Odlomak

Just in time (JIT) filozofija proizvodnje
„Trebali bi smo biti oprezni da iz iskustva izvucemo samo mudrost koja je u njemu i tu se zaustavimo; inace cemo biti poput macke koja je sela na vrucu pec. Ona više nikad nece ponovo sesti na vrucu pec – i to je dobro, ali ona takode više nikad nece sesti ni na hladnu pec.“
Mark Twain
U covekovoj prirodi je da konstantno istražuje i nalazi nacine da poboljša svoj nacin života. Prvenstveno da obezbedi što bolju materijalnu osnovu. Tokom vremena dešavale su se revolucije u oblasti privrede i nacina ostvarivanja što veceg tržišnog udela u odnosu na konkurenciju, sa novim dostignucima i primenom istih. Zadnjih decenija dvadesetog veka na površinu je izbacen jedan novi princip u proizvodnji. Taj princip je svojom primenom i širenjem na nivou države, potom i kontinenta stvorio velikog konkurenta na svetskom nivou koji dobija naziv „azijski tigar“.
Princip proizvodnje „Just-in-time“ ili proizvodnja tacno na vreme dovodi do novina u proizvodnji koje donose odlicne rezultate i sam proizvodjac postaje konkurentan u svojoj branši. Sam pocetak primene tacno na vreme bio je odraz malog broja firmi a ostale su radile na principu „Just-in-case“. Princip je potekao iz Azije, tacnije iz Japana iz firme Toyota Motor Company.
Japanski menandžment je orjentisan na proizvod i proizvodnju a ostali na finansije i profit.
Za japanske menadžere važnija su ocekivanja nego pravila.
Širok protok informacija je u japanskom nacinu donošenja odluka suštinski važan.
Veliki napredak japanske industrije i proizvodnje, nazvan „privredno cudo“ rezultat je pre svega jasno utvrdjenih ciljeva proizvodnje i maksimalnog korišcenja sopstvenog i tudjeg znanja. Japansko upravljanje i moderna proizvodnja se prepoznaju po tome što se u toj proizvodnji koriste moderne metode, primenjuju novi principi upravljanja, koriste nove tehnike, što su tu rodjeni novi termini i pojmovi koji personifikuju modernu fleksibilnu proizvodnju.
1. „Just-in-time“ proizvodnja

1.2. Osnovne karakteristike „Just-in-time“ proizvodnje
Razvoj savremene i moderne privrede polazi od znacaja industrijske proizvodnje i cinjenice da je upravo proizvodnja taj osnovni sektor gde treba da se usmere sva istraživanja novih metoda proizvodnje, tehnologije i upravljanja. Proizvod je samo ono što zadovoljava potrebe na tržištu. Proizvodnja razvijena na ovim osnovama predstavlja danas autenticnu proizvodnju sa vrhunskim rezultatima u organizaciji,poslovanja i ekonomicnosti, što je dovelo japanska preduzeca do vrhunskih rezultata – kod povecanja produktivnosti, smanjenja vremena ciklusa i pripreme, smanjenja troškova, škarta, ukidanja skladišta, zaliha, kontrole i dr.
Termin „Just-in-time“ se prevodi kao „vremenski dobro planirano“, „tacno u pravo vreme“, „proizvodnja bez skladišta“, „proizvodnja bez zaliha (gotovih proizvoda)“. Svaki proces treba snabdevati pravim elementima u pravoj kolicini i u tacno vreme.
Zahvaljujuci nedostatku prostora i nedostatku prirodnih resursa, japanci su razvili averziju prema rasipanju. Oni na škart i ponavljanje procesa gledaju kao na rasipanje, pa zato nastoje neracionalnu upotrebu prostora i vremena da smanje odnosno izbegnu. Na sve što ne doprinosi vrednosti proizvoda gledaju kao na rasipanje. Suprotno tome, ostali u svetu nisu na to gledali na isti nacin. Rezultati primene „Just-in-time“ filozofije su veoma izražene. U automobilskoj industriji moguci su koeficijenti obrta zaliha od 50 do 100, u poredjenju sa onima od 10 do 20 kod tradicionalnog pristupa. U proizvodnji motocikala, „Just-in-time“ sistem omogucuje koeficijent obrta zaliha od oko 20, a u poredjenju sa onim od 3 do 5 obrtnog koeficijenta kod tradicionalnog nacina proizvonje.
Sistem „Just-in-time“ je vrlo efikasan sistem upravljanja u industriji. „Just-in-time“ proizvodnja je krajnji cilj nove proizvodnje, a ne sredstvo za postizanje cilja. Proizvodnja „Just-in-time“ znaci da se proizvodi samo ono što se traži od strane tržišta i to u najmanjim mogucim serijama, sa „0“ greškom i u tacno predvidjenom vremenskom roku.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari