Odlomak

 U V O D

Cilj osnivanja svakog preduzeca kao posebnog ekonomskog subjekta jeste da ostvari odredjene rezultate (dobit). To proistice iz cinjenice da je preduzece osnovni privredni subjekt, a privredna aktivnost obavlja se sa ciljem zadovoljavanja potreba ljudi. Kao cilj poslovanja preduzeca postavlja se stvaranje proizvoda kojima se mogu zadovoljiti drustvene potrebe. Zato se proizvod smatra rezultatom poslovanja. Rezultati poslovanja predstavljaju odredjene materijalne I finansijske efekte ili ucinke koje preduzece ostvaruje u odredjenom vremenskom periodu. Prozvod koje preduzece proizvede u odredjenom vremenskom periodu iznose se na trziste, gde se razmenjuju za novac. Na trzistu se pojavljuju kupci za koje ovi prozvodi imaju upotrebnu vrednost. Time jos uvek nije postugnut cilj poslovanja preduzeca.
Ukoliko je iznos novca dovoljan da se podmire ulaganja u elemente proizvodnje, kao I da jedan deo sredstava ostane za podmirivanje obaveza prema drustvenoj zajednici I da deo ostane za razvoj preduzeca. Tek je onda ostvaren cilj poslovanja. Raspodela ovako postignutih rezultata preduzeca predstavlja odredjivanje I usmeravanje njihove namene za odredjene ekonomske funkcije I potrebe preduzeca. Sire gledano, raspodela je faza procesa drustvene reprodukcije I predstavlja vezu imedju proizvodnje kao procesa stvaranja novih proizvoda, I potrosnje kao procesa njihovog trosenja.

2. Pezultati poslovanja preduzeca
Sva preduzeca se trude I teze da ostvare sto vece rezultate svog poslovanja uz minimalna ulaganja I trosenja. Rezultate poslovanja nije jednostavno prikazati. U praksi preduzeca oni se izrazavaju odredjenim merilima. Najznacajnija tri oblika izrazavanja poslovanja su:
• Fizicki proizvod
• Ukupni prihod
• Dobit

Ovi oblici rezultata poslovanja medjusobno su uslovljeni I povezani. Uslov sticanja profita (dobitka) kao nato – rezultata poslovanja jeste proizvodnja odredjenih upotrebnih vrednosti proizvoda ili usluga I njihova prodaja na trzistu.
Svaki od navedenih rezultata poslovanja preduzeca ima specificne karakteristike. Zato cemo u nastavku podrobno ukazati na njihov znacaj za preduzece, kao I na njihovu medjusobnu uslovljenost I povezanost.

 
2.1. Fizicki proizvod
Proizvod se kvantitativno izrazava I meri fizickim jedinicama. Takav nacin izrazavanja proizvoda kao rezultata poslovanja je najpogodniji, jer se radi o upotrebnoj vrednosti odredjenog materijalnog dobra kojima se mogu podmiriti pojedine ekonomske potrebe ljudi. Fizicki proizvod se javlja kao rezultat rada u procesu poslovanja preduzeca I ima svoju upotrebnu vrednost cime postaje ekonomska kategorija. On se iskazuje kolicinom proizvoda ili usluga u odredjenom vremenskom periodu. Rezultati poslovanja koji su izrazeni obimom ostvarene proizvodnje ili kolicinom izvrsenih usluga pokazuju stepen ostvarivanja ciljeva ekonomije preduzeca.

Fizicki proizvod preduzeca moze da bude jednostavan, odnosno izradjen od jedne vrste materijala ili od vise vrsta materijala koji cine njegovu celinu. Na primer, brasno se proizvodi od psenice I predstavlja jednostavan proizvod. Medjutim, hleb se izradjuje od brasna, vode, kvasca I soli I predstavlja takodje jednostavan proizvod. Kada se izradjuje iz vise samostalnih delova, koji se spajaju u jedinstvenu celinu, sa jedinstvenom namenom, fizicki proizvod je slozen. Na primer, automobil je sacinjen od motora, akumulatora, karoserije I mnogih druguh delova, koji se montazom spajaju u celinu upotrebne vrednosti ovog slozenog proizvoda.

Kada preduzece proizvodi siri asortiman proizvoda javljaju se metodoloski problemi izrazavanja fizickog obima proizvodnje jedinstvenim jedinicma mere. Obim proizvoda u heterogenoj ( raznovrsnoj) proizvodnji moze se izraziti potrebnim radom ili normativom rada.
Potreban rad je ona kolicina rada koja je neophodna za proizvodnju jedinice proizvoda u datim uslovima proizvodnje.izrazava se u datim jedinicama njegovog trajanja. Ovaj metod se koristi za izrazavanje jednog ili vise proizvoda, a dobija se mnozenjem kolicine proizvoda potrebnim radom po jedinici proizvoda. Ukupni potrebni rad menja se promenom fizickog obima proizvoda I koristi se za izrazavanje fizickog obima proizvoda. Ako postoji slucaj da preduzece proizvodi vise od jednog proizvoda, ukupni obim proizvoda se utvrdjuje sabiranjem suma potrebnog vremena za kolicine pojedinih vrsta proizvoda. Da bi ovaj metod mogli primeniti potrebno je imati:

• Podatke o ostvarenju kolicine proizvoda, koje dobijamo evidencijom preduzeca
• Normative rada po jedinici proizvoda, koji se utvrdjuju normiranjem razlicitih vrsta radova.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Maturski Radovi

Više u Skripte

Komentari