Butna kost (femur)
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Diplomski/master radovi, Skripte, Biologija
Objavio markaninterista 03. mart 2015. Prijavi dokument
UVOD
U svakodnevnom ţivotu, kući, dvorištu, na putu do zabavišta, svuda gde se kreću,
deca nailaze na razne vrste biljnog i ţivotinjskog sveta. U okviru ţivotinjiskog sveta na
koji nailaze, ptice su nezaobilazan njegov deo. Deca su u stalnoj interakciji sa prirodnom
sredinom i pokazuju veliko interesovanje za učenje o njenim pojavama. Na interesantan i
zabavan način uz prikazivanje filmova, odlazak u prirodu, pikazivanjem slikovnica
moţemo ih podučavati o pticama i njovom značaju za nas i našu sredinu.
Dugo je dečija igra tretirana kao zabava, razonoda i prostor u kome deca treba da
“utroše svoje vreme dok ne doĎe vreme obaveza i duţnosti odraslih”. Zato su mnogi,
period detinjstva, glorifikovali kao doba potpune slobode i doba “ bez problema”, što je
svojevrsna preteranost i zabluda. Svako doba ţivota ima svoje probleme i teškoće, a
dečiju igru uopšte ne treba poistovećivati sa čistim zabavljanjem i beskorisnim
“gubljenjem vremena”. Dečija igra je izuzetno značajna za ostvarenje zadatka umnog i
radnog vaspitanja predškolskog deteta. To je aktivnost kroz koju se ostvaruje svestrani
razvoj deteta: fizičko, umno, moralno i estetsko vaspitanje. “Igra je put dece ka saznanju
sveta u kome ţive i koji su pozvana da izmene”(Gorki). “Dete radi igrajući se, i igra se
radeći” (Arkin). Igra, rad i učenje su osnovne aktivnosti predškolskog deteta. Zato nije ni
čudo što je njihov odnos odavno skretao paţnju pedagoga. Pojedini su pokušavali da
naprave precizniju razliku izmeĎu igre, rada i učenja, što im, svakako nije polazilo za
rukom. Dečiji svet je celovit i teško ga je “administrativno podeliti”. Predstave odraslih o
igri i radu, na primer, ne moţemo automatski prenositi na teren dečije igre. Dete upoznaje
svet oko sebe posmatranjem, tj. uočavanjem. Potrebno je podsticati dete na aktivno
učenje i pruţati mu raznovrsne mogućnosti za njegovo svestrano angaţovanje.
U ovom diplomskom radu će fokus biti na temi učenja dece o pticama i
zvukovima ptica. Neki od ciljeva ovog rada jesu sticanje znanja o ptičjem svetu,
upoznavanje dece sa podelom i značajem ptica, upoznavanje dece sa zvukovima ptica, te
isticanje metodičkih mogućnosti učenja predškolske dece o pticama i njihovim
zvukovima. 2
1. POJAM I DEFINICIJE UČENJA
Pod učenjem podrazumevamo proces kojim se stiču iskustva i usvajaju znanja,
koji je usmeravan obrazovanjem, ali zavisi i od napora koji u njega ulaţe ljudska jedinka.
Učenje kao vrlo sloţen proces obuhvata psihičku u telesnu stranu čovekovog ţivota.
Počinje u prenatalnom periodu i jako je značajno za ţivot svakog pojedinca. Rezultat
učenja su promene nastale u ponašanju pojedinca. Mala deca prvo uče o osećajima, pa tek
onda o motoričkom, emocionalnom, govornom i spoznajnom području.
“Učenjem dete unosi red u haotično stanje koje ga okruţuje”.(Stevanovic: 2001,
85). Dete stalno muče brojna pitanja na koja traţi odgovore. Zato ono stalno postavlja
pitanja, zagoneta i sl. Veliki značaj učenja kojim se usvajaju znanja, navike i sposobnosti
za razvoj psihičkih funkcija čoveka naglašavao je L. Vigotski (1896-1934). Pijaget (Ţan
Pijaţe, 1896-1980) učenje objašnjava razvojem. Po njemu razvoj doprinosi učenju. Cilj
učenja u predškolskoj dobi je zadovoljiti osnovne detetove potrebe, a ne naglašavati
suviše intelektualnu komponentu. Učenje u ovoj dobi predstavlja sporedan i spontan čin,
u kome su vaţna interesovanja, a uči se u spontanim aktivnostima kao što je igra.
Uz pomoć učenja čovek otkriva i potvrĎuje ličnu ljudsku suštinu koja mu je
zadata, a ne data nasleĎem. Oslonac za učenje predstavlja radoznalost, ţelja za saznanjem
koje se moţe pojaviti i onda kada su sve ostale potrebe zadovoljene, i manifestuje se kroz
ţelju da se sve isproba, shvati, upozna i nauči.
“Učenje se definiše kao proces svesno usmeren na pribavljanje, razumevanje i
usvajanje činjenica, pojmova, zaključaka, stavova i generalizacija o predmetima,
pojavama i načinima postupanja sa njima, preraĎenim, uopštenim i sreĎenim u sisteme
znanja. Učenje podrazumeva preradu i uobličavanje iskustva, uviĎanje, otkrivanje,
proricanje u suštinu pojava, restrukturiranje već postojećih saznanja i uspostavljanje
asocijacija meĎu znanjima.. Na taj način učenje je uslov i način sticanja i razvoja znanja,
veština, navika i sposobnosti potrebnih detetu za ţivot, uključivanje u društvene odnose,
formalno obrazovanje i samoobrazovanje”. (Kamenov: 1987, 25-26).
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio Tashanna 05. mart 2024.
Objavio Tashanna 05. mart 2024.
Objavio KeRa 24. april 2024.
Objavio realmadrid1994 24. april 2024.
Objavio vesna2412 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.