background image

Visoka škola tehničkih strukovnih studija

Čačak

ODSEK: 

Mašinski

SMER: 

Industrijska informatika

PREDMET: 

Internet poslovanje

S E M I N A R S K I    R A D

Elektronska trgovina

Student: 

Predmetni nastavnik:

Prijepolje, 2010. 

background image

Elektronska trgovina

SADRŽAJ:

U V O D.....................................................................................................................4

1 Elektronska trgovina.............................................................................................6

1.1 Nastanak i razvoj elektronske trgovine..............................................................................7

1.1.1

Pojam i definicije elektronske trgovine...................................................................8

1.1.2

Vrste elektronske trgovine sa stanovišta digitalizacije proizvoda.......................8

1.1.3

Prednosti elektronske trgovine................................................................................9

1.1.4

Ograničenja elektronske trgovine.........................................................................11

1.1.5

Bezbednost razmene informacija u elektronskoj trgovini.................................13

1.2 Relacije između učesnika u elektronskoj trgovini.............................................................14

1.2.1

B2B trgovina.............................................................................................................16

1.2.2

B2C trgovina.............................................................................................................17

1.2.3

C2C trgovina.............................................................................................................18

1.2.4

G2C trgovina.............................................................................................................19

1.3 Modeli elektronskih tržišta i elektronske trgovine...........................................................19

1.3.1

Elektronske prodavnice (e-Shop)...........................................................................21

1.3.2

Elektronski tržni centri............................................................................................22

1.3.3

Elektronske aukcije..................................................................................................22

1.3.4

Veb portali (portal modeli e-trgovine)...................................................................23

1.4 Elektronsko reklamiranje i oglašavanje............................................................................25

2

Page 3 is redacted
background image

Elektronska trgovina

U V O D

Informatika i informacione tehnologije  danas predstavljaju glavnu polugu 

za razvoj društva i  privrede uopšte. Uspešno i efikasno poslovanje  preduzeća bez 
upotrebe   savremenih   informacionih   tehnologija   i   Interneta   danas   je   prosto 
nezamislivo, posebno u vreme sve intenzivnije globalizacije tržišta i ekonomske 
regionalizacije. Dakle, globalne komunikacije, elektronsko poslovanje i Internet 
svetu donose sve više koristi, a umrežavanje   preduzeća i javne administracije 
dovode do promena u organizaciji i efikasnosti poslovanja. 

Nova   ekonomija   vodećih   razvijenih   zemalja   sveta,   digitalna   ekonomija, 

elektronska   trgovina   i   sl.   najviše   se   temelje   na   neopipljivim   dobrima, 
informacijama, inovacijama, i kreativnim rešenjima, a u cilju optimalnog razvoja 
ekonomskog   potencijala.    Osnovni     elementi   tzv.   digitalne   ekonomije   su 
digitalizacija i upotreba informacionih i komunikacionih  tehnologija, kodifikacija 
znanja koja se prevodi na primer u softver,  pretvaranje informacija iz digitalnog 
oblika u opšte privredno dobro i tržišnu vrednost, kao i novi način organizovanja 
privrede, poslovnih transakcija, rada i proizvodnje. Svim ovim karakteristikama 
treba dodati i brzinu transakcija velike količine poslovnih informacija na veoma 
velikim udaljenostima i između različitih grupa i kategorija korisnika. 

Ovakakv   tehnološki   i   inovativni   napredak   svakako   da   je   uslovio   brze 

promene   u   svim   sferama   života   i   rada,   kao   i   u   navikama,   ukusima,   željama, 

4

background image

Elektronska trgovina

stilovima, materijalima, dizajnu i pakovanju, načinima distribucije i postprodajne 
usluge. Na međunarodnom planu ruše se tržišne barijere i više nego ikad su firme 
suočene   sa   konkurencijom   ne   samo   u   granicama   svoje   zemlje   nego   sa 
konkurencijom   sličnih   firmi   širom   sveta.   Osim   toga,   potrošač   je   sve   bolje 
informisan ali i sve zahtevniji i želi da sa što   manje napora, uloženog vremena u 
traganju  i troškova  zadovolji svoje potrebe pa  na tržištu se vodi pravi „rat“ u borbi 
za njegovim pridobijanjem. 

Primena informacionih   tehnologija u poslovanju preduzeća,   i u drugim 

segmentima   života   i   rada,   čini   jedan   od   ključnih   elemenata   za   ostvarenje 
egzistencijalnih potreba  na duži rok.  Prihvatanjem prakse e-poslovanja u  našoj 
zemlji   mnoga mala i srednja preduzeća   imaju potencijalnu šansu   za dobar 
plasman  proizvoda i sticanje novih poslovnih mogućnosti.

Jednostavna   i   brza   komunikacija,   trenutno   prenošenje   velike   količine 

podataka   na   velike   udaljenosti,   jednostavno   objavljivanje   i   ažuriranje 
multimedijalnih dokumenata, digitalna isporuka dobara i usluga, direktno plaćanje 
putem   Interneta,   stvaranje   virtualnih   organizacija,   itd.   predstavljaju   elemente 
novog oblika poslovanja -  

elektronskog poslovanja

 (engl.

 electronic business

).  

Elektronsko poslovanje predstavlja opšti koncept   poslovnih transakcija i 

razmene informacija, pružanje usluga kupcima, saradnju sa poslovnim partnerima 
i elektronske transakcije unutar preduzeća ili razmenu informacija sa preduzećima 
koja se bave   sličnim i srodnim delatnostima. Elektronsko poslovanje uključuje i 
trgovanje dobrima i uslugama, zato se može reći da je  elektronsko poslovanje  širi 
pojam od elektonske trgovine. 

  Elektronska   trgovina

  ili   poznatija   kao   E-trgovina   (engl.

  electronic 

commerce

) obuhvata kupovinu prodaju i razmenu proizvoda, usluga i informacija 

preko računara, računarskih mreža, interneta i drugih informacionih tehnologija. 

5

Page 6 is redacted
background image

Elektronska trgovina

vrsta, modela i sistema trgovinskog poslovanja, kao i prednosti koje obezbeđuje 
elektronska trgovina.

1.1 Nastanak i razvoj elektronske trgovine

Trgovina,   jedna   od   primarnih   društvenih   delatnosti,   prisutna   je   u   svim 

periodima razvoja civilizacije i opšte humane komunikacije u početku  kao robna, a 
zatim kao novčana razmena dobara. 

Razvoj trgovine u potpunosti prati razvoj ljudskog društva i oblici u kojima se 

manifestuje uvek su u skladu sa ekonomskim razvojem sredine, odgovarajućim 
socijalnim   miljeom   kao   i   sa   tehničko   –   tehnološkim   mogućnostima   njene 
eksploatacije i postojanja. Tako je i danas. Trgovina je postala izuzetno važan deo 
svakodnevnog života bilo da se trguje na pijacama, u marketima, samouslugama ili 
„iz fotelje“ korišćenjem interneta.

Efikasnost i efektivnost funkcionisanja savremene trgovine sve više zavisi od 

primene naučnih dostignuća (

primene informacionih i komunikacionih dostignuća

i kvalitetne analize trgovinskog poslovanja. 

Prvi   koraci   u   elektronskom   poslovanju   i   trgovini   počeli   su   tokom 

sedamdesetih     i   osamdesetih   godina   prošlog   veka   uvođenjem   određenih 
poslovnih   aplikacija   (

kao   npr.   elektronske   razmene   podataka   i   elektronskog 

prenosa   gotovine

)   u   velikim   kompanijama   kako   bi   se   smanjila   papirologija   i 

automatizovali određeni koraci u poslovanju i razmeni informacija. Informacije su 
se   razmenjivale   preko   sigrunih   privatnih   mreža.   Ova   tehnologija   razmene 
podataka je bila skupa  za mala i srednja preduzeća i uglavnom nedostupna. 

Međutim     pojavom   elektronske   pošte   i   komerzijalizaciom   Interneta 

početkom   devedesetih   godina   prošlog   veka,   nastaje   sve   veća   i   intenzivnija 
razmena struktuiranih podataka i poruka između malih i srednjih preduzeća koja 
do tada sebi  nisu mogla priuštiti elektronsku razmenu korisnih informacija. Na taj 

7