Odlomak

UVOD

Ruralna ekonomija treba da predstavlja integralnu, teritorijalno zaokruženu, seosku privredu koju čini skup brojnih međusobno povezanih djelatnosti. Nove potrebe za život, nove navike, novi pogledi na svijet i društveni život sve više prisiljavaju stanovnike ruralnih područja na nove oblike života i rada. Danas se bilježi potpuno autonomni proces ruralnog razvoja, međutim, on se može ocijeniti kao neprimjeren, relativno stihijski – bez reda, koji ukoliko se ne bude svjesno koordinirao, predstavlja ograničenje za brži i kvalitetniji ukupni razvoj. Također, on postaje i izvor neracionalnog korištenja za sada još uvijek relativno limitiranog resursa – stanovnika ruralnih područja. Na taj način su sve više ugrožena područja vosokovrijedna zbog svojih prirodnih ljepota, kulturno-istorijskiog naslijeđa, jedinstvenih fizičkih i drugih karakteristika. U tom smislu se posebno postavlja pitanje kvaliteta života na selu i njegovog pandama ruralnog siromaštva, problema intenzivnijeg privređivanja, i s druge strane, očuvanja životne sredine kao potencijalno atraktivnih karakteristika ekonomske valorizacije ruralni područja.
Ruralni turizam, kao značajan element održivog turistiĉkog, ekonomskog i socijalnog razvoja ruralnih područja, nailazi na sve veće razvojne, marketinške, menadžerske i ekonomske poteškoće u svom razvoju, dok se istovremeno na strani turistiĉke potražnje iskazuje sve značajniji interes za ovakvim oblikom turizma. Razvojna rješenja treba tražiti u implementaciji adekvatnog modela upravljanja ovim, vrlo osjetljivim područjem društvenog i ekonomskog razvoja te njegovom kvalitetnom operacionalizacijom na svim nivoima. Pri tome je nužno umrežavanje, kako privrednih subjekata, prvenstveno agroturističkih domaćinstava međusobno, tako i s drugim segementima i interesnim skupinama u segmentu ruralnog turizma i uopšte ruralnog razvoja regionalne zajednice. Ovaj rad ukazuje na osnovne probleme u području strateškog razvoja ruralnog turizma, a ujedno predstavlja i pokušaj da se prikažu smjernice na koji način donijeti strateški plan njegovog razvoja, uspješno ga implementirati i pratiti njegovu realizaciju.

Primjer Bosne i Hercegovine, kao turističke zemlje sa značajnim potencijalima za razvoj ruralnog turizma u praktično svim njenim regijama – slično kao što je to slučaj i u drugim receptivnim zemljama – “izbacio je na površinu” sve probleme i poteškoće na koje nailazi receptivna zajednica pokušavajući razviti ruralni turizam.

Takvi se problemi i poteškoće odnose prije svega na slabu ekonomsku snagu porodičnih poljoprivrednih gazdinstava, kojima je–u kombinovanoj (nepovoljnoj) ekonomiji paralelnog bavljenja poljoprivredom i turizmom–vrlo teško, gotovo nemoguće, postići pozitivan finansijski učinak. Nadalje, pojavljuje se problem nedovoljnih i/ili neadekvatnih finansijskih podsticaja od strane javnog sektora, neprepoznavanje ruralnog turizma kao oblika turizma koji dodaje vrijednost turističkoj destinaciji, nepostojanje ekspertize u malim porodičnim gazdinstvima, donose se neadekvatni zakoni koji tretiraju problematiku ruralnog turizma, prisutna je vrlo loša ili neadekvatna marketinška aktivnost objedinjenih poslovnih jedinica (porodičnih seoskih gazdinstava u ruralnom turizmu) i slično.

Ozbiljnijeg pristupa rješavanju problema ruralnog razvoja u BiH još nema. Iako u usvojenim strateškim dokumentima razvoja poljoprivrede oba BiH entiteta ruralni razvoj zauzima značajno mjesto i okvirno sadrži čitav niz mjera prilagođenih onima koje tretira i drugi stub ZAP-a EU, izdvajanja sredstava za njihovu implementaciju su više nego skromna. S druge strane, prihvaćeni sporazum o slobodnoj trgovini CEFTA kao i aspiracija ka priključenju EU ne dozvoljavaju BiH razvoj klasičnog agrarno-protekcionističkog sistema. Imajući ovo u vidu, za BiH kao potencijalnog kandidata za članstvo u EU, nameće se potreba da u budućim izdvajanjima za podršku poljoprivredi značajan naglasak bude na podršku mjerama ruralnog razvoja.

Ruralna područja Bosne i Hercegovine karakteriše visok nivo diferenciranosti prirodnih, ekonomskih, socijalnih, infrastrukturnih i drugih uslova za razvoj prije svega poljoprivrede, ali i ostalih privrednih aktivnosti. Ruralna područja obuhvataju 88,9% (45.547,5 km2) teritorije BiH i u njima živi 70,4% (2,37 miliona) ukupnog stanovništva, te s toga razvoj ovih područja predstavlja važan segment cjelokupnog razvoja zemlje.

U ovom seminarskom radu sam obuhvatio pojam ruralnog turizma u Bosni i Hercegovini, razvoj ruralnog turizma u BiH ali i uopšte pojma ruralnog turizma i sve ono što doprinosi razvoju ove grane turizma. Takođe sam u seminarskom radu izveo rezultate anketa koje sam obradio u opštini Vlasenica.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari