Elektronska trgovina

Visoka škola tehničkih strukovnih studija
Čačak
ODSEK:
Mašinski
SMER:
Industrijska informatika
PREDMET:
Internet poslovanje
S E M I N A R S K I R A D
Elektronska trgovina
Student:
Predmetni nastavnik:
Prijepolje, 2010.

Elektronska trgovina
SADRŽAJ:
Vrste elektronske trgovine sa stanovišta digitalizacije proizvoda.......................8
Bezbednost razmene informacija u elektronskoj trgovini.................................13
2


Elektronska trgovina
U V O D
Informatika i informacione tehnologije danas predstavljaju glavnu polugu
za razvoj društva i privrede uopšte. Uspešno i efikasno poslovanje preduzeća bez
upotrebe savremenih informacionih tehnologija i Interneta danas je prosto
nezamislivo, posebno u vreme sve intenzivnije globalizacije tržišta i ekonomske
regionalizacije. Dakle, globalne komunikacije, elektronsko poslovanje i Internet
svetu donose sve više koristi, a umrežavanje preduzeća i javne administracije
dovode do promena u organizaciji i efikasnosti poslovanja.
Nova ekonomija vodećih razvijenih zemalja sveta, digitalna ekonomija,
elektronska trgovina i sl. najviše se temelje na neopipljivim dobrima,
informacijama, inovacijama, i kreativnim rešenjima, a u cilju optimalnog razvoja
ekonomskog potencijala. Osnovni elementi tzv. digitalne ekonomije su
digitalizacija i upotreba informacionih i komunikacionih tehnologija, kodifikacija
znanja koja se prevodi na primer u softver, pretvaranje informacija iz digitalnog
oblika u opšte privredno dobro i tržišnu vrednost, kao i novi način organizovanja
privrede, poslovnih transakcija, rada i proizvodnje. Svim ovim karakteristikama
treba dodati i brzinu transakcija velike količine poslovnih informacija na veoma
velikim udaljenostima i između različitih grupa i kategorija korisnika.
Ovakakv tehnološki i inovativni napredak svakako da je uslovio brze
promene u svim sferama života i rada, kao i u navikama, ukusima, željama,
4

Elektronska trgovina
stilovima, materijalima, dizajnu i pakovanju, načinima distribucije i postprodajne
usluge. Na međunarodnom planu ruše se tržišne barijere i više nego ikad su firme
suočene sa konkurencijom ne samo u granicama svoje zemlje nego sa
konkurencijom sličnih firmi širom sveta. Osim toga, potrošač je sve bolje
informisan ali i sve zahtevniji i želi da sa što manje napora, uloženog vremena u
traganju i troškova zadovolji svoje potrebe pa na tržištu se vodi pravi „rat“ u borbi
za njegovim pridobijanjem.
Primena informacionih tehnologija u poslovanju preduzeća, i u drugim
segmentima života i rada, čini jedan od ključnih elemenata za ostvarenje
egzistencijalnih potreba na duži rok. Prihvatanjem prakse e-poslovanja u našoj
zemlji mnoga mala i srednja preduzeća imaju potencijalnu šansu za dobar
plasman proizvoda i sticanje novih poslovnih mogućnosti.
Jednostavna i brza komunikacija, trenutno prenošenje velike količine
podataka na velike udaljenosti, jednostavno objavljivanje i ažuriranje
multimedijalnih dokumenata, digitalna isporuka dobara i usluga, direktno plaćanje
putem Interneta, stvaranje virtualnih organizacija, itd. predstavljaju elemente
novog oblika poslovanja -
elektronskog poslovanja
(engl.
electronic business
).
Elektronsko poslovanje predstavlja opšti koncept poslovnih transakcija i
razmene informacija, pružanje usluga kupcima, saradnju sa poslovnim partnerima
i elektronske transakcije unutar preduzeća ili razmenu informacija sa preduzećima
koja se bave sličnim i srodnim delatnostima. Elektronsko poslovanje uključuje i
trgovanje dobrima i uslugama, zato se može reći da je elektronsko poslovanje širi
pojam od elektonske trgovine.
Elektronska trgovina
ili poznatija kao E-trgovina (engl.
electronic
commerce
) obuhvata kupovinu prodaju i razmenu proizvoda, usluga i informacija
preko računara, računarskih mreža, interneta i drugih informacionih tehnologija.
5


Elektronska trgovina
vrsta, modela i sistema trgovinskog poslovanja, kao i prednosti koje obezbeđuje
elektronska trgovina.
1.1 Nastanak i razvoj elektronske trgovine
Trgovina, jedna od primarnih društvenih delatnosti, prisutna je u svim
periodima razvoja civilizacije i opšte humane komunikacije u početku kao robna, a
zatim kao novčana razmena dobara.
Razvoj trgovine u potpunosti prati razvoj ljudskog društva i oblici u kojima se
manifestuje uvek su u skladu sa ekonomskim razvojem sredine, odgovarajućim
socijalnim miljeom kao i sa tehničko – tehnološkim mogućnostima njene
eksploatacije i postojanja. Tako je i danas. Trgovina je postala izuzetno važan deo
svakodnevnog života bilo da se trguje na pijacama, u marketima, samouslugama ili
„iz fotelje“ korišćenjem interneta.
Efikasnost i efektivnost funkcionisanja savremene trgovine sve više zavisi od
primene naučnih dostignuća (
primene informacionih i komunikacionih dostignuća
)
i kvalitetne analize trgovinskog poslovanja.
Prvi koraci u elektronskom poslovanju i trgovini počeli su tokom
sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka uvođenjem određenih
poslovnih aplikacija (
kao npr. elektronske razmene podataka i elektronskog
prenosa gotovine
) u velikim kompanijama kako bi se smanjila papirologija i
automatizovali određeni koraci u poslovanju i razmeni informacija. Informacije su
se razmenjivale preko sigrunih privatnih mreža. Ova tehnologija razmene
podataka je bila skupa za mala i srednja preduzeća i uglavnom nedostupna.
Međutim pojavom elektronske pošte i komerzijalizaciom Interneta
početkom devedesetih godina prošlog veka, nastaje sve veća i intenzivnija
razmena struktuiranih podataka i poruka između malih i srednjih preduzeća koja
do tada sebi nisu mogla priuštiti elektronsku razmenu korisnih informacija. Na taj
7
Više u Informacione tehnologije
Videokonferencijski sistemi
- MULTIMEDIJALNI INFORMACIONI SISTEMI
- Visoka tekstilna strukovna škola za dizajn, tehnologiju i menadžment · Sremski Karlovci
- 17 stranica
Energija iz elektronskog otpada (e-otpada)
- 12 stranica
Python plan učenja
- VI
- Visoka škola 'CEPS-Centar za poslovne studije' u Kiseljaku · Sarajevo
- 5 stranica