Hibridna i električna vozila
Objavio bojann998 16. april 2024.
Skripte, Jezici/Književnost, Obrazovanje
Objavio Anjuskica93 03. oktobar 2013. Prijavi dokument
PROBLEMI NASTAVE POCETNOG CITANJA I PISANJA
Nastava pocetnog citanja i pisanja obiluje mnostvom problema koji naizgled ne bi trebalo da zabrinjavaju jer ce u svakom slucaju ucenici, neko pre, neko kasnije nauciti da citaju i pisu. Nastavnik u periodu bukvarske nastave ne bi smeo olako prelaziti preko ovih problema. Rutina nastavnika uglavnom je stetna u ucenju pocetnog citanja i pisanja. Nastavnik koji je nekoliko puta izvodio nastavu pocetnog citanja i pisanja, stice odredjene navike, a raditi u prvom razredu znaci uvek iznova pocinjati sa pripremama, kao da se radi prvi put.Problemi koji se javljaju su: kada poceti sa ucenjem citanja i pisanja, redosled ucenja slova, kakvim slovima poceti, individualne razlike ucenika, nastavni plan i program, govor ucenika i govor nastavnika, pisanje i levorukost.Kada poceti sa ucenjem citanja i pisanja – postoje misljenja da je za decu dobro da citanje i pisanje nauce sto ranije, ali postoje i ona po kojima je to stetno i da zato mora da se odlozi. Pedagozi koji smatraju da se ucenje citanja i pisanja odlozi za zrelije godine navode sledece argumente: da deca prvog rzreda nisu zainteresovana za citanje i pisanje, da deca prvo moraju steci mnoge pojmove pre nego sto nauce da citaju i pisu, da nisu psihofizicki spremna itd. Bilo je pedagoga koji smatraju da se citanje i pisanje treba uciti u predskolskim ustanovama. Citanje i pisanje u mnogim zemljama svete deca uce vec od pete godine, negde od sestet i ne javljaju se problemi. Kod nas deca uce u prvom razredu citanje i pisanje i nema potrebe to odlagati za drugi razred. Redosled ucenja slova – postoji bezbroj varijanti redosleda ucenja slova. Za dobar izbor redosleda obrade slova uzimaju se sledeci kriterijumi: fonetska struktura glasova – znaci da cemo najpre uciti glasove koji se lakes izgovaraju (vokali) i jednostavnije suglasnike kako bi se gradile reci deci emocionalno bliske (mama, tata). U nasim jezickim podrucjima se glasovi č,ć,dz,dj pogresno izgovaraju pa ih ne treba istovremeno proucavati. Graficka struktura slova – znaci obradjivati prvo slova koja su laksa za pisanje. Ucestalost glasova i slova u jeziku – najucestaliji glasovi u srpskom jeziku su vokali. Graficka slicnost slova – neki metodicari preporucuju da se prilikom utvrdjivanja redosleda obrade slova ne stavljaju slova slicnog oblika jedno do drugog, jer ta slicnost moze biti uzrok njihovog zamenjivanja, a drugi smatraju da je bolji redosled u kojem su slova slicnog oblika blizu, verujuci da deca bolje pamte slicne znakove. Bolje je izbeci bliskost po obliku slicnih slova. Citljivost slova – reci pisane malim stampanim slovima citljivije su od reci pisanih samo velikim stampanim slovima. Narecje – razlike u narecjima iziskuju i odredjeni redosled ucenja slova (slovo “j”). Izbor metoda i postupaka – monografski postupak predstavlja 1cas,1 slovo, a grupni postupak vise slova. Izbor pisma – slova latinice se obradjuju po jednom redosledu, a slova cirilice po drugom. Kakvim slovima poceti – velika stampana slova su jednostavnija i laksa za pisanje pa bi po principu “od lakseg ka tezem” trebalo prvo uciti njih, a zatim mala stampana slova. Metodicari previse paznje posvecuju redosledu ucenja malih i velikih slova, a potrebno je deci samo objasniti pojam velikog i malog slova, stampanog i pisanog i kada se pise veliko slovo. Individualne razlike ucenika – deca danas dolaze u skolu sa odredjenim iskustvom i znanjem pa nastavnik u toku ispitivanja prethodnog znanja uglavnom stice odredjenu predstavu o njihovim individualnim razlikama. Ucenicima koji znaju da citaju treba pomoci da vezbanjem usavrsavaju taj proces, a ucenicima koji zaostaju da brze napreduju. Nastavni plan i program – u nastavnim programima nastava pocetnog citanja i pisanja prolazi kroz tri faze: priprema za citanje i pisanje, ucenje, usavrsavanje. Nastavni planovi i programi su orijentacioni pa nastavniku ostaje dovoljno prostora za samostalno istrazivanje. Govor nastavnika i govor ucenika – govor nastavnika mora biti uzoran. Nastavnik mora govoriti savremenim knjizevnim jezikom. Uceniku treba dopustiti u pocetnoj fazi citanja i pisanja da govori svojim lokalnim jezikom jer je dete emotivno vezano za taj govor (tako govore njegovi roditelji), a ucenici ce kasnije oponasajuci govor svoga ucitelja popravljati svoj govor. Pisanje i levorukost – pogresno je terati levoruko dete da pise desnom rukom. Levoruko dete izvodi sve radnje normalno, dobro i savrseno sa istom voljom i raspolozenjem kao i desnom rukom. Takva deca se nadju u nepovoljnoj situaciji ako se od njega zahteva da odredjene radnje obavlja desnom rukom. Levorukost se u procesu pisanja mora postovati kao i desnorukost.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio Nenad Zivkovic 25. mart 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.