background image

UNIVERZITET

UNIVERZITET

 

 

SINGIDUNUM

SINGIDUNUM

Departman

Departman 

za

za 

poslediplomske

poslediplomske 

studije

studije

Master

Master 

studije

studije

MASTER

MASTER 

RAD

RAD

STRATEGIJSKI ASPEKT LJUDSKIH RESURSA 

U FUNKCIJI STICANJA KONKURENTSKE 

PREDNOSTI

background image

Mentor:

Mentor:

Kandidat:

Kandidat:

Doc.

Doc. 

dr

dr 

Jelena

Jelena 

Đ

Đ

or

or

đ

đ

evi

evi

ć

ć 

-

Boljanovi

Boljanovi

ć

ć

Jelena Šekari

ć 

- Sotirovski

Indeks br. M 9252/08

Beograd,

Beograd, 

2013.

2013.

Page 3 is redacted
background image

2

3.9. Napredovanje u karijeri....................................................................................57

4. Strategijski aspekti menadžmenta ljudskih resursa

4.1. Pojam strategije....................................................................................................60
4.2.Povezanost menadžmenta ljudskih resursa i funkcija strategijskog 

menadžmenta.........................................................................................................63

4.3. Uloga ljudskih resursa u procesu strategijskog menadžmenta...............65

4.4. Kombinovanje i povezivanje znanja radi realizacije vrednosti znanja i 

sticanja konkurentske prednosti
67

4.5.Strategije menadžmenta ljudskih resursa zasnovane na znanju.............70
4.5.1. Brainstorming.....................................................................................................72
4.5.2. IN&OUT strategije..............................................................................................74
4.5.3. Stari i novi stil.....................................................................................................75
4.5.4. Pristup 360˚C.......................................................................................................76
4.5.5. KIKO ravnoteža..................................................................................................78

4.5.6.Market shakers & Market makers..................................................................80

4.5.7. Organizacija koja uči.........................................................................................81
4.5.8. Raditi pametnije a ne napornije....................................................................83

5.

Istraživanje............................................................................................

86

6. Zaklju

č

ak...................................................................................................................96

Literatura..................................................................................................................98

background image

3

1. UVOD

Danas se susrećemo sa potpuno novom ekonomijom - ekonomijom 

znanja,   koja  gazi   osnovne   postulate   industrijske   ere   i   ne   bazira   svoju 
vrednost na materijalnom. Osnovni kapital u novoj ekonomiji je znanje koje 
dodaje  vrednost.  Zato  je  danas  zadatak  ekonomskih   lidera   da   otkriju 
strategije   pomoću   kojih   će   znanje   u   njihovim   kompanijama  dodavati 
vrednost kako bi učvrstili svoje pozicije u odnosu na konkurenciju.

Moramo   naglasiti   da   je   jedino   pravilo   u   današnjoj   ekonomiji   – 

izvesnost   promene,  što   u   mnogome   komplikuje   zadatak   današnjim 
ekonomistima, zato oni moraju biti što  inventivniji, brzi i efikasni da bi 
odgovorili   na   sve   neobičnije   zahteve   tržišta   i   na   ubrzano  rastuću 
konkurenciju.

1.1.Predmet i polazišta istraživanja

Predmet ovog rada jeste teorijsko razmatranje strategijskih aspekata 

ljudskih   resursa  u  smislu  integrisane  povezanosti  upravljanja  ljudskim 
resursima  sa  stvaranjem  i  realizovanjem uspešnih strategija. Sagledaće se 
ljudski resursi, znanje kao i upravljanje njima ne samo kao pojam već i kao 
instrument koji može da obezbedi efektivnije strategije i uspešno poslovanje 
organizacija radi sticanja njihove konkurenske prednosti.

Polazišta istraživanja kreću od: osnovnih procesa ljudskih resursa, i 

pojma strategije  i  strateškog  menadžmenta  ljudskih  resursa,  kako  bi  bilo 
lakše ukazano na njihovu neraskidivu  vezu  prlikom  stvaranja  kvalitetnih  i 
uspešnih  strategija,  koje  na  kraju  dovode do konkurentne prednosti na bilo 
kom tržištu.

Page 6 is redacted
background image

5

vođenju  ljudi  i  upravljanja  organizacijom.  Svest  o  tome  da  živimo  u 
turbulentnim vremenima i da se radna praksa menja iz trenutka u trenutak 
omogućava liderima znanja da se kvalitetnije uhvate u koštac sa promenama 
i održavaju dugoročnu viziju puta kojim su njihove organizacije krenule. U 
tom   smislu   lideri   znanja   igraju   aktivnu   ulogu   u   iznalaženju  puteva  ka 
ostvarivanju ciljeva za XXI vek.

Novije težnje u istraživanju ovog fenomena idu ka tome da lideri 

znanja  osim  što  teže  ka  ostvarivanju  svojih  ciljeva  i  ciljeva  organizacije, 
pronalaze strategije koje podstiču i ostale da nađu svoje mesto u budućnosti, 
pomažu im da postignu brže svoje ciljeve i povećaju liderski potencijal, time 
daju   i   pozitivan   efekat   ne   samo   svojoj   organizaciji   već  čitavoj  ljudskoj 
zajednici.

1.3.Ciljevi istraživanja

Cilj ovog istraživanja je da se ukaže na značaj strategijskog upravljanja 

ljudskim  resursima u smislu sticanja konkurentne prednosti preduzeća u 
savremenom ekonomskom  poslovanju, ostvarivanje i očuvanje vrhunskih 
poslovnih   rezultata   kroz   konstantno   učenje   i  napredovanje  zaposlenih   u 
organizaciji.

Nau

č

ni   cilj 

rada   jeste  naučna   deskripcija   i  analiza   strategijskog 

menadžmenta ljudskih resursa kao temelja konkurentske prednosti.

Društveni cilj  

koji treba postići je da ovaj rad ima svoju praktičnu 

korist i da pruži nova saznanja teoretičarima i praktičarima ljudskih resursa.