Odlomak

 

VRSTE PEDAGOŠKIH ISTRAŽIVANjA

Prema kriterijumu ili posredne primenljivosti , podagoška istraživanja se dele na fundamentalna, operativna razvojna. Fundamentalna istraživanja predstavnjaju istraživanja osnovnih zakonitosti vaspitanja i za njih je karakteristično da su obično interdisciplinarna. Takvo je npr istraživanje zakonitosti saznajnog procesa (proces sticanja znanja u nastavi). Ono se obavlja sa uže pedagoškog (didaktičkog) ali i sa logičkog i psihološkog stanovišta. Operativna istraživanja utvrđuju kako se fundamentalnim istraživanjima saznate zakonitosti mogu najuspešnije primenjivati u praksi. Ova istraživanja još se nazivaju i primenjenim istraživanjima jer su u direktnoj službi unapređenja naučne (pedagoške) prakse. Razvojana istraživanja se nadovezuju na operativna i svode se na iznalaženje najpodesnijih načina prenošenja rezultata opertaivnih istraživanja u masovnu praksu.

Po jednom drugom kriterijumu pedagoška istraživanja se dele na teorijska (obavljaju se misaonim putem) i empirijska (tiču se proučavanja iskustva).
Empirijska istraživanja karakteriše induktivni put dolaženja do novih saznanja —> put saznanja od pojedinačnog, posebnog ka opštem.
Teorijska istraživanja karakteriše deduktivni put dolaženja do novih saznanja, put saznanja od opšteg ka posebnom i pojedinačnom.
Postoji podela pedagoških istraživanja na longitudinalna i transverzalna. Longitudinalna istraživanja prate određenu pojavu u svojoj razvojnosti, odnosno u vremenu (npr. kako neki novi nastavni postupak utiče na obim i kvalitet stečenih znanja i umenja u određenom nastavnom predmetu tokom školovanja).
Transverzapna istraživanja proučavaju kakve su promene datih inoviranja trenutno, ali u različitim uslovima (npr. ispitivanje uspeha u izučavanju nekog gradiva zavisno od pola, socio-
ekonomskog statusa porodice, života u gradu ili selu, Potrebno je spomenuti i komparativna pedagoška istraživanja kojima se upoređuju različiti vaspitni i školski sistemi ili njihove komponente (npr. upoređuju se planovi i programi na nivou, osnovnih škola, udžbenici istih nastavnih predmeta,…).

PEDAGOŠKO ISTRAŽIVANjA

Veoma je pogodna i prihvatljiva definicija naučnog istraživanja “kao sistematski, kritički, kontrolisani i ponovljivi proces sticanja novih znanja neophodnih (ponekad sam dovoljnih) za identifikovanje, određivanje i rešavanje naučnih (teorijskih i empirijskih)
Klasifikacija naučnih istraživanja u kinezilogiji može se izvesti na osnovu različitih kriterijuma i primene:
1) Opšte prihvaćena podela prema prirodi naučnih istraživanja, koja važi praktično u svimnaukama, je:
a) teorijska istraživanja i
b) empirijska istraživanja.
U kineziologiji je ova podela teško održiva, ili je teško napraviti oštru granicu neku između njih. Naime, u slučaju da je problem istraživanja teorijskog karaktera dokazni materijal rezultat iskustvenih metoda (empirijske prirode), ili s druge strane, ako je problem istraživanja empirijskog karaktera, svedočanstvo Koje se istraživanjem dobija neophodno traži teorijske operacije i znanja, zaista je nemoguće vršiti podelu na teorijska i empirijska istraživanja. U manjem broju su teorijska istraživanja (Analitička samo kvalitativna) zastupljena u kineziologiji.
2) Prema cilju preduzimanja naučna istraživanja u kineziologiji mogu se podeliti u dve vrste:
a) fundamentalna (bazična) – radi sticanja novih znanja, proveravanja i proširivanja postojećeg sistema znanja u kineziologiji;
b) Primenjena (aplikativna) – radi sticanja novih znanja i informacija potrebnih za praktičnu primenu u kineziologiji.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari