E-učenje proširenje kompetencija nastavnika
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Obrazovanje
Objavio Milos75 16. januar 2015. Prijavi dokument
Ocjenjivanje – Dokimlogija
I. Ocjenjivanje učenika
Između pojmova kao što su ocenjivanje, merenje, vrednovanje postoji dosta tesna povezanost. Uz ove, u literaturi se cesto srece i termin evaluacija. Za mnoge neki od ovih pojmova imaju sinonimno znacenje, odnosno smatraju se jednim od oblika drugog pojma. Ovo poslednje cesto važi za pojmove evaluacija, merenje i vrednovanje. Naime, u literaturi se cesto za pojam evaluacija mogu kao sinonimi sresti termini vrednovanje i merenje, iako isti autori merenje smatraju samo jednim od oblika vrednovanja i pracenja.
No, i pored pojmovne bliskosti, koja proizilazi, pre svega, iz istog predmeta koji se odnosi na osnovne dokimološke kategorije: ispitivanje i ocenjivanje, medu srodnim pojmovima uocavaju se ne samo terminološke, nego i sadržinske razlike. Pokušacemo sistematizovati ove slicnosti i razlike kako bi se jasnije istakle karakteristike svakog od njih.
Najpre da sagledanim odrednicama markiramo pojam ocenjivanja, priznajuci mu centralno mesto u strukturi pojmova koje posmatramo i koji su mu bliski
Ocenjivanje /examination, evaluation; notation; Zensieren, Klassifizieren;/ je predmet dokimologije /misli se ovde, pre svega na psihološki aspekt, prema Pedagoškoj enciklopediji/2, ali i ne samo dokimologije, nego prema istom izvoru i didaktike i metodika pojedinih predmeta, dakle, specijalnih didaktika. Prema istom izvoru, metodike pojedinih predmeta ocenjivanju posvecuju pažnju više sa pedagoškog aspekta. Ocenjivanje, kao jedna faza, mikro element nastave, tog složenog procesa u kome svi elementi, etape /pripremanje, obrada novih sadržaja, vežbanja, ponavljanja I proveravanja/, svaki sa svojom saznajno-logickom, psihološkom, materijalnotehnickom, didakticko-metodickom i dr. komponentom, mora biti povezan u skladnu i jedinstvenu celinu, u razlicitim periodima razvoja nastavne prakse I didaktickih teorija, bilo je razlicito definisano. Ono se, najpre dugo odnosilo, uglavnom, na znanja ucenika.3 Ovo posebno važi za period skolastickih škola u kome se smatralo da je ucenik savladao odredene sadržaje ako je znao doslovno da ih ponovi. Ovaj je primer dobar da se istakne i cinjenica povezanosti karaktera i nacina ocenjivanja sa drugim aspektima nastave, odnosno, sa vladajucim sistemom vrednosti u društvu, zatim sa vaspitnoobrazovnim ciljevima i zadacima, sa odredenim koncepcijama škole, metodama nastavnog rada, oblicima i sredstvima organizacije vaspitnoobrazovne delatnosti i sl.
Dakle, na primeru skolastickog ucenja i ocenjivanja istice se kao karakteristican autoritativni metod predavanja, koji proizilazi iz smisla, shvatanja suštine, nastave i obrazovanja i njihove vrednosne osnove. Snažan uticaj autoritarnog metoda predavacke nastave u skolastickim školama, sa religijom kao osnovom skolasticke nastave i ucenja napamet crkvenih dogmi, manifestovao se na nacine ocenjivanja rada ucenika. Veza izmedu metoda nastavnog rada /autoritarni metod predavanja/ , metoda ucenja /ucenje napamet crkvenih dogmi/ , smisla i shvatanja suštine nastave I njene vrednosne osnove /religija osnova skolasticke nastave/ i nacina ocenjivanja znanja ucenika /provera doslovnog reprodukovanja pisanih I usmenih izvora/, je ovde izrazito ocigledna. Reprodukovanje napamet naucenog teksta nije smelo biti od strane ucenika na ispitu poremeceno slobodnim interpretacijama, o originalnosti ili samoinicijativnom restrukturisanju, povezivanju delova sadržaja da i ne govorimo. Dakle, ovo je bilo nedozvoljeno i pri ocenjivanju smatrano pogrešnim i povlacilo za sobom lošu ocenu. Doslovna reprodukcija ucenih sadržaja tesno je vezana za razne aspekte nastave, a posebno se uocava tesna veza ovoga sa nacinima rada u nastavi. Metod ucenja proizilazi iz metoda rada nastavnika koji cita tekst naglas ili prica i pred ucenike postavlja zahtev da ovo što cuju doslovno zapamte, da verno reprodukuju, bez stvaralackog odnosa itd. Tesna veza ocenjivanja i drugih aspekata nastave reflektovala se i na suštinu pojma ocenjivanja, te se ona jednom vezivala samo za znanje ucenika, da bi se u drugim periodima, kasnije, suština ocenjivanja sagledavala i u svetlu potpunijih i odredenijih zahteva da se ocenjivanjem utvrduje stepen usvojenosti ucenickih znanja, umenja i navika, stepen njihove profesionalne osposobljenosti, odnos prema radu /ucenju/, ispunjavanje odredenih normi i sl.
Pracenje je za vecinu didakticara složena, kompleksna i, trebalo bi da bude, kontinuirana delatnost u kojoj nastavnik, primenom odgovarajucih tehnika /testiranja, skaliranja, evidentiranja…/ i instrumenata, dakle, sistemom postupaka, tehnika i instrumenata dolazi do informacija o razvojnim tokovima i nivoima ostvarenosti predvidenog cilja i zadataka vaspitno-obrazovnog rada. Pracenje je, dakle, u funkciji ocenjivanja i služi za prikupljanje informacija o nivou, kvalitetu ostvarenja u nastavi sa stanovišta utvrdenog cilja. U funkciji ocenjivanja su i postupci merenja, kojima se u znatnoj meri smanjuju negativne strane subjektivnosti ocene.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio Nenad Zivkovic 25. mart 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.