Razni zadaci 2 PMF
Objavio MireksBuljex 30. jun 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Matematika
Objavio studenti.rs 19. april 2021. Prijavi dokument
Dete doživljava vreme od samog početka života kroz svoju psihomotornu aktivnost, a zatim se sa razvojem i misaonim procesima iznova prepoznaje i doživljava. Opažanje vremena počinje uspostavljanjem određenog rasporeda u životu deteta. Prilagođavanje deteta ustaljenom vremenskom ritmu i korišćenje objektivnih pokazatelja (svakodnevni život, prirodne pojave i sl.) predstavljaju pravi način opažanja vremena.
Kada govorimo o razvijanju pojma vremena najpre moramo istaći da postoje izvesne poteškoće u njegovom razvijanju upravo zbog apstraktnosti ove veličine, nemogućnosti da se vreme opazi čulima i nerazvijenosti mentalnih i psihičkih stuktura predškolskog deteta.
Kako dete proticanje vremena shvata posredno i spontano, neophodno je izgrađivati osećaj za vreme kod dece što svakako nije lak i brz proces. Zadatak vaspitača u ovom procesu jeste da kroz igru i spontane situacije razvije kod dece sposobnost procene dužine vremenskih intervala i objektivan osećaj za vreme.
U ovom radu ćemo se najpre skoncentrisati na značaj shvatanja vremenskih odnosa, na metodske postupke koji su usmereni na razvijanje pojmova vremena i navešćemo nekoliko igara koje se mogu iskoristiti u radu sa decom kada je u pitanju tema struktuiranje vremena.
2. ZNAČAJ SHVATANjA VREMENSKIH ODNOSA
Vreme je značajan fenomen stvarnosti i tvorevina ljudskog razuma. Njime se čovek koristi pri orijentaciji u beskonačnom i permanentnom sledu događaja. Takođe, zahvaljujući spoznaji vremenskih fenomena stvarnosti čovek lakše shvata samu prirodu kao i njene pojave i utvrđuje postojanje zakonitosti i pravilnosti u odvijanju i sledu pojava u prirodi (smenjivanje dana i noći, godišnjih doba, promene na živim bićima vezanih za određene vremenske periode itd.).
Kao i prostor, vreme je uvek i u svemu prisutno pa ga tako često i ne zapažamo. Svesni smo ga uglavnom kada je naša pažnja posebno na njega usmerena. Ne postoji čulni receptor za vreme i zato je pogrešno misliti da je draž za opaženo vreme proticanje fizičkog vremena. Međutim, fizičko vreme je jedan od bitnih faktora koji determinišu opažaj vremena (Prentović, R. i Prentović, B., Metodika razvijanja početnih matematičkih pojmova, Novi Sad, Didaktika, 2011.). Tačnost suda o vremenskom trajanju zavisi od dve vrste faktora: od zbivanja u spoljašnjoj sredini i zbivanja u samom posmatraču. Spoljašnja zbivanja se odnose na znakove koje posmatrač dobija iz okoline kao npr. smena dana i noći, položaj sunca na nebu i sl. Zbivanja u samom posmatraču su znaci koji potiču iz unutrašnjosti organizma u vidu stanja kao što su glad, pospanost itd.
Važno je spomenuti i aspekt psihološkog vremena koji se još stručno naziva vremenska perspektiva i predstavlja vremenski okvir koji obuhvata prošlost, sadašnjost i budućnost a na osnovu njega ljudi opažaju zbivanja u svetu. U suštini to je vremenska dimenzija u okviru koje lokalizujemo događaje našeg života. Ova perspektiva je različita kod svih ljudi, varira od uzrasta osobe i situacija u kojima se javi. Sadašnji događaji zauzimaju centralno mesto u ovoj dimenziji, događaji kojih se sećamo zauzimaju ranija, prošla mesta a događaji koje anticipiramo u budućnosti zauzimaju kasnija mesta.
Objavio MireksBuljex 30. jun 2024.
Objavio sanndricak 30. jun 2024.
Objavio aleksandramatejevic.mef 14. maj 2024.
Objavio Andri0805 06. decembar 2024.
Objavio Milkica98 06. decembar 2024.
Objavio Stankoviccd 05. decembar 2024.
Objavio Andri0805 06. decembar 2024.
Objavio Milkica98 06. decembar 2024.
Objavio Stankoviccd 05. decembar 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.