Psihologija menadzmenta
1.POGLAVLJE
POJAM MENADZMENTA
Menadzment je izvedena rijec od engleskog korijena manage ( unaprijediti, rukovoditi, upravljati) kojim se oznacava uspjesnost u izvodjenju neke aktivnosti. Pojam menadzment u svom tradicionalnom znacenju podrazumijeva koordinaciju ljudskih, tehnickih i finansijskih resursa potrebnih za ostvarenje organizacionih ciljeva. Menadzment je zaduzen za pribavljanje resursa (ljudi, materijala, tehnologije, finansija) koji su neophodni da bi se obavio neki posao. Menadzmentz dizajnira zadatke i organizuje nacin na koji ce se posao obaviti. Najpoznatiji menadzmentolozi su svoja istrazivanja temeljili na jednom od ovih polazista:
a) najznacajnija aktivnost menadzmenta je odlucivanje, zato je temeljni proces menadzmenta odlucivanj b) aktivnost menadzmenta je presudno odredjena sa nivoom na kome tece, pa zato proces menadzmenta treba obuhvatiti po nivoima, primjerke: politickom, strateskom, taktickom itd. c) aktivnost menadzmenta je nezavisno od ravni – raznolika zato proces menadzmenta obuhvata funkcije: planiranja, organizovanja, kadrovskog popunjavanja, vodjenja i kontrole.
DEFINICIJA MENADZMENTA Menadzment predstavlja rad sa i preko drugih ljudi u cilju postavljanja i postizanja ciljeva organizacije i njenih clanova.
FUNKCIJE MENADZMENTA Menadzment se uglavnom definise i proucava kao aktivnost usmjerena ka postizanju unaprijed postavljenih ciljeva, sa osnovnim funkcijama:
a. planiranje,
b. organizovanje,
c. usmjeravanje,
d. vodjenje i kontrola.(navedene faze predstavljaju faze ili podsisteme menadzmenta)
Osnovni ciljevi menadzerskog procesavezani su za efikasnost i efektivnost organizacije.Jedan od glavnih problema s kojima se sursrece savremeni menadzement jeste kako najbolje upotrijebiti resurse preduzeca u proomjenjivom i turbulentnom okruzenju
PlaniranjeKao funkcija menadzmenta planiranje ukljucuje izbor misije, ciljeva i akcija za njihovo ostvarivanje. Planiranjem se organizacija usmjerava prema buducnosti, odnosno vrsi izbor buducih smjerova akcija izmedju mogucih alternativa.
Faze procesa planiranja:
a. definisanje ciljeva
b. procjena realne pozicije preduzeca u funkcionalnom okruzenju
c. predvidjanje buducih dogadjaja
d. postupak izrade planova
e. implementacija planova i ostvarivanje rezultata poslovanja
Organizovanje Funkcija organizovanja uspostavlja, klasifikuje i grupise sve potrebne i propisane aktivnosti u preduzecu prema nacelima organizacije. Osnovni zadatak funkcije organizovanja jeste odredjivanje uloga ljudima koji rade zajedno, odnosno uspostavljanje odgovarajuce strukture uloga za zaposlene u organizaciji.
Upravljanje ljudskim resursima Sistem upravljanja ljudskim resursima u sirem smislu obuhvata istrazivanje ljudskih resursa, kadrovsko popunjavanje, razvoj zaposlenih, njihove naknade i zarade, unapredjenje na poslu, brigu o zdravlju i zivotu zaposlenih, odnose sa zaposlenima i sindikatima.
Kontrolisanje Kontrolisanje je mjerenje i ispravljanje pojedinacnih i grupnih aktivnosti kako bi se poslovi i procesi odvijali prema utvrdjenom planu. Znacajan korak kontrole je mjerenje ostvarenih rezultata u odnosu na planove, a slijedeci je otklanjanje odstupanja od postavljenih planova i standarda.
ULOGA MENADZMENTA U PREDUZECU Aktivnost menadzmenta u preduzecu usmjerene su na obezbjedjivanje, rasporedjivanje i koristenje kadrovskih i materijalnih resursa radi postizanja planiranih ciljeva. Kao fenomen i kategorija savremenog poslovanja menadzment se posmatra kao: VJESTINA UPRAVLJANJA PREDUZECEM, TEORIJA O UPRAVLJANJU I UPRAVLJACKA STRUKTURA PREDUZECA.
NIVOI MENADZMENTA PREDUZECA Broj nivoa menadzmenta u preduzecu zavisi od brojnih organizacionih faktora:vrste i slozenosti organizacione strukture,stepena centralizacije,odnosno decentralizacije kao i dubine ili visine organizacije. Uobicajene su tri osnovne kategorije: vrhovno rukovodstvo, srednji menadzment i poslovni kadar.
I. Vrhovno rukovodstvo ili „top menadzment“ su odgovorni za upravljanje kompanijom, a njihove odluke su malobrojne, dugorocne i veoma kompleksne. Osnovni zadatak TM-a je postavljanje ciljeva i strategije organizacije, te tu spadaju i oblikovanje poslovnog okruzenja, rasporedjivanje sredstava, razvijanje menadzera srednjih i nizih nivoa, oblikovanje organizacije, stvaranje imidza kompanije i kontrola poslovanja.
II. Srednji menadzment sacinjavaju: direktori divizija, menadzeri podrucja, menadzeri fabrika, kao i menadzeri odjeljenja. U strukturi menadzmenta oni imaju visestruke uloge: podredjenih, ravnopravnih i nadredjenih u kompaniji. Istovremeno su i stratezi i izvrsioci.
III. U poslovni kadar spadaju nizi menadzeri i poslovodje, rukovodioci odjeljenja i drugi. Oni su u neposrednom kontaktu sa izvrsiocima poslova, pa su u mogucnosti da najpreciznije uoce probleme sa kojima se preduzece suocava. Ovaj nivo menadzmenta ima specificne poslove, obaveze i odgovornosti, od kojih su najvazniji operativni zadaci.
Više u Psihologija
Stres na radu
- Psihologija
- 12 stranica
Dijagnostikovanje alkoholizma
- Психијатрија
- Visoka zdravstvena škola strukovnih studija · Beograd
- 11 stranica
Shizofrenija
- Psihijatrija
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju · Beograd
- 16 stranica
Više u Skripte
Upoznavanje dece predškolskog uzrasta sa Sunčevim sistemom
- metosika upoznavanje okoline
- Visoka škola strukovnih studija za vaspitače u Kruševcu · Srem. Mitrovica
- 9 stranica
Biznis plana apoteka “Pharmavita”
- Biznis plan apoteka
- APEIRON - Fakultet informacionih tehnologija · Beograd
- 15 stranica
Video igre u funkciji obrazovanja i vaspitanja
- Multimedijalne tehnologije u obrazovanju i vaspitanju
- Visoka škola strukovnih studija za informacione i komunikacione tehnologije · Beograd
- 18 stranica