Višefazni proces selekcije ljudskih resursa

UNIVERZITET
„PRIVREDNA AKADEMIJA“ BRČKO DISTRIKT
BOSNA I HERCEGOVINA
NAZIV FAKULTETA STUDIJSKI PROGRAM:
Modul:
SEMINARSKI RAD
PREDMET: ZAŠTITA RESURSA U SAOBRAĆAJU
NAZIV TEME
Višefazni proces selekcije ljudskih resursa
Mentor Student
Branislava Naranĉić Joveljić Borislav Mirković
Dok. Ekonomskih nauka OSI-006-24
Brĉko, 18.Jan. 2025 god.

SADRŽAJ


4
Pojmovno ljudski resursi predstavljaju sveukupni intelektualni i radni potencijal
kompanije. HR (Human Resorces), obuhvata ljudski potencijal u organizaciji: znanja,
sposobnosti, veštine, kreativnost, ali i motivaciju i radnu energiju usmerenu ka ostvarivanju
ciljeva. Menadţment ima zadatak da otkrije i razvije ljudske potencijale u organizaciji i dovede
ih u planiranu funkciju organizacije, stoga se za strateško upravljanje ljudskim resursima moţe
reći da prestavlja “postupak povezivanja funkcije ljudskih resursa sa strateškim ciljevima
organizacije radi poboljšanja uĉinka“ (Bratton & Gold, 2012: 36).
Ljudski resursi bitno opredeljuju ostvarivanje konkurentske prednosti preduzeća.
Poslovna strategije od ljudskih resursa zahteva da poseduju odgovarajuća znanja, struĉnost,
iskustvo, veštine i entuzijazam. Menadţerski tim ima zadatak, da u skladu sa vizijom i misijom
kompanije, bude osnovno oruĊe implementacije strategije. Ljudski resursi predstavljaju vredan
i specifiĉan resurs što se naravno odraţava na naĉin njihovog upravljanja. Menadţment
ljudskih resursa predstavlja aktivnosti regrutovanja ljudskih resursa, praćenje odrţavanje i
razvoj njihovih kompetencija, razvoj karijere ali i nagraĊivanje. Ljudski resursi ĉine osnovnu
komponentu u lancu vrednosti, odnosno, znanje i sa njim povezani fenomeni kojim raspolaţu
zaposleni, predstavlja najznaĉajniji resurs preduzeća-nematerijalnu aktivu, i kljuĉni izvor
konkurentske prednosti. Znaĉaj nematerijalne aktive raste, tako ona višestruko prevazilazi
vrednost materijalne aktive. Stoga je u preduzeću od strategijske vaţnosti proces uĉenja
usmeren na razvijanje i usavršavanje kljuĉ- nih kompetentnosti zaposlenih. Suštinu uspešno
formulisane i implementirane strategije predstavlja sposobnost uĉenja i upotrebe znanja.
Uĉenje je stalan pro- ces, a od zaposlenih se zahtevaju brojne promene koje su uslovljene
potrebom za uvećanjem fonda znanja kao pokretaĉa budućih performansi preduzeća, koje
osiguravaju visoku konkurentsku trţišnu poziciju. Smatra se da u procesu procene vrednosti
kompanije, intelektualni potencijal kojim kompanija raspolaţe, uĉestvuje više od 80 procenata
u njenom ukupnom raspoloţivom kapitalu. Drugim reĉima, visok rast trţišne vrednosti
preduzeća u odnosu na knjigovodstvenu vrednost, posledica je ulaganja u ljudski kapital. Tako
autori Đuriĉin, Janjošević i Kaliĉanin (2011: 419) konstatuju: “Permanentno obrazovanje
dobija na znaĉaju ne samo zbog bezbolnog prelaska na nova radna mesta, već i zbog razvoja
karijere u sluĉaju ostanka u istom preduzeću. Prema jednoj analizi, preduzeća u SAD godišnje
potroše skoro 60 milijardi dolara na programe obuke, treninga i osveţavanja znanja”.
Istorijski posmatrano, menadţment ljudskih resursa prolazio je kroz nekoliko faza
razvoja. Fizionomija HRM (Human resorces management), oblikuje se uglavnom pod uticajem
ameriĉke literature osamdesetih godina prošlog veka. U periodu pre definisanja menadţmenta
ljudskih resursa, ova oblast je nazivana personalni ili kadrovski menadţment. Menadţment
ljudskih resursa uglavnom je bio usmeren na rešavanje poslovnih problema organizacije, dok je
strategijski menadţment ljudskih resursa usmeren na povezivanje aktivnosti menadţmenta
ljudskih resursa sa procesom strategijskog menadţmenta.U devedesetim godinama dvadesetog
veka dolazi do redefinisanja i prestruktuiranja organizacija, što se odraţava na promenu uloge
menadţmenta ljudskih resursa u strategijski menadţment ljudskih resursa. Potencijal u ljudstvu
kojim kompanija raspolaţe sada se posmatra kao bitan faktor razvoja i konkurentske prednosti
u ostvarenju strategijskih ciljeva. To znaĉi da se pristup strategijskog menadţmenta ljudskim
resursima moţe definisati kao odnos koji obezbeĊuje integraciju menadţmenta ljudskih resursa
sa strategijskim potrebama organizacije (Schuler, 1992: 18).
Teorijski koreni strategijskog menadţmenta ljudskih resursa povezani su sa ĉlankom:
Menadţment ljudskih resursa: Strategijska perspektiva, (Human resources management:
strategic perspective), objavljenom u ĉasopisu Journal of Management, 1981. godine.
Objavljeni rad se bavi istraţivanjem veze izmeĊu menadţmenta ljudskih resursa i strategijskih
planova organizacije (Devana, Fombrum & Tichy, 1981: 51- 67).
Više u Bezbednost
Specijalno fizičko vaspitanje
- Specijalno fizicko vaspitanje
- 8 stranica
Detektivska djelatnost
- Uporedni modeli zaštita ljudi i imovine
- UNIVERZITET PIM - Pravni fakultet · Doboj
- 8 stranica
Sile otpora kretanju vozila
- EKSPERTIZE SAOBRAĆAJNIH NEZGODA
- Visoka škola računarstva i poslovnih komunikacija eMPIRICA u Brčko distriktu BiH · Brčko
- 14 stranica
Više u Ljudski resursi
Rukovođenje obrazovnom institucijom
- Upravljanje obrazovanjem u društvenim djelatnostima
- Univerzitet za poslovne studije u Banja Luci · Istočno Sarajevo i Istočna Ilidža
- 14 stranica
Analiza osobina zaposlenih
- Personalni menadžment
- Univerzitet za poslovne studije u Banja Luci · Istočno Sarajevo i Istočna Ilidža
- 13 stranica
Strategijski aspekt ljudskih resursa u funkciji sticanja konkurentske prednosti
- Menadzment ljudskih resursa
- UNIVERZITET SINGIDUNUM - Departman za poslovnu ekonomiju · Beograd
- 185 stranica
Više u Menadžment
Rukovođenje obrazovnom institucijom
- Upravljanje obrazovanjem u društvenim djelatnostima
- Univerzitet za poslovne studije u Banja Luci · Istočno Sarajevo i Istočna Ilidža
- 14 stranica
Analiza osobina zaposlenih
- Personalni menadžment
- Univerzitet za poslovne studije u Banja Luci · Istočno Sarajevo i Istočna Ilidža
- 13 stranica
Umijeće menadžera u radu sa ljudima
- Personalni menadžment
- Visoka škola 'CEPS-Centar za poslovne studije' u Kiseljaku · Istočno Sarajevo i Istočna Ilidža
- 18 stranica