Hibridna i električna vozila
Objavio bojann998 16. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Obrazovanje, Pedagogija
Objavio studenti.rs 24. mart 2016. Prijavi dokument
UVOD
Priroda i društvo, kao nastavni predmet u nižim razredima osnovne škole ima istaknutu ulogu u razviju mišljenja, jer učenik spoznaje prostornu stvarsnost koja ga okružuje. Ključno značenje pri sticanju znanja i sposobnosti iz tog nastavnog predmeta ima izbor odgovarajućih izvora znanja i razvijanje sposobnosti promatranja.
Posebno mesto u razvoju mišljenja ima zemljopisna karta koja je svojim sadržajem privlačna i podsticajna za analitičko promatranje i upostavljanje misaonih veza između objektivne stvarnosti i topografskih znakova i obratno. Kartografski znakovi su samo simboli određenih objekata, pojava i procesa na Zemljinoj površini, tek kada se spoje i objasne po zakonima logičkog mišljenja prižaju celovitu sliku prostorne stvarnosti. Jedino tako učenici mogu pronaći odgovore na brojna pitanja u vezi sa izgledom i značenjem prostora, koja obično počinju s upitnim rečima: šta (prostorni pojam), gde (prostorni položaj), koliko (odnos veličina), zašto (uzrok-geneza), kako (način funkcionisanja), i što ako (problemska situacija).
U nastavi prirode i društvo sadržaji iz kartografije zastupljeni su u svim razredima u cilju razvijanja kartografske pismenosti. Kartografskapismenost jedan je od tri elementa ocenjivanja. U učenju i poučavanju nastavnih sadržaja prirode i društva na svim prostornim razmerama, neizostavno nastavno sredstvo je geografska karta.Geografska karta kao izvor znanja služi razumijevanju relevantnih geografskih informacija, olakšava pretraživanje i istraživanje podataka te pridonosi donošenju novih zaključaka o prostorukoji se istražuje. Ucenike osnovih štola, naime treba upoznati sa osnovim pojmovima i sdržajima geografske pismenosti i pripremiti ih za dalje njihovo školovanje.
Zato ćemo ovom prilikom da ukažemo na osnovne karatkteristike ove problematike posebno u nastavi prirode i društo, i kako se nastavnici treba ponašati da bi se što efikasnije uveli učenice u sadržaje kartografske pismenosti.
1. GEOGRAFIJA U NASTAVI PRIRODE I DRUŠTVA
Geografiju obiležavaju dva jedinstvenanačina, odnosno pristupa: ona se baviprostorom kao egzistencijalnom kategorijom u različitim aspektima, a istovremeno istražuje međuodnose odnose između prirode i čoveka u prostorima različite veličine. Dok se u prvom slučaju radi o hronoškom pristupu gde je težište na utvrđivanju i objašnjavanju prostornih razlika na Zemljinoj površini s obzirom na prirodu (zemlja, voda, svetlost, biljni svet…) i s obzirom na delovanje čoveka, u drugom je slučaju, odnosno ekološkom pristupu, naglasak na proučavanju čoveka i njegova komunikacija sa prirodom
Prostorni centar je temeljna orijentacijska tačka za sve sadržaje prirode i društva. Tako se u prvom razredu obrađuju sadržaji koji se odnose na prostor doma i škole, u drugom razreduobrađuje se prostor užeg zavičaja (mesta i opštine), u trećem razredu širi zavičaj, a u četvrtom razredu prostor Republike Srbije. Dok je u početku naglasak na uočavanju i opisivanju stvari i pojava u prostoru, od trećeg razreda od učenika se traži razumevanje međuodnosa (uzročno-posledičnihveza) između pojava i njihov značaj za čoveka. I ova činjenica ide u prilog geografskom apektu nastave prirode i društva, jer geografija istražuje međuodnoseizmeđu prirode, tehnike, i društva. Valja napomenuti da deca u prvom razredu nemaju uvek jasnu predstavu o (hijerarhijskom) rasporedu prostornih inkluzija i kategorija.
Uz odgovarajuće metode upornog proučavanja i vežbanja deca toguzrasta u stanju su razumeti samu predstavu o određenim prostornim inkluzijama. S obzirom da svaka nastavna tema prirode i društva predstavlja kompleks međusobnopovezanih sadržajnih područja, tj. nema „čisto“ geografskih, bioloskih i drugih tema, umesto o geografskim temama valja raspravljati o geografskim sadržajimainkorporiranim u pojedine nastavne tema.
Objavio bojann998 16. april 2024.
Objavio Nenad Zivkovic 25. mart 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Studenteu 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.