E-učenje proširenje kompetencija nastavnika
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pedagogija
Objavio milanbobcat 31. januar 2014. Prijavi dokument
Uvod
Pojam komunikacije
Pojam komunikacije je danas veoma često u upotrebi. Komunikacije je sve što se čoveku dešava u toku dana. Čovek komunicira čulima sa živim i neživim svetom, bilo da svesno ili nesvesno preuzima određene akcije.
Komunikacija je veoma tesno povezana sa procesom učenja, pa se o njoj govori u pedagoškoj i psihološkoj nauci.
“Bez komunikacije nema pedagoškog procesa. On može ostvariti svoju svrhu tek dvosmjernošću kretanja informacija između njegovih sudionika” (V. Mužić).
Komunikacija u nastavi
Međusobni odnosi nastavnika i učenika su vrlo aktuelan i složen pedagoški problem koji postoji otkad i prvi oblici organizovanog vaspitno-obrazovnog rada. Tim odnosima su se, sa manje ili više uspeha, bavili naši i strani istraživači, ali su i pored toga i dalje ostali u mnogo čemu velika nepoznanica i izazov ne samo za pedagoge i za pedagogiju, već i druge nauke i naučnike.
Komunikacija između učenika i nastavnika zavisi od više faktora, a naročito:
Komunikacija učenika i nastavnika je odraz opštih društvenih odnosa, rezultat je određenih shvatanja čoveka i potreba njegovog razvoja.
Obrazovni proces predstavlja oblik međusobnog delovanja i saradnje između nastavnika i učenika. Ova saradnja se ostvaruje kao njihova uzajamna interakcija i komunikacija. Posebnu oznaku ove komunikacije predstavlja namensko, usmereno usvajanje određenih informacija, pa se zato govori o pedagoškim komunikacijama.
U nastavi se pretežno javljaju četiri glavna tipa (oblika) komunikacione strukture. Jednosmerna vertikalna komunikacija, od nastavnika ka učenicima, bez povratne sprege, uobičajena je i preovlađuje u našoj školskoj praksi. Slabost ove strukture je što nastavniku ne omogućava da se informiše šta su, koliko i kako učenici shvatili od onoga što im izlaže, da sazna njihove stavove, kao i efekte svog verbalnog i ukupnog ponašanja. Ovakva komunikacija je ograničena samo na neke procese i oblike nastave, i to pretežno na lekcije – predavanja.
Dvosmerna komunikacija između nastavnika i pojedinih učenika, ali ne i između samih učenika primenjuje se najčešće u ispitivanju i proveravanju znanja učenika, metodi razgovora i sl. Njena je prednost u povećavanju učeničkih aktivnosti u procesu nastave.
Treća komunikaciona struktura omogućava ne samo vertikalnu dvosmernu komunikaciju između nastavnika i učenika, već i horizontalnu, između pojedinih parova učenika, što utiče na povećavanje ukupne aktivnosti i doprinosi poboljšanju i efikasnosti učešća svih učenika u razredu, odnosno u određenoj grupi.
Sa stanovišta nastave, procesa obrazovanja, zalaganja pojedinaca i celog razreda, najefikasnija je komunikaciona struktura u kojoj se odvijaju dvosmerne komunikacije svakoga sa svakim. To je moguće ostvariti u malim grupama, od 8 do 12 učenika. Da bi se organizovale nastavne ili radne grupe koje odgovaraju socijalno-psihološkim i sociološkim, neophodno je da se u odeljenju, prema realnim potrebama i mogućnostima, grupišu određene podgrupe (mikrogrupe) u kojima mogu doći do izraza veće mogućnosti za komunikaciju i kooperaciju.
I pozitivni i negativni odnosi u praksi na određeni način utiču na ponašanje učenika i nastavnika. Odnos učenik-nastavnik jeste odnos interakcije u kojoj svaka aktivnost i postupak s jedne strane utiče na aktivnost i postupak druge strane. Pošto je nastavnik faktor koji najsnažnije utiče na stvaranje određenih odnosa u školi, onda proučavati odnose između učenika i nastavnika znači proučavati uticaj nastavnika na ponašanje učenika, njihov intelektualni, emocionalni i socijalni razvoj, na moralno ponašanje učenika, na njihovu volju i motivaciju, simpatiju i nesimpatiju učenika prema njemu, komunikaciju u procesu rada i učenja, mentalno zdravlje učenika. To je skup elemenata koji učestvuju u stvaranju opšte klime, koja može biti pozitivna i negativna. Da li će se stvoriti pozitivna ili negativna klima u konkretnoj školskoj sredini, zavisi od organizacije i međusobnih odnosa.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.