Vođenje kao menadžment funkcija u hotelu “Zeleni vir”
Objavio nemanja20 25. mart 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Menadžment
Objavio lukaberane2 25. novembar 2014. Prijavi dokument
Just in time (JIT) filozofija proizvodnje
„Trebali bi smo biti oprezni da iz iskustva izvucemo samo mudrost koja je u njemu i tu se zaustavimo; inace cemo biti poput macke koja je sela na vrucu pec. Ona više nikad nece ponovo sesti na vrucu pec – i to je dobro, ali ona takode više nikad nece sesti ni na hladnu pec.“
Mark Twain
U covekovoj prirodi je da konstantno istražuje i nalazi nacine da poboljša svoj nacin života. Prvenstveno da obezbedi što bolju materijalnu osnovu. Tokom vremena dešavale su se revolucije u oblasti privrede i nacina ostvarivanja što veceg tržišnog udela u odnosu na konkurenciju, sa novim dostignucima i primenom istih. Zadnjih decenija dvadesetog veka na površinu je izbacen jedan novi princip u proizvodnji. Taj princip je svojom primenom i širenjem na nivou države, potom i kontinenta stvorio velikog konkurenta na svetskom nivou koji dobija naziv „azijski tigar“.
Princip proizvodnje „Just-in-time“ ili proizvodnja tacno na vreme dovodi do novina u proizvodnji koje donose odlicne rezultate i sam proizvodjac postaje konkurentan u svojoj branši. Sam pocetak primene tacno na vreme bio je odraz malog broja firmi a ostale su radile na principu „Just-in-case“. Princip je potekao iz Azije, tacnije iz Japana iz firme Toyota Motor Company.
Japanski menandžment je orjentisan na proizvod i proizvodnju a ostali na finansije i profit.
Za japanske menadžere važnija su ocekivanja nego pravila.
Širok protok informacija je u japanskom nacinu donošenja odluka suštinski važan.
Veliki napredak japanske industrije i proizvodnje, nazvan „privredno cudo“ rezultat je pre svega jasno utvrdjenih ciljeva proizvodnje i maksimalnog korišcenja sopstvenog i tudjeg znanja. Japansko upravljanje i moderna proizvodnja se prepoznaju po tome što se u toj proizvodnji koriste moderne metode, primenjuju novi principi upravljanja, koriste nove tehnike, što su tu rodjeni novi termini i pojmovi koji personifikuju modernu fleksibilnu proizvodnju.
1. „Just-in-time“ proizvodnja
1.2. Osnovne karakteristike „Just-in-time“ proizvodnje
Razvoj savremene i moderne privrede polazi od znacaja industrijske proizvodnje i cinjenice da je upravo proizvodnja taj osnovni sektor gde treba da se usmere sva istraživanja novih metoda proizvodnje, tehnologije i upravljanja. Proizvod je samo ono što zadovoljava potrebe na tržištu. Proizvodnja razvijena na ovim osnovama predstavlja danas autenticnu proizvodnju sa vrhunskim rezultatima u organizaciji,poslovanja i ekonomicnosti, što je dovelo japanska preduzeca do vrhunskih rezultata – kod povecanja produktivnosti, smanjenja vremena ciklusa i pripreme, smanjenja troškova, škarta, ukidanja skladišta, zaliha, kontrole i dr.
Termin „Just-in-time“ se prevodi kao „vremenski dobro planirano“, „tacno u pravo vreme“, „proizvodnja bez skladišta“, „proizvodnja bez zaliha (gotovih proizvoda)“. Svaki proces treba snabdevati pravim elementima u pravoj kolicini i u tacno vreme.
Zahvaljujuci nedostatku prostora i nedostatku prirodnih resursa, japanci su razvili averziju prema rasipanju. Oni na škart i ponavljanje procesa gledaju kao na rasipanje, pa zato nastoje neracionalnu upotrebu prostora i vremena da smanje odnosno izbegnu. Na sve što ne doprinosi vrednosti proizvoda gledaju kao na rasipanje. Suprotno tome, ostali u svetu nisu na to gledali na isti nacin. Rezultati primene „Just-in-time“ filozofije su veoma izražene. U automobilskoj industriji moguci su koeficijenti obrta zaliha od 50 do 100, u poredjenju sa onima od 10 do 20 kod tradicionalnog pristupa. U proizvodnji motocikala, „Just-in-time“ sistem omogucuje koeficijent obrta zaliha od oko 20, a u poredjenju sa onim od 3 do 5 obrtnog koeficijenta kod tradicionalnog nacina proizvonje.
Sistem „Just-in-time“ je vrlo efikasan sistem upravljanja u industriji. „Just-in-time“ proizvodnja je krajnji cilj nove proizvodnje, a ne sredstvo za postizanje cilja. Proizvodnja „Just-in-time“ znaci da se proizvodi samo ono što se traži od strane tržišta i to u najmanjim mogucim serijama, sa „0“ greškom i u tacno predvidjenom vremenskom roku.
Objavio nemanja20 25. mart 2024.
Objavio sandra93 19. mart 2024.
Objavio pupovic95 13. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.