background image

Pa

ge

1

 УНИВЕРЗИТЕТ  ''УНИОН - НИКОЛА ТЕСЛА'' У БЕОГРАДУ   -   ФАКУЛТЕТ ЗА ПОСЛОВНЕ СТУДИЈЕ И ПРАВО

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

УВОД - КРАТАК  ИСТОРИЈАТ *

Настанак полицијских органа везује се за доба 

Немањића (14. век).

 У то 

доба  полицијски   органи   су   истовремено   били   и   органи   унутрашње 

управе.  Тадашњи  

Кефалија

,

  односно градски поглавар или управник 

жупе - био је задужен и за Јавну безбедност, са тада  посебним акцентом 

на безбедност на путевима. 

Корени  послова   Јавне безбедности  у коју спадају и послови Граничне 

полиције, у обновљеној Србији, јављају се током Револуције (1804-1813), 

па је та (1804),    година од стране Граничне полиције узета као година 

настанка Граничне полиције. 

Без   обзира   на   то   што   су   од   1804   године,   па   до   2005   године,   послове 

обезбеђења   Државне   границе   вршиле   Пограничне   страже,   Јединице 

Жандармерије,   Граничне   војне   јединице   у   оквиру   ресора   Одбране,   а 

послове   Контроле   прелажења   исте,   јединице   Пограничне   милиције- 

полиције,   из   састава   Јавне   безбедности   Министарства   унутрашњих 

послова, 1804 година  је узета,  званично као година настанка Граничне 

полиције МУП-а Р.Србије, и као таква уграђена у њена званична обележја 

(грб,значка,амблем и др.обележја Граничне полиције).   

Практично,   Организација     послова   Јавне   безбедности    заживела   већ 

првих дана 1808. године. 

На   Скупштини   одржаној  14.   јануара  1811.   године,   извршена   је   нова 

реформа   државне   управе,   а  

Правитељствујушчи   совјет   Србски

  је 

подељен на 6 министарстава. 

Кнез  Милош Обреновић  је  1815. године донео одлуку о организовању 

пандура - опште-државних полицијских органа задужених за јавни ред и 

безбедност царинских друмова. 

На   основу   одлука  тадашње  скупштине   од  15.   фебруара  1835.   године, 

тзв.Сретењске  скупштине,  израђен    је   Пројекат   устава   којим   је 

предвиђено Министарство унутрашњих и Министарство војних послова. 

Међутим   ,због   протеста  Турске  и  Русије,   кнез   Милош   је  11.   јула  исте 

године, објединио војне и полицијске послове. 

  24. децембра  1838,године,тзв.Турским уставом,  званично је формирано 

Министарство   унутрашњих   послова   и   потврђено   је   да  Министар 

унутрашњих послова преузима и надлежности  војног министра. 

background image

Pa

ge

2

 УНИВЕРЗИТЕТ  ''УНИОН - НИКОЛА ТЕСЛА'' У БЕОГРАДУ   -   ФАКУЛТЕТ ЗА ПОСЛОВНЕ СТУДИЈЕ И ПРАВО

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Одредбама тадашњег Закона о Устројству централне државне управе од 

22. марта  1862. Године, ондашње Војно  министарство   је раздвојено од 

Министарства унутрашњих послова. 

* Кратаким историјатом  није детањно обухваћен период од самог  настанaка,  однодно оснивања 
пограничне страже,жандармерије, јединица полиције-народне милиције, од Немањића  па до сада. Тај 
период од неколико векова обрађен је  само начелно, кроз најзначајније  периоде.

Због тога    је  донета одлука о оснивању једнообразно униформисаних и 

наоружаних општинских ноћних стража – органа безбедности у свим 

варошима   Србије,   па   и   уз   тадашње   границе   Србије,   под   тадашњим 

називом Погранична стража.

Године  1896.   Погранична   стража   је   замењена   пограничном 

жандармеријом, која се састајала из кордонских команди распоређених у 

5 пограничних одсека. 

Наредбом   од  3.   децембра  1899.   године   погранична   жандармерија   је 

укинута, а њену функцију преузела је Погранична трупа. 

ОРГАНИЗАЦИЈА ЗА ВЕМЕ КРАЉЕВИНЕ СХС

Као врховна управна и надзорна власт над свим управно-полицијским 

органима   у   новоформираној  Краљевини   Срба,   Хрвата   и   Словенаца,  7. 

децембра 1918. године је основано Министарство унутрашњих послова. 

Одмах потом , у фебруару месецу   1919 године,   донета   је  Уредбом о 

формацији, опреми, надлежностима, дужности и саставу жандармерије. 

Жандармерија  је постала саставни део војске, сталног кадра са задатком 

дабрине о јавном реду, миру и безбедности, да одржава ред и мир и да 

обезбеђује извршење закона. 

Жандармерија   је  складу   са    Уредбом  о   устројству   Министарства 

унутрашњих   послова  из   маја  1919.   Године,  у   погледу   снабдевања, 

дисциплине и војне наставе потчињена министру војном, а у погледу 

употребе,   наставе,   одржавања   јавне   безбедности   и   жандармеријске 

службе - Министру унутрашњих послова. 

Законом о унутрашњој управи  од  19. јуна  1929. Године,  Министарство 

унутрашњих   послова   је   организовано   као   врховни   орган  унутрашње 

управе,    и  подељено на: Одељење за државну заштиту;  Одељење јавне 

безбедности; Управно одељење и Одељење за самоуправу.

Page 3 is redacted
background image

Pa

ge

4

 УНИВЕРЗИТЕТ  ''УНИОН - НИКОЛА ТЕСЛА'' У БЕОГРАДУ   -   ФАКУЛТЕТ ЗА ПОСЛОВНЕ СТУДИЈЕ И ПРАВО

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2.  Службу државне безбедности.

Дотадашњи назив „Народна милиција“ промењен је у назив „милиција“. 

Одлуком Савезног извршног већа од  9. јануара 1967. Укидају се чинови и  

доноси Уредба о функцијама, ознакама функција и униформи Милиције. 

1973 године, доноси се Закон о прелажењу државне границе и о кретању 

у граничном појасу, којим се регулише обезбеђење,  начин контроле 

прелажења и друга питања у вези са државном границом СФРЈ.Године 

1976. доноси се и  усваја нова   Уредба о униформи милиције  СФРЈ  и СРС 

и ознакама звања радника милиције. 

1979 године, доноси се нови Закон  прелажењу државне границе и о 

кретању у гранично појасу , којим је прецизно дефинисано које су и 

чије су надлежности, ко обезбеђује државну границу и ко врши 

послове контроле прелажења исте, као и друге послове у вези са 

државном границом,  са низом подзаконских аката.

ОРГАНИЗАЦИЈА

 

    ОБЕЗБЕЂЕЊА И КОНТРОЛЕ ДРЖАВНЕ ГРАНИЦЕ У ПЕРИОДУ ОД 1979  ДО 2004 ГОДИНЕ

 

 

Према   одредбама   члана   48.,   сада   већ   бившег   Закона   о   прелажењу 

државне границе и о кретању у граничном појасу** послове обезбеђења 

обављали   су   припадници   Граничних   јединица   бивше   Југословенске 

народне армије, односно припаднице Војске Државне заједнице СиЦГ. 

Они   су   вршили   обезбеђење     саме   граничне   линије     и   100   метарског 

граничног појаса, односно проширеног граничног појаса на појединим 

деловима   државне   границе   и   контрола   кретања   у   граничном   појасу, 

контролу лова и риболова у     

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------           ** 

Међу припадницима пограничне милиције, полиције и сада граничне полиције влада неподељено мишљење да је 

овај Закон један од прописа који је на најбољи начин уредио ову област. Оцена је да је од године доношења па до 

године престанка важења вршено неколико измена, али само у погледу одредби о висинама казни

истом, изградњу објеката у појасу, обраду земљишта на Двовласничким 

имањима.     Утврђивали   су     и   решавали,   са   Локалним   и   Секторским 

мешовитим   граничним     комисијама   и   Граничним   опуномоћеницима 

инцинденте   и   друге   повреде   државне   границе   са   суседним   земљама. 

Спречавали илегалне миграције и илегалне преласке и кријумчарење 

робе,   ван   граничних   прелаза,   летење   ваздухоплова   изнад   граничног 

појаса и ван утврђених ваздушних коридора.

background image

Pa

ge

5

 УНИВЕРЗИТЕТ  ''УНИОН - НИКОЛА ТЕСЛА'' У БЕОГРАДУ   -   ФАКУЛТЕТ ЗА ПОСЛОВНЕ СТУДИЈЕ И ПРАВО

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Сходно   наведеном   Закону   гранична   милиција   вршила   је   контролу 

прелажења   државне   границе   на   утврђеним-одређеним   граничним 

прелазима,   за   међународни,   међудржавни,   погранични   и   ванредни 

саобраћај у свим видовима  саобраћаја  и обезбеђење државне границе 

по дубини територије, контролу кретања и боравка странаца,  настањива 

странаца у приграничном подручју. 

Органи   пограничне   полиције   у   приграничним   полицијским 

Секретаријатима   за   унутрашње   послове,   су   послове   из   надлежности 

МУП-а,   у   Републикама,   у   складу   са   наведеним   законима   обављали   у 

изузетно   доброј   координацији   и   садејству   са   Граничним   јединицама 

Војске. 

Начин   вршења   послова   обезбеђења   и   контроле   прелажења   државне 

границе, као и других послова у вези са државном границом детаљно је 

регулисан и разрађен подзаконским актима (Уредбама,Одлукама Савезне 

и   Републичких   Влада   Правилницима,Упутствима,   Наредбама, 

Обавезним   инструкцијама),     али   и   другим   законским   прописима,   и 

Међународним Уговорима,Споразумима, Конвенцијама и др. актима.

1990 године доноси се Упутство о одређивању идентификационог броја, 

начину издавања, вођењу евиденције и ношењу службене легитимације. 

Доноси се Упутство и уводе се нове униформе а на униформама носе 

службене   значке   (милиције  Републике   Србије).  Донето     Упутство, 

примењује се од 1. октобра 1990.

Доноси се  Закон о чиновима припадника Министарства унутрашњих 

послова 26. децембра 1990. а на снагу је ступио 5. јануара 1991. 

Законом   о   изменама   Закона   о   унутрашњим   пословима   донетим   26. 

децембра  1996. године, који је ступио на снагу 3. јануара  1997. године, 

назив „милиција“ је замењен називом „полиција''

Систем обезбеђења државне границе у овом периоду почивао је на 

основама као Јединствен систем обезбеђења и контроле прелажења , 

са   подсистемима   у   Социјалистичким   републикама   и   Аутономним 

покрајинама.

У самој пракси обезбеђења државне границе примењивана си сва три 

модела –система обезбеђења  која су тада постојала и примењивана : 

Линијски; Дубински и Комбиновани систем, по угледу на све остале 

Социјалистичке земље Источног блока.

 

Page 6 is redacted