Odlomak

Istorijat preduzeća Frikom a.d.:

Frikom AD. je akcionarsko društvo koje se bavi proizvodnjom, prodajom i prometom sladoleda i smrznute hrane (povrće, voće,testo i riba). Preduzeće je inicijalno osnovano 1976. godine kao zajedničko ulaganje (joint venture) Poljoprivrednog Kombinata Beograd („PKB“), i Unilever, Rotterdam , International Finance Corpoeration, Washington, D.C. („IFC“).
Unilever je imao 46% učešća u kapitalu Preduzeća na osnovu transfera tehnologije i investicija u know-how. Poštujući sankcije Ujedninjenih Nacija protiv Savezne Republike Jugoslavije, Unilever i IFC su se povukli iz zajedničkog ulaganja sa PKB-om 1992. godine. Preduzeće je bilo tržišni lider na prostorima SFRJ , pokrivalo je oko 62% jugoslovenskog tržišta sladoleda , dok se tržišno učešće smrznutog povrća i testa kretalo na nivou 55% ukupnog tržišnog učešća. Preduzeće je trećinu proizvodnje smrznutog povrća izvozilo u zapadnu i južnu Evropu.
Prvi problemi u funkcionisanju preduzeća, pad tražnje za njegovim proizvodima, uočavaju se 1996, od kada se ono nalazi na silaznoj putanji. U tom periodu , Frikom postaje pasivni igrač na tržištu pod naletom agresivne i narastajuće konkurencije, bremenit internim slabostima. Frikom nije prepoznao dramatična dešavanja u okruženju i nastavio je da se ponaša kao monopol, što je dovelo do drastičnog pada tržišnog učešća sladoleda na 24%.
Agresija NATO alijanse 1999. i pad životnog standarda dodatno su uticali na pad tražnje za proizvodima, a interne slabosti preduzeća dovele su do predstečajnog postupka, formiran je klub poverilaca i definisan i prihvaćen Sanacioni program koji je trebalo da u periodu 1999-2003. revitalizuje preduzeće i pripremi ga za privatizaciju.
Polovinom 2002. započet je proces privatizacije Frikom-a. Prijavom na tender, odnosno otkupom tenderske dokumentacije zainteresovanost za najvećeg proizvođača smrznute hrane u regionu, pokazalo je nekoliko svetskih kompanija.
Nakon uspešno sprovedenog postupka privatizacije 2003. Frikom je postao sastavni deo hrvatskog koncerna Agrokora. Od tada je počelo novo poglavlje u istoriji preduzeća, koje ima sledeću strukturu robnih grupa u ostvarenju prihoda, posmatrano za 2007.

 

 

 

 
Ključni dogadjaji i datumi:
Neke opšte karakteristike primenjivanih strategija, posmatrano po godinama, bile su:
2003. Prva godina nakon privatizacije, privatizacija sprovedena u sredini prodajne sezone, većina tržišta izgubljena, niska lojalnost kupaca, zastareo asortiman bez definisane segmentacije, mala svest o poznavanju specifičnih potreba potrošača, intenzivno restruktuiranje i konsolidacija preduzeća u svim segmentima
2004. Uvedeni novi brendovi, inoviran asortiman, definisani segmenti tržišta, stvaranje novog distributivnog sistema u funkciji nove filozofije prodaje, kompletan asortiman na svim prodajnim mestima, naglašene marketinške aktivnosti, izgradnja novog imidža kompanije, stvaranje partnerskih odnosa sa dobavljačima, presedan u dotadašnjoh proizvodnji – uvoz onih kategorija proizvoda za koje se ne može u matičnoj proizvodnji obezbediti vrhunski kvalitet, opšti prioritet : Kvalitet bez kompromisa! Prvi put nakon 9 godina ostvareno veće tržišno učešće Frikoma
2005. Snažno proširenje asortimana, naglašene R&D aktivnosti, prestižna nagradna igra, Frikom sponzor košarkaške reprezentacije, integrisane strategije vođstva u troškovima i diferewncijacije, strategije tržišnih lidera, iskorak u potpuno nove koncepte proizvoda (prvi funkcionalni light proizvodi), značajna investiciona ulaganja, vrhunsko pakovanje
2006. Intenzivno širenje tržišta, paleta jedinstvenih proizvoda ne samo na regionalnom već i svetskom tržištu sladoleda (proizvodi bez glutena, prvi probiotski sladoled u južnoj Evropi, prvi sladoled sa dodatkom minerala i vitamina sa specifičnom aplikacijom jedinstvenom u svetu), transfer brendova – opšti svetski trend mixomanija zastupljena i u asortimanu (sladoled+čokoladni ili konditorski premijum proizvod: Griotte, Jaffa keks, Plazma) , brižljivo negovani odnosi sa kupcima, naglasak na primeni moderne IT,modernizacija laboratorija i sertifikacija za obavljanje analiza
2007. Nastavak proširenja asortimana proizvoda i razvoja novih tržišta uz održavanje i poboljšanje prethodno implementiranih strategijskih promena, jačanje diversifikacije, naglasak na HR resursima

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 11 stranica
  • Školska godina:
  • Skripte, Menadžment
  • ,  Beograd,  ALFA UNIVERZITET - Fakultet za preduzetni menadžment  

Više u Menadžment

Više u Skripte

Komentari