako društvo proklamuje svoj moral kao bitan uslov društvenog i individualnog opstanka i razvoja. Pri tome u nekim segmentima ponašanja društvo može biti strogo, iznad deklarisanih zahtjeva, u drugim oblastima može biti veoma tolerantno. Slična dinamika postoji i u ponašanju pojedinca. Treba istaći da moralnost čini završnu sekvencu u razvoju ličnosti adolescenta, ne samo sa vrijednosnog već i sa psihološkog stanovišta. I ne samo da se javlja kao sekvenca koja zahtjeva duži period za dostizanje relativne zrelosti, razvoj moralnosti se – za razliku od drugih psiholoških dimenzija, proteže u duboku starost” (Brković, 2011, str. 291).
Međutim, valja naglasiti da raspadanje ličnosti ide u suprotnom smjeru – od zadnjih instanci razvoja (a to znači da je moralnost prva ugrožena; slično je i kod razvoja korteksa: neokorteks poslednji dostiže zrelost a u slučaju bolesti obično je prvi ugrožen). U teorijama psihičkog razvoja nalazimo različita shvatanja razvoja moralnosti.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.