Eksternalije
Neuspesi tržišta spadaju u opštu kategoriju koju nazivamo eksternalije. Eksternalije nastaju kad se neka osoba bavi aktivnošću koja utiče na dobrobit nekoga sa strane, a ta druga osoba niti plaća, niti dobija bilo kakvu kompenzaciju povodom tog efekta. Ako je efekat n tog posmatrača nepovoljan, on se naziva negativna eksternalija, a ako mu koristi, naziva se pozitivna eksternalija. Pošto kupci i prodavci ne vode računa o uticaju svojih postupaka kada odlučuju koliko će potraživati ili nuditi, u prisustvu eksternalija tržišna ravnoteža nije efikasna. Ta ravnoteža, u stvari, ne uspeva da minimizira ukupnu korist društva u celini.
Pojam eksternalija, u teoriji blagostanja, baziran je na diferenciranju individualnne i društene korisnosti i individualnog i društvenog marginalnog troška.
Pojam ekstermalija sadrži sledeće:
1) Individualna ekonomska odluka uzrokuje nehotično pružanje usluga;
2) Ne postoji adekvatna tržišna transakcija za tržišnu realizaciju takvih usluga;
3) Pružanje nehotičnih usluga ne utiče na donošenje individualnih ekonomskih odluka.
1.1. Negativne eksternalije
Kao uobičajen primer eksternalija koristi se industrijsko ispuštanje gasova u atmosferu. U ovom slučaju bi se reklo da vlasnik ili upravnik fabrike ne uzima u obzir štetne uticaje gasova na ostale članove društva. Kao posledica toga, nivo proizvodnje u fabrici će biti viši nego što bi bio da je vlasnik ili upravnik uzeo u obzir negativne posledice svojih postupaka na ostale ljude. Ovo bi bila negativna eksternalija. Internalizovanje eksternalija podstiče kupce i prodavce na tržištu da vode računa o eksternim efektima svojih postupaka.
Više u Ekonomija
Analiza finansijskih izvještaja
- Analiza posovanja preduzeća
- Visoka poslovna škola strukovnih studija u Blacu · Blace
- 9 stranica
Skripta hotel
- hotelska preduzeća
- UNIVERZITET U PRIŠTINI - Ekonomski fakultet · Knjaževac
- 10 stranica
Analiza determinanti ponašanja potrošača na primeru proizvoda “Instant Palenta” RJ – Corn Product
- Ponasanje potrosaca
- UNIVERZITET EDUCONS - Fakultet poslovne ekonomije · Srem. Kamenica
- 14 stranica
Više u Seminarski radovi
Upoznavanje dece predškolskog uzrasta sa Sunčevim sistemom
- metosika upoznavanje okoline
- Visoka škola strukovnih studija za vaspitače u Kruševcu · Srem. Mitrovica
- 9 stranica
Biznis plana apoteka “Pharmavita”
- Biznis plan apoteka
- APEIRON - Fakultet informacionih tehnologija · Beograd
- 15 stranica
Video igre u funkciji obrazovanja i vaspitanja
- Multimedijalne tehnologije u obrazovanju i vaspitanju
- Visoka škola strukovnih studija za informacione i komunikacione tehnologije · Beograd
- 18 stranica
Više u Skripte
Upoznavanje dece predškolskog uzrasta sa Sunčevim sistemom
- metosika upoznavanje okoline
- Visoka škola strukovnih studija za vaspitače u Kruševcu · Srem. Mitrovica
- 9 stranica
Biznis plana apoteka “Pharmavita”
- Biznis plan apoteka
- APEIRON - Fakultet informacionih tehnologija · Beograd
- 15 stranica
Video igre u funkciji obrazovanja i vaspitanja
- Multimedijalne tehnologije u obrazovanju i vaspitanju
- Visoka škola strukovnih studija za informacione i komunikacione tehnologije · Beograd
- 18 stranica