Uređaji i oprema za obezbeđivanje tereta na vozilu
Objavio VanjaAna 22. februar 2023.
Diplomski/master radovi, Saobraćaj
Objavio medena 27. jul 2022. Prijavi dokument
Autobuske stanice su organizovane površine gde putovanja autobusom počinju ili se završavaju. Takođe, to su mesta gde se obavlja kontakt između putnika, sa jedne strane i transpottnih sredstva, sa druge strane, odnosno, mesta gde se zadovoljavaju različite potrebe korisnika autobuske stanice. Inače, po klasifikaciji autobuske stanice spadaju u putničke terminale.
Iz ovakve definicije, jasno se vidi i uloga autobuske stanice: da opslužuje putnike i prevoznike u pojedinim fazama putovanja. Cilj izgrađenje autobuske stanice je da na jednom mestu ponudi organizovanu i kvalitetnu usluga korisnicima autobuske stanice. U tu svrhu autobuska stanica mora da ima niz funkcija, kojima će moći da zadovolji zahteve, koji se pred nju postavljaju.
Terminusi su početne ili završne stanice JGP-a, na kojima se razlikuje sve tehnološke potrebe vezane za tu liniju: dispečarski centar, pripremni parking, prostorija za odmor vozača, toalet i sl.
Stajališta su mesta na liniji međugradskog, prigradskog i gradskog prevoza putnika, gde se autobusi kratkotrajno zadržavaju radi iskrcavanja i ukrcavanja putnika.
Zavisno od toga kakav je saobraćaj na autobuskoj stanici, stanice se dele na međugradske, prigradske, mešovite i tranzitne. Autobusi u međugradskom saobraćaju su oni koji povezuju dva ili više gradova na većoj udaljenosti, gde je procenat svakodnevnih putnika veoma mali. Autobusi u prigradskom saobraćaju su oni koji grad povezuju sa bližom ili daljom okolinom, i gde je procenat putnika koji svakodnevno putuju veliki.
U praksi ima malo čisto prigradskih i međugradskih autobuskih stanica. Pojava ovakvih stanica je vezana za veće gradove gde se oseća određena potreba i opravdanost uvođenja posebnih i razdvojenih autobuskih stanica, kako za međugradski, tako i za prigradski saobraćaj.
Osnivanje posebnih prigradskih autobuskih stanica ima opravdanje u onim prilikama kada se poštuje i želja korisnika i lokacija smešta u najpovoljniji položaj u odnosu na grad i mesta koja povezuje, tako da većina njih može doći iz grada do autobuske stanice uz najmanje gubljenje vremena.
Ovaj kriterijum je važan jer putovanje prigradskim autobusima, u principu, traje kratko, pa je zato i bitno da se što manje vremena provede u kretanju iz grada prema autobuskoj stanici.
Zbog toga je i opravdano organizovanje jedne ili više prigradskih stanica u velikim gradovima. U manjim gradovima nema potrebe za uvođenjem posebnih prigradskih stanica, jer su sva kretanja prema stanici približno u pešačkom dometu, ili je potrebno malo vremena za kretanje nekim drugim prevoznim sredstvom. Ovo je razlog da se, u malim gradovima, prigradske i međugradske stanice objedinjuju i tada se dobijaju autobuske stanice mešovitog tipa. Kod autobuskih stanica mešovitog tipa razlika između gradskih i prigradskih putnika se ogleda u različitoj dužini zadržavanja na autobuskoj stanici i umnogome utiče na izbor pratećeg sadržaja. Sa druge strane, kraće zadržavanje autobusa prigradskog saobraćaja kako u polasku tako i u dolasku, znatno utiče na kapacitete osnovnog sadržaja cele autobuske stanice. Naši mali gradovi većinom imaju stanice mešovitog tipa sa naglašenim prigradskim saobraćajem.
Kao poseban vid autobuskih stanica postoje i tranzitne stanice. Ove stanice se nalaze u gradovima koji su na putu između dva jaka centra, smešteni na takvom mestu da se obično u njih svraća radi odmora vozača i putnika.
Prilikom projektovanja autobuske stanice veoma je važno predvideti njen tip i procenat prigradskog ili međugradskog saobraćaja, jer od toga zavisi kapacitet i struktura stanice.
Objavio VanjaAna 22. februar 2023.
Objavio Saobracajac100 21. februar 2023.
Objavio Cenic92 21. februar 2023.
Komentari
You must be logged in to post a comment.