Sile otpora kretanju vozila

UNIVERZITET
„PRIVREDNA AKADEMIJA“ BRČKO DISTRIKT
BOSNA I HERCEGOVINA
NAZIV FAKULTETA STUDIJSKI PROGRAM:
Modul:
SEMINARSKI RAD
PREDMET: EKSPERTIZE SAOBRAĆAJNIH NEZGODA
NAZIV TEME
Sile otpora kretanju vozila
Mentor Student
Prof. Dr. Željko Petrić Borislav Mirković
OSI-006-24
Brĉko, 20 Jan. 2025 god.

Sadržaj:
OTPOR KOTRLJANJU TOĈKA ...........................................................................................3
Faktori koji utiĉu navrijednost koeficijenta otpora kotrljanja...................................................4


Obimna sila
na pogonskim toĉkovima oznaĉava se sa F
O
i odreĊena je izrazom
d
O
O
r
M
F
/
. Pri ubrzanom kretanju (Slika 1) motornog vozila na usponu (
) na vozilo
djeluju sljedeće sile:
-
uticaja zemljine teže tj. težina (G = mg),
-
otpor kotrljanju (R
f
),
-
otpor zraka (R
V
),
-
otpor savlaĊivanju uspona (R
U
),
-
otpor prikljuĉnog vozila ili radnog otora (R
pot
),
-
sila inercije vozila (R
a
),
-
reakcije tla (X, Y, Z)
Pored ovoga treba razlikovati i razliĉite boĉne sile, koje prvenstveno teže da vozilo
skrenu sa putanje po kojoj se kreće, tj. koje djeluju na vozilo kao poremećaj, neposredno
uticajan na opšte ponašanje vizila pri kretanju.
OTPOR KOTRLJANJU TOČKA
Iako otpor kotrljanja toĉka predstavlja sumarno dejstvo nekoliko razliĉitih faktora, kao
najvažniji i najdominantniji mora se posebno izdvojiti otpor histerezisa. U uobiĉajenim
uslovima kretanja drumskih vozila ovaj udio ĉini približno 90% ukupnog otpora. Otpor
histerezisa odlikuje se, ukratko, slijedećim osobinam:
- nastaje uslijed unutrašnjeg trenja zbog stalne promjene deformacijskog stanja uslijed
kotrljanja;
- raste sa povećanjem radijalne deformacije pneumatika ( porast pritiska u pneumatiku dovodi
do smanjenja radijalne deformacije, pa samim tim i otpora kotrljanja) ;
- postoji i kada je brzina kretanja jednaka nuli, odnosno na toĉak treba djelovati
nekomkonaĉnom silom da bi se uopšte doveo u stanje kretanja ;
- vrijednost mu je za jedan širi dijapazon brzina gotovo konstantna ili raste veoma blago sa
porastom brzine, dok za veće brzine ima nagliji porast, što utiĉe na maksimalnu brzinu kojom
neki pneumatik možse trajno da se kreće bez oštećenja;
- sa porastom temperature pneumatika otpor histerezisa opada ( prisustvo otpora histerezisa
dovodi do zageijavanja pneumatika, jer se unutrašnji otpori pretvaraju u toplotne gubitke),
zbog toga u poĉetku temperatura pneumatika raste, usled ĉega otpor histerezisaopada. Nakon
odreĊenog vremena toplotni bilans dostiže ravnotežu, tj otpor kotrljanja i temperatura
pneumatika se više ne mjenjaju;
Više u Bezbednost
Specijalno fizičko vaspitanje
- Specijalno fizicko vaspitanje
- 8 stranica
Detektivska djelatnost
- Uporedni modeli zaštita ljudi i imovine
- UNIVERZITET PIM - Pravni fakultet · Doboj
- 8 stranica
Višefazni proces selekcije ljudskih resursa
- ZAŠTITA RESURSA U SAOBRAĆAJU
- Visoka škola računarstva i poslovnih komunikacija eMPIRICA u Brčko distriktu BiH · Brčko
- 14 stranica
Više u Saobraćaj
Metro kao saobraćajno rešenje
- УТИЦАЈ САОБРАЋАЈА НА ЖИВОТНУ СРЕДИНУ
- Visoka tehnološka škola strukovnih studija u Aranđelovcu · Aranđelovac
- 12 stranica
Transport opasnih materija u drumskom saobraćaju
- УТИЦАЈ САОБРАЋАЈА НА ЖИВОТНУ СРЕДИНУ
- Visoka tehnološka škola strukovnih studija u Aranđelovcu · Aranđelovac
- 14 stranica
Uticaj međunarodnog saobraćaja na životnu sredinu, brodovi i avioni
- Životna sredina
- Visoka tehnološka škola strukovnih studija u Aranđelovcu · Aranđelovac
- 10 stranica