Odlomak

Uvod

Parlament je gotovo svuda u demokratskim državama institucija sa velikim dostojanstvom i poštovanjem. Posebno je važan za demokratizaciju postkomunističkih društava. Kako ističe Sartori: „Države koje izađu iz diktature mogu imati malo izbora pored parlamentarnog“1. Poslanici za skupštinskom govornicom podsećaju na gladijatore u areni a u poslaničkim klupama su sebe sveli na pritiskivače tastera i glasačku mašinu. Tu se samo verifikuju odluke koje su već donete na drugom mestu. Zakoni se donose kroz skupštinu a ne od strane skupštine. Parlament formalno kontroliše vladu, ali ustvari partijski lideri vladajuće koalicije, koji sede u vladi, preko šefova poslaničkih grupa i partijske discipline kontrolišu parlament.

 

 

 

Odnos parlamenta i Predsednika Republike
Sve države imaju parlament, ali sve one nisu parlamentarne demokratije. U Srbiji je na snazi polupredsednički sistem. To je sistem sa dualnom egzekutivom u kojem i predsednik i premijer imaju moć donošenja odluka (decision-making power). Po Lajphartu, ovi sistemi nisu sinteza parlamentarizma i prezidencijalizma, već alternacija između predsedničkih i parlamentarnih faza . Po Sartoriju, polupredsednički sistem ima  sledeće osobine ili karakteristike5: Prvo, šef države (predsednik) bira se narodnim glasanjem – neposredno ili posredno – na unapred utvrđen period; drugo, šef države deli izvršnu vlast sa premijerom, čineći tako deo strukture sa dvojnom vlašću koju definišu ova tri kriterijuma: 1. Predsednik je nezavistan u odnosu na parlament, ali nije mu dopušteno da vlada sam ili neposredno; stoga njegove direktive mora prihvatiti i uskladiti njegova vlada; 2. Simetrično, prvi ministar i njegov kabinet nezavisni su od predsednika u onoj meri u kojoj su zavisni od parlamenta, odnosno utoliko što podležu parlamentarnom poverenju ili nepoverenju (ili oboma), i utoliko što im je neophodna parlamentarna većina; i 3. Struktura sa dvojnom vlašću poluprezidencijalizma omogućava različite ravnoteže kao i promenljiva ustrojstva vlasti unutar egzekutive,
samo mora uvek postojati „potencijalna autonomija“ svake jedinice ili komponente egzekutive. U Srbiji je Ustavom iz 1990. uveden polupredsednički sistem koji su do 2006.
obeležile tri faze: 1. Prezidencijalistička faza – (1990-1997);Kvaziparlamentarna faza – (1997-2001); i Faza kohabitacije – (2004-?). Ustavna pozicija i moć predsednika ne koincidira uvek sa njegovomrealnom moći. Kako bi upozorio Sartori, „vlast nije pitanje titulara, već onoga ko je vrši“.
Predsednik Republike ima nesrazmerni legitimitet u odnosu na vladu, koji prizilazi iz neposrednog izbora od strane građana (a ne od strane parlamenta). Šef države i šef vlade imaju disproporcionalnu moć i legitimitet. U modernim demokratijama postoje neke  konvergencije između prakse predsedničkih i parlamentarnih sistema sa personalizovanom vlašću i liderstvom sličnom prezidencijalizmu. U polupredsedničkom sistemu, kao i u čistom prezidencijalizmu, postoji dualna legitimacija. I predsednik (egzekutiva) i skupština (kongres, legislativa) imaju demokratsku legitimaciju (takmiče se za legitimaciju) koja proizilazi iz neposrednog načina izbora. Ako obe grane vlasti imaju neposrednu demokratsku legitimaciju – ko je na osnovu demokratskih principa  legitimniji i pozvaniji da govori „u ime naroda“, predsednik ili skupštinska većina (koja može biti suprotna predsedniku). Oba su izabrana glasovima građana u slobodnoj kompeticiji među različitim alternativama. Konflikt među njima je uvek latentan i ponekad može da bude dramatičan a nema demokratskih principa da se razreši. U
parlamentarnim sistemima toga nema jer egzekutiva nije nezavisna od skupštine. Ako većina u skupštini zahteva promenu pravca politike, ona može zameniti vladu. Predsednik Srbije nema „proaktivnu moć“ predlaganja zakona i donošenja uredbi sa zakonskom snagom (dekreta), već samo „reaktivnu“ moć vraćanja zakona. Veto je reaktivna zakonodavna moć. Obzirom da ukazom proglašava zakone, može zahtevati da Narodna skupština ponovo glasa o zakonu, ali je dužan da proglasi ponovo izglasan zakon. Ovo svoje ovlašćenje predsednik je koristio nekoliko puta (Zakon o vladi i Zakon o radu). Ovaj deo nadležnosti, iako ograničen, pokazao je svoje dobre strane kao korigujući faktor u uslovima kada postiji fuzija vlasti između Skupštine i Vlade. Novim Ustavom Srbije usvojenim (2006.), prema članu 118., Skupština Srbije ima mogućnost da „zbog povrede Ustava, smeni neposredno izabranog predsednika
Srbije glasovima najmanje dve trećine narodnih poslanika“.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Političke nauke

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari