Elektronsko poslovanje
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Seminarski radovi, Skripte, Ekonomija
Objavio ivan.1998 17. oktobar 2014. Prijavi dokument
2. UVOD
Uloga i značaj razvoja saobraćajnog sistema na rast, razvoj, zaposlenost i jačanje konkurentne pozicije već su potvrđeni na primjeru intenzivnog razvoja saobraćajne politike i uspostavljanja Trans-evropske saobraćajne mreže u državama članicama Evropske unije.Njihovo povezivanje sa državama Centralne, Istočne i Jugo-istočne Evrope, a preko njih i sa azijskim kontinentom i Rusijom, sve više dobija na značaju.
Aktuelni tranzicioni proces, koji se odvija paralelno sa oporavkom fizičkih i institucionalnih kapaciteta od posljedica ratnog konflikta, još uvijek nije doveo Bosnu i
Hercegovinu do statusa pridružene članice Evropske unije. Reforme su neophodne na nivou cijelokupnog politčkog, ekonomskog i socijalnog sistema, a u kontekstu ovog rada
od posebnog je značaja sektor saobraćaja. U tom pogledu, inicijalni koraci odnose se na
inkorporiranje Pan-evropskih smjernica i ciljeva u aktuelnu nacionalnu transportnu politku te strategije i operativnih aktivnosti koje proizilaze iz toga,zatim istražiti i utvrditi osnovne karakteristike i faktore uspostavljanja i razvoja evropskog saobraćajnog sistema, kako unutar zemalja Evropske Unije, tako i u pravcu njihovog opravdanog povezivanja sa državama Centralne, Istočne i Jugo-istočne Evrope uspostavljanjem i razvojem mreže Pan-evropskih transportnih koridora.
Upravo radi odgovora na izazove novog milenijuma i približavanje savremenim evropskim trendovima, u ovom seminarskom radu odgovorićemo na ciljeve razvoja evropske saobraćajne politike u budućnosti,te o uticaju svjetske finansijske krize na razvoj saobraćaja i saobraćajne mreže u zemljama članicama Evropske Unije.
3. RAZVOJ SAVREMENOG EVROPSKOG SAOBRAĆAJNOG SISTEMA
Aktuelni trendovi regionalnih i ekonomskih integracija neizostavno uzrokuju brojne
promjene i zahtijevaju modifikacije u svim segmentima socijalno-ekonomskog života. U
kontekstu ovog rada od posebnog je značaja saobraćajni sektor koji se smatra krvotokom svake države i šire te glavnim preduslovom za obavljanje ostalih privrednih aktivnosti. U saobraćajnom sektoru navedene promejne se reflektuju kroz kreiranje zajedničke transportne politike koja će doprinijeti uspostavljanju integrisanog i efikasnog saobraćajnog sistema usmjerenog na podršku razvoja evropske ekonomije i evropskog blagostanja.
Ovo je poglavlje namijenjeno opisu uloge i značaja saobraćajnog sektora u savremenom evropskom društvu te osnova zajedničke transportne politike, uključujući i evolutivan prikaz njenog razvoja. Pored toga, biće ukratko prikazane osnovne karakteristike Transevropske transportne mreže, kao i osnovni vidovi finansiranja njenog razvoja.
3.1. Važnost saobraćajnog sistema u savremenom društvu
Tradicionalna uloga saobraćajnog sistema može se posmatrati kroz prizmu:
• Ekonomske politike, sa respektom socio-ekonomske efikasnosti i pravila i zahtijeva poslovne ekonomije (konkurentnosti, logistike i sl.).
• Uspostavljanja regionalne i socijalne jednakosti, sa posebnim akcentom na omogućavanje mobilnosti svim regionima i socijalnim strukturama.
• Okruženja i sigurnosti, što uključuje minimiziranje štetnih uticaja prometa na ljude i na prirodu, prilagođavanje izgradnji i očuvanju okruženja i prirodnih resursa.
Drugim riječima, postojanje čvrste veze između saobraćaja, transporta i cjelokupnog
privrednog sistema argumentuje podatak da učešće saobraćajnih i transportnih usluga u
prodajnoj cijeni proizvoda u primarnim proizvodima iznosi prosječno 30%,u sekundarnim 40%, tercijarnim 30% te kvartarnim i kvintarnim po 25%. Nemoguće je
govoriti o sinergijskim efektima saobraćaja i transporta bez naglašavanja njihove uloge u zaštiti okruženja, razvoju nerazvijenih područja te održivom razvoju u najširem smislu te riječi Saobraćajni sistem dobiva i dodatnu dimenziju u kontekstu procesa globalizacije, gdje ubrzani ekonomski rast i razvoj mora propratiti odgovarajuća prometna i transportna mreža, posebno u pogledu ostvarenje tri od “četiri” slobode jedinstvenog tržišta.
Značaj sektora transporta potvrđuje činjenica da je njegov udio u ukupnom BDP-u Evropske unije (u daljem tekstu EU) 7%, koliko je u zaposlenosti, 40% investicija EU
usmjereno je u ovaj sektor, a 30% je njegovo učešće u ukupnoj energetskoj potrošnji.
Potražnja za transportnim uslugama konstantno raste u poslednjih 20 godina po
prosječnoj stopi 2,3% godišnje za robu i 3,1% za putnike U 2000. stopa rasta BDP-a u
EU bila je 3,4%, industrijske proizvodnje 4,8%, a putničkog transporta (u ptk/km) 0,8%, odnosno teretnog (u tona/km) 4,0%
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Objavio naomimiona 05. jun 2023.
Objavio naomimiona 05. jun 2023.
Objavio nikola.tripko 05. jun 2023.
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Objavio nikola.tripko 05. jun 2023.
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Objavio Aleksandra Milic 05. jun 2023.
Komentari
You must be logged in to post a comment.