Zaštita informacionih sistema
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio izuzetnanagrada 12. decembar 2012. Prijavi dokument
Sadržina predmeta ekonomske politike
U razvoju ljudske civilizacije pojedinačne društvene zajednice se razlikuju po količini i vrednosti ostvarenog materijalnog bogatstva, načinu i oblicima njegove raspodele i položaju koje postojeće socijalne grupe i pojedinci u njoj zauzimaju. Cilj razvoja svakog društva je povećanje ukupnog materijalnog bogatstva kao i povećanje onog njegovog dela koji pripada pojedincu. U zadovoljenju stalno rastućih potreba društva koriste se prirodni resursi i angažuju proizvodni faktori, koji usled svoje limitiranosti zahtevaju racionalno raspolaganje i upotrebu, o čemu odlučuju određeni društveni subjekti.
U tumačenju reči ekonomska politika ključna reč je politika, koja ukazuje na proces preduzete akcije u sferi ekonomskog života društva usmerene ka ostvarenju određenih ciljeva. Iz toga sledi da ekonomska politika podrazumeva dejstvo instrumenata i mera koje u skladu sa karakterom društveno – ekonomskog sistema preduzimaju određeni subjekti u procesu realizacije određenih ciljeva. Konstitutivni elementi sadržine ekonomske politike su:
1. Ciljevi,
2. Subjekti i
3. Instrumenti.
Dejstvo i efekti ekonomske politike ogledaju se u delatnosti privrednih subjekata društva i rezultatima koje ostvaruju. Rezultat delatnosti svih mikroprivrednih subjekata je iskazan u veličini društvenog proizvoda, odnosno nacionalnog dohotka koji je izraz realizovanog materijalnog bogatstva i izvor svih oblika potrošnje u društvu. Iz toga sledi da određeni subjekti društva preduzimaju mere ekonomske politike sa ciljem obezbeđenja razvoja i prosperiteta privrede kao celine.
Istorijski posmatrano, faza liberalnog kapitalizma je pokazala da spontano delovanje tržišnih zakonitosti neminovno dovodi do poremećaja u privredi i dubokog narušavanja privredne ravnoteže, što je kulminiralo velikom ekonomskom krizom tridesetih godina 20. Veka. Poučene tim iskustvom, tržišne privrede su od tog perioda izgradile mehanizam usmeravanja i kontrole tržišnih kretanja, i to upravo preko dejstva ekonomske politike. Polazeći od toga, dolazimo do definicije koja glasi:
Subjekti ekonomske politike, polazeći od postavljenih ciljeva i primenom određenih instrumenata, usmeravaju svoju akciju u pravcu ublažavanja poremećaja (fluktuacija) u privredi i obezbeđenja uslova za kontinuirani privredni rast.
Postoji više subjekata ekonomske politike, ali je najznačajniji država, odnosno vlada jer je najstariji i od vremena velike ekonomske krize ima ekonomske i socijalne funkcije na osnovu kojih dobija ulogu bitnog činioca u sferi privrednog i društvenog života svake zajednice.
Poznati ekonomista Kiršen na sledeći način definiše ekonomsku politiku:
Ekonomska politika predstavlja ekonomski aspekt opšte politike vlade. Ona je promišljena intervencija vlade u privredi putem koje se ostvaruju njeni ciljevi.
U svojstvu subjekta ekonomske politike država preduzima mere u cilju razvoja i unapređenja privrede i preko toga povećanja ukupne dobrobiti društva, odnosno rešava 3 bazična pitanja: šta, kako i za koga proizvoditi. Ekonomska politika izučava kako ljudi i društvo zapošljavaju retke resurse koji imaju alternativne upotrebe sa ciljem da proizvedu različite proizvode i raspodele ih za potrošnju između pojedinaca i grupa u društvu.
Uspešna i efikasna ekonomska politika je jedan od faktora koji utiče na nivo, tempo i karakter razvoja svake društvene zajednice i nivo njenog materijalnog blagostanja. U vidu se ima uticaj ekonomske politike na odnose u socijalnoj, pravnoj, kulturnoj, etičkoj i posebno političkoj sferi društva. Neke relacije su povratnog karaktera, posebno ona između ekonomske politike i sfere politike. Formalni izraz je sadržan u dejstvu subjekata ekonomske politike koje je sa jedne strane zasnovano na potrebama razvoja privrede i društva kao celine, a sa druge na njihovom usaglašavanju sa interesima i opredeljenjima vodećih političkih partija i organizacija, društvenih grupa i slojeva. U kojoj meri i na koji način će se odvijati proces usaglašavanja ove dve grupe interesa zavisi od karaktera političkog i ekonomskog sistema i dostignutog stepena privrednog razvoja.
Iz svega ovoga se vidi da je ekonomska politika praktična, aplikativna ekonomska disciplina koja ima sopstvenu teorijsku podlogu.
Makroekonomija i ekonomska politika
Oblasti predmeta ekonomske nauke su mikroekonomija i makroekonomija. Mikroekonomija izučava ponašanje osnovnih privrednih subjekata (potrošača i preduzeća) u sferi njihove potrošnje, odnosno proizvodnje. Rezultati mikroekonomske analize su saznanja o formiranju ponude pojedinačnih roba i o formiranju njihovih tržišnih cena. Na osnovu toga se dobijaju podaci o odnosu ponude i tražnje na tržištima pojedinačnih roba preko kojih se dolazi do saznanja o uslovima formiranja jednakosti ponude i tražnje na međusobno povezanim tržištima na kojima učestvuju svi proizvođači i potrošači.
Makroekonomija se bavi ekonomijom kao celinom, odnosno osnovnim makroekonomskim agregatima (društveni proizvod i stopa njegovog rasta, stopa inflacije, stopa zaposlenosti, platni bilans, devizni kurs i sl.). Makroekonomija izučava tržište roba koje predstavlja skup svih pojedinačnih tržišta različitih roba, kao i tržište rada koje uključuje postojeća tržišta rada različitih kvalifikacija i vrsta.
Makroekonomija izučava kretanje bazičnih ekonomskih kategorija koje se formiraju na nivou privrede kao celine. U tom cilju ona pronalazi način putem koga se ekonomska stvarnost pojednostavljuje i odgovarajuće interpretira. Jedan od načina je konstrukcija modela koji predstavljaju logičke, sadržinski konzistentne metode koji pokazuju funkcionisanje privrede. U modelima može biti korišćen metod deskripcije, mada se više koriste matematičke metode jer su pouzdanije. Svaki model se bazira na pojednostavljenju stvarnosti i apstrahovanju bitnih činilaca i pojava od nebitnih. Međutim, pojednostavljenja u pojedinim slučajevima mogu biti rizična i sa sumnjivim rezultatima. Iz tog razloga se mora stalno porediti konstruisani model sa stvarnošću koja se preko njega analizira. Primer je stagflacija sedamdesetih godina koja se odlikovala inflacijom i nezaposlenošću. Posle početnih analiza se ustanovilo da naftni šok, koji je bio uzročnik ovog stanja, nije bio uključen u makroekonomske modele. Pošto je to učinjeno, posledice šokova u privredi su adekvatno tumačene, a time i predupređene.
Odnos makroekonomije i ekonomske politike – iz definicije ekonomske politike se vidi da je objekat njenog izučavanja i dejstva privreda kao celina. Druga spona proističe iz ovoga i podrazumeva oslonac koji u izučavanju privrednih tokova makroekonomija nalazi u ekonomskoj politici, odnosno u njenim instrumentima iz sfere monetarne, fiskalne, budžetske, spoljnotrgovinske, devizne politike i politike dohodaka. Može se reći da operativni mehanizam za izučavanja u okviru makroekonomije daje ekonomska politika preko instrumenata i ciljeva kao svojih konstitutivnih elemenata. Ekonomska politika polazi od makroekonomije jer se bavi makroekonomskim kategorijama, dok makroekonomija svoja izučavanja završava ekonomskom politikom koristeći njeno dejstvo u projekciji kretanja privrednih tokova u željenom pravcu.
Treba naglasiti da su u oblasti makroekonomije analize i izučavanja strukture i promena makroekonomskih kategorija neutralne (opšteg karaktera) , dok ekonomska politika, budući da je pored teorijske i primenjena naučna disciplina, svoje dejstvo usmerava u konkretnoj privrednoj praksi.
Osnovne odlike ekonomske politike
Ekonomska politika je kako teorijska, tako i primenjena, aplikativna naučna disciplina. Teorija ekonomske politike predstavlja takav pristup problemima privredne prakse u kome se subjekti, ciljevi i instrumenti ekonomske politike povezuju u funkcionalnu celinu u okviru koje je njihovo delovanje usklađeno sa karakterom društveno – ekonomskog sistema i potrebama njegovog razvoja.
Formiranje prve doktrine ekonomske politike datira iz vremena raspada apsolutističkih monarhija i prodiranja kapitalističkog načina proizvodnje. Promene u privrednim tokovima su nekada tako iznenadne i brze da ekonomska politika teorijsku podlogu svog dejstva ponekad gradi i utemeljuje naknadno. Teorija ekonomske politike se, sa jedne strane gradi polazeći od principa makroekonomije, a sa druge strane polazeći od odlika privrednog sistema i privredne prakse, i potreba njenog razvoja.
Ekonomska politika kao primenjena naučna disciplina određena je dejstvom i akcijom koju preduzimaju njeni subjekti radi realizacije postavljenih ciljeva. Instrumentima ekonomske politike regulišu se privredni tokovi, usmerava delatnost privrednih subjekata u cilju povećanja materijalnog bogatstva realizovanog u robama i uslugama. Institucije u okviru privrednog sistema u praksi ostvaruju svoje funkcije putem akcije ekonomske politike koja određuje i normativnu regulativu njihovog dejstva. Odlike ekonomske politike da je primenjena i normativna naučna disciplina ukazuju na njenu vezu sa pravnim naukama i pravnim sistemom. Normativno regulisanje tokova privrednog života se odvija preko donošenja različitih pravnih akata kojima se uređuju položaj i opšti uslovi obavljanja delatnosti privrednih subjekata, kao i osnovne oblasti dejstva ekonomske politike, kao što su kreditna, monetarna, spoljnotrgovinska, devizna i fiskalna politika.
Sledeće svojstvo ekonomske politike podrazumeva efekte njene akcije ne samo u privredi, već i u drugim oblastima društvenog života. Uticaj na prvom mestu potiče od nivoa društvenog proizvoda, odnosno stope njenog rasta od koje zavisi koliko će se izdvojiti za različite oblike potrošnje. U zemljama sa visokim društvenim proizvodom po stanovniku, životni standard je na visokom nivou jer su izdvajanja za ličnu potrošnju iz društvenog proizvoda oko 60%. Isto tako, iz budžeta se izdvajaju znatna finansijska sredstva za zdravstvenu i socijalnu zaštitu, obrazovanje, nauku, naučno – istraživački rad i sl.
Odnosi političkih snaga iskazani ili preko odnosa političkih partija ili odnosa političkih organizacija mogu vršiti značajan uticaj na ekonomsku politiku saobrazno značaju koji imaju u društvu. Politički pritisci na subjekte ekonomske politike mogu nekada biti dovoljno jaki da iznude rešenja koja nisu ekonomski racionalna ali su politički opravdana i pragmatična. Pomirenje različitih političkih sukoba ponekad može biti izvršeno i u akciji ekonomske politike preko preformulacije postavljenih ciljeva ili odbacivanja onih koji ne odgovaraju interesima trenutne političke situacije.
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.